kínai autógyártók

Kínai autómárka magyarázó

2024.01.20.

Már most is érezni a kínai autógyárak európai betörését, de hamarosan még több számunkra új és ismeretlen márka lepheti el a piacon, így érdemes megismerni, hogy mivel állunk szembe.

Ami pár éve még csak vészmadárkodásnak tűnt, az mára valóság. A kínai autók tényleg olyan tempóban lepik el a világot, ami eddig példa nélkülinek számít. Pedig láttunk már hasonlót először Japánnal, majd Dél-Koreával, míg végül az amerikai Tesla reformálta meg teljesen az autóipart, de egyik sem mondható ilyen léptékű terjeszkedésnek. Hatalmas állami háttértámogatással rohamozzák meg a világ autóiparát a kínai gyártók, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy holmi szemetet szórnak ránk. Nagy-Britannia például néhány év előnyben van hozzánk képest, ami a kínai gyártókkal való tapasztalatszerzést illeti és arra jutottak, hogy minőségben, megbízhatóságban és ígérthez képest a valóságban is hozható hatótávban sincs szégyenkezni valójuk. De nézzük, hogy kik ezek az új piaci szereplők és mit érdemes tudni róluk?

MG

Kezdjük azzal a gyártóval, amelyik talán a legszélesebb körben ismert kis hazánkban is. Az MG az első kínai gyártók között lépett be a magyar piacra és azonnal megágyazott a hírnevének megfizethető autóival, amik ráadásul néhány alatt átvehetőek voltak készletről, szemben a koronavírus után kilábaló többi gyártó elképesztően hosszú várakozási idejeivel. Ráadásul az is segíti az érvényesülésüket Európában, hogy egy jól ismert európai márkanevet visznek tovább. 2005-ben vásárolta fel a SAIC Motor, Kína legnagyobb autóipari óriása a becsődölt MG Rover Csoportot, Nagy-Britanniában pedig már 5-6 éve is számtalan újkori MG modellt lehetett látni az utakon. Legígéretesebb modelljük a friss MG 4, ami már minőségben és tudásban is egy szinttel a többi hagyományos modelljük felett csücsül.

Oké, de mi az a SAIC? Nos, az 1955-ben alapított, állami tulajdonban lévő Shanghai Automotive Industry Corporation, ami alá számtalan márka tartozik, többek között az MG, a Roewe, a Baojun vagy a Wuling, miközben közös vállalkozásuk van a Volkswagennel és a General Motorssal egyaránt. A legnagyobb autóipari szereplő, akiről talán a legkevesebben hallottak mifelénk.

BYD

Érdemes egy olyan márkával folytatni, amelyik talán a legnagyobb múlttal rendelkezik és amely hosszú idő után elsőként taszította le a villanyautós eladások trónjáról a Teslát 2023 utolsó negyedévében. A BYD több mint három millió villanyautót értékesített tavaly világszerte összesen és már jelen van Magyarországon is, méghozzá a Wallis Motor hátterével. Ahogy a legtöbb kínai gyártó, úgy a BYD sem kizárólag autók gyártásával foglalkozik, ugyanakkor ebben a legkiemelkedőbbek. Például jelenleg a világ legnagyobb elektromos autó gyártójának számítanak, pedig a BYD Auto leányvállalatot csak 2003-ban alapították. A BYD egyébként a Build Your Dreams szavak rövidítése, azaz építsd az álmodat. Noha elsőre esetlennek tűnik, a BYD Dolphin elektromos kompaktjuk olyan paraméterekkel (és persze árcédulával) rendelkezik, ami szinte azonnal viszonyítási alappá tette a legnagyobb múltú európai gyártók számára is.

Dongfeng

Aztán szintén megjelent hazánkban a Dongfeng, rögtön személy- és haszonjárművekkel egyaránt. Kissé nehézkes kiigazodni a rengeteg almárkájukon, amilyen a Seres (elektromos), a Voyah (prémium) vagy a Fengon, és akkor még csak az exportra szánt márkák közül említettem. Minden esetre Kína harmadik legnagyobb autógyáráról van szó, és természetesen szintén állami kézben van. 1969-ben alapították és volt együttműködésük a Hondával, a Nissannal és a PSA-val is. Például most is árulják DF6 néven a Nissan Navara utolsó generációját és többek között nekik köszönhetjük azt az apró villanyautót is, amit itthon Dacia Spring néven ismerünk.

Geely

Szintén számtalan és egyre több szálon kötődik Európához a Geely csoport, hiszen az 1986-ban alapított gyártóhoz tartozik mára a Volvo, ezzel együtt a Polestar, illetve a Lotus is. Ugyanakkor ők szolgáltatják a londoni taxik jelenlegi generációját is, amiket LEVC néven, akár haszonjárműként itthon is megkapni. Ezeken kívül övék az egykori Proton és a Túraautó Világbajnokságban világhírre szert tevő Lynk&Co is, amikből azért szintén látni már a hazai utakon. Legérdekesebb márkájuk azonban mégis talán a Zeekr, ami egy vadiúj prémium márka, mindössze három éves, kínai összeszereléssel, de svéd fejlesztéssel és német dizájnnal. Úgy tud Kína hetedik legnagyobb autógyártója lenni a Geely, hogy közben hivatalosan magánkézben van.

Ezek voltak nagyon nagy vonalakban a főbb kínai autómárkák, amik Magyarország szempontjából is meghatározóak lehetnek a jövőben, vagy már azok is. Ugyanakkor szinte lehetetlen lekövetni a kínaiak márkaháborúját. Egészen pontos célközönségre célozva, akár csak néhány évre is létrehoznak márkákat, és ezzel a rugalmasággal nehéz lesz versenyeznie akármelyik nagymúltú európai autógyárnak. A felsorolásból ráadásul kimaradtak az olyan nem elhanyagolható szereplők, mint a Nio, az Xpeng vagy az Aiways, amik friss márkák ugyan, de a legnagyobb márkák is aktívan benchmarkolják a termékeiket. Azt is érdemes észrevenni, hogy bár a villanyosok farvizén eveznek be a piacra, a legtöbb gyártó kínálatában van szívómotoros alapmodell, amik mostanra szinte teljesen kikoptak az európai kínálatból, épp a keleti nyitás miatt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.21
A nyolcszoros világbajnok akkor állt az élre az utolsó napon, amikor mindkét versenytársa hibázott....
2024.04.21
Kölykök, szülők csodálták, amikor megjött, ma hűlt helye van, de nem azért mert mélyhűtött árukat....
2024.04.21
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Autó és a szép nők. ..
2024.04.21
Damiano, a világhírű Måneskin rockegyüttes frontembere ezúttal színészként jelenik meg a....
2024.04.21
A címvédő Michelisz Norbert a hetedik helyen zárt a vasárnapi második futamon a túraautósok....
2024.04.21
Pár hete adódott egy lehetőség, hogy kipróbálhassam milyen vezetni egy autóbuszt, persze csak zárt....
2024.04.21
- Folytatódnak a budapesti Liszt Ferenc-repülőtér megközelíthetőségét is érintő útfelújítási munkák....
2024.04.21
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.04.21
Thierry Neuville vezet, de Elfyn Evans és Sébastien Ogier ott lohol a nyomában. A belga 108 km....
2024.04.21
Elfogatóparancsot adtak ki a Ferihegyi úton történt közlekedési baleset feltételezett okozója ellen....