autóipar jövője

Kulcsszerepet játszhat Kelet-Közép-Európa az európai autógyártás versenyképességében

2020.02.02.

Kelet-Közép-Európában javíthatnak versenyképességükön a nyugat-európai gépkocsigyártók, amelyek elsősorban a kutatás-fejlesztés (k+f) terén néznek szembe rendkívüli kihívásokkal – derül ki a McKinsey&Company tanácsadó cég legfrissebb tanulmányából. Olyan technológiák bevezetéséről van szó elsősorban, amilyen az önvezetés, a konnektivitás vagy az elektromos meghajtás - írja a hirado.hu.

A szoftverek rohamos fejlődése korábban nem látott nyomás alá helyezi az autógyártók k+f részlegeit. Az ezeken a területeken dolgozó tehetségek megszerzése és megtartása, továbbá a magas költségek strukturális szintű kihívást jelentenek az európai autóipar számára, és alapvetően befolyásolják annak versenyképességét. Az elkövetkezendő öt évben várhatóan 13 százalékkal nőnek az autóipari szoftverfejlesztések, amely évről évre 6 százalékkal növeli a szoftvermérnökök iránti keresletet – olvasható a McKinsey&Company közleményében.

„A mobilitási terület vezetőszerepéért a gépjárműgyártók high-tech vállalatokkal folytatnak egyre kiélezettebb versenyt” – állítja Andreas Tschiesner, a McKinsey&Company autóipari területének európai vezetője. „A jól képzett munkaerő egyre nagyobb érték lesz: a betöltetlen munkahelyek száma 2016 és 2018 között 43 százalékkal emelkedett az informatikában és kommunikációtechnológiában” – teszi hozzá.

Szerinte ahhoz, hogy megőrizzék eredményességüket, az európai autóipar szereplőinek alaposan át kell gondolniuk k+f stratégiájukat. Andreas Tschiesner úgy véli, Kelet-Közép-Európa hozzájárulása kiemelten fontos lehet a munkaerőhiány kezelésében.

Számos nyugat-európai gyártó kezdte már el Kelet-Közép-Európa felé terelni k+f erőforrásait. Mégis, miközben a térségünkben a teljes munkaidőben foglalkoztatottak csupán 1,9 százaléka dolgozik k+f területen az autóiparban, Németországban ugyanez az arány 13,4 százalék – vagyis régiónkban jelentős tartalékok vannak még.

Kelet-Közép-Európában csupán 10-15 százalékkal kevesebb képzett munkaerő áll rendelkezésre, mint Németországban (6,6 millió vs. 8 millió), a munkaerőpiaci verseny viszont jóval kisebb nálunk, mivel itt kevésbé vannak jelen a globális technológiai és számítástechnikai cégek.

A kelet-közép-európai régió gyorsan elérhető repterekkel, modern autópályákkal és vasutakkal, valamint jól fejlett digitális infrastruktúrával rendelkezik. A k+f szektor bérköltségei körülbelül 60 százalékkal alacsonyabbak Kelet-Közép-Európában, mint a kontinens nyugati felén.

A kelet-közép-európai országok számos módon ösztönzik a technológiai jellegű befektetéseket, beleértve az adókedvezményeket, a beruházási támogatásokat, az egyszerűsített felülvizsgálati folyamatokat vagy a képzéssel kapcsolatos együttműködések támogatását.

„Az európai autógyártók k+f tevékenységének itteni fejlesztéséből ezek a vállalatok és a kelet-közép-európai régió egésze egyaránt profitálni fog” – nyilatkozta Kadocsa András, a McKinsey&Company autóipari területének Kelet-Közép-Európáért felelős vezetője, aki hozzátette: „Az előttünk álló változásokkal Európa gépjárműipara erősebbé és agilisabbá, Kelet-Közép-Európa pedig versenyképesebbé válhat.”

A szakember szerint egy, a régió egészére kiterjesztett, széleskörű gépjárműipari ökoszisztéma nagyot lendítene a helyi szakemberképzésen, ráadásul úgy erősítené a térség teljes k+f szektorát, hogy az még vonzóbbá válna az olyan, szintén innovatív szakterületek számára, mint amilyen a gépgyártás, a robotika vagy a repülőgépipar.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.03.29
A General Motors lett az első hagyományos autógyártó, aki engedélyt kapott a szigorú California....
2020.03.29
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Már az olcsó benzin sem öröm. ..
2020.03.29
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megállapodott Richard Sulík szlovák gazdasági....
2020.03.29
Ismeretlen embert gázolt a Kaposvárról Budapestre tartó Zselic IC Szabadegyházánál, emiatt több....
2020.03.29
A NASA az Egyesült Államok első kereskedelmi szolgáltatóját, a SpaceX-et választotta ki arra a....
2020.03.29
Enyhítettek a közlekedési korlátozásokon a közép-kínai Vuhanban a hét végén, miután az új....
2020.03.29
Khodeli Nodar Grúziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.03.29
Nem kell kimozdulni ahhoz, hogy a biztonságos közlekedéshez szükséges készségeket és ismereteket....
2020.03.29
A NASA bemutatta az első képeket a teljesen elektromos, X-57 Maxwell névre hallgató repülőjéről,....
2020.03.29
Tavaly meghirdetett stratégiája részeként jelentős akvizícióról határozott az AutoWallis Nyrt.....