autósport

Te tudod, hogy mi az a Pure ETCR?

2021.05.04.

Formula autók után a túrakocsik is elektromos hajtással szállnak ringbe és már idén a Hungaroringre jön a világsorozat.

Vannak akik álmodoznak róla és vannak akik megcsinálják, az indulás ugyan feszültségekkel teli volt, legalábbis hangulatilag, mert olykor azon kellett izgulni, hogy meddig bírják az akkuk, így Formula E első szezonjában még nem tankoltak, hanem autót cserélték. Ennek már évek óta vége, sőt, idén már nemcsak monopostókkal, vagyis nyitott együlésesekkel, hanem elektromos túraautókkal is rajthoz állnak a márkák.

A fenntarthatóság jegyében a túraautó-világkupa (WTCR) szervezője, Marcello Lotti februárban bejelentette, hogy idén már bioüzemanyagot használnak benzines autóknál és nyáron rajtol a Pure ETCR elektromos versenysorozat.

Hyundai Veloster és Alfa Romeo a pályán                     Fotó: ETCR/Patrik Lindgren

Az autók egységes szerkezetre épülnek: mindegyiket négy villanymotor hajtja, ezek rendszerteljesítménye 500kW (670 LE), nyomatéka 960 Nm, folyadékhűtésű akkumulátorának kapacitása 65 kWh. Az elektromos hajtáslánchoz igazított aerodinamikai csomag részeként a tapadás növelésére extra légcsatornákon vezetik ki a levegőt a sík padló alól. Az autók akkucsomagjait a Williams Advanced Engineering biztosítja.

A döntőbe jutásért az elektromos autók rövid futamokon, kieséses rendszerben versenyeznek.

Dinamikus próbán az Alfa                                        Fotó: Patrik Lindgren

Az új bajnokság első autóját tavaly novemberben, az Aragon pályán, a WTCR záróhétvégéjén mutatták be egy kisebb gyorsulási verseny keretében. A villany-Hyundai Veloster N TCR-t Michelisz Norbert vezette, mellette a hagyományos benzines i30 N TCR-ekkel állt a tripla rajtkapuhoz, az i30 N TCR-ekben a márka két másik pilótája, Gabriele Tarquini és Luca Engstler ült. A derbiről így nyilatkozott Michelisz Norbert: Nagyon klassz volt hárman egymás mellett gyorsulni, úgy gondolom, hogy amikor sor kerül az éles csatákra, akkor hihetetlen akciókat láthatunk majd; már alig várom.

Az úttörő Cupra, Hyundai és Alfa Romeo                      Fotó: ETCR/ Patrik Lindgren

Eddig a Cupra, a Hyundai és az Alfa Romeo (Romeo Ferraris) nevezett az idei öt futamra, miközben bejelentkezett a kínai tulajdonú MG és érdeklődik a VW, mely a kompakt ID.3-as modellel szállhat be.

A Covid miatt némi késéssel indul a sorozat, melynek nyitófutamát tavaly nyárra tervezték, a Goodwood-i Sebességfesztiválon. Az idei április végén Xavier Gavory, PURE ETCR sorozat igazgatója pedig azt jelentette be hogy a naptárból logisztikai nehézségek és programtorlódás miatt törölték a belgiumi Zoldert, helyette Mogyoród került be.

Az előzetes naptár szerint a 2021-es sorozat június 18-án rajtol az olaszországi Vallelungában, majd a spanyolországi Motorland Aragón, a dániai Koppenhága veteránautós fesztiválja és a Hungaroring, következik, a zárófutamot a dél-koreai Inje Speedum pályán rendezik.

Korai teszt a Hungaroringen                                           Fotó: HMS

A Hyundai elsők között fejlesztett elektromos túraautót, a Veloster N ETCR gépről a tesztpilóta, Augusto Farfus a Dytona pályán tartott februári bemutatón lelkesen nyilatkozott. „Különleges élmény volt, hogy a világ egyik leghíresebb pályáján vezethettem a Veloster N ETCR-t. Az autó nagyon gyors volt az ovális pályán, pedig legkevésbé sem döntött kanyarokra, hanem inkább rövid és dinamikus futamokra tervezték. Most viszont kiderült, hogy egy ETCR-autó ilyen pályán is jól teljesít” – nyilatkozta a korábban a DTM-ben és a WTCR-ben is szereplő pilóta.

A sorozat jogtulajdonosa, a WSC elnöke, Marcello Lotti arról beszélt, hogy a világjárvány idején nem volt könnyű megszervezni a demóköröket, de „mindenképpen megérte, mert az volt a célunk, hogy megmutassuk a termékünket és már ez a néhány kör is nagy érdeklődést keltett a paddockban.”

Veloster demo a parabolikában                         Fotó: Patrik Lindgren

Pure ETCR 2021-ES NAPTÁR:

június 18-20. Autodromo Vallelunga, Olaszország

július 9-11.Motorland Aragón, Spanyolország

augusztus 6-8, Copenhagen Historic Grand Prix, Dánia

augusztus 21-22. Hungaroring

október 15-17. Inje Speedium, Dél-Korea

Az elektromos Cupra volánja                                            Forrás: SA Cupra

A Cupra villamosított túraautója                      Forrás: CAA

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.15
Az idei első félévben 0,4 százalékkal több motorbenzin és 0,5 százalékkal több gázolaj fogyott a....
2025.07.15
Továbbra sem fiatalodik hazánk járműállománya, és tény, hogy fejünkben az új, modern autónak....
2025.07.15
Kigyulladt egy szeméttelep, a tűzoltás idejére zárták le az utat. ..
2025.07.15
Úgy tűnik, hogy nem csak a Jaguar, de a Bentley is drasztikus formákkal képzeli el elektromos....
2025.07.15
Ahogy a kutya és a gondozott kert, úgy a gyerek és a tiszta autó sem kompatibilis egymással. A....
2025.07.15
Stratégiai terjeszkedés Kelet-Európában a globális növekedési stratégia részeként – írja honlapján....
2025.07.15
A rendőrség, a tűzoltóság, a mentők és különféle speciális szolgálatok munkájából kapnak ízelítőt....
2025.07.15
A BMW Art Cars kollekció és a BMW 3-as sorozat fennállásának 50. évfordulóját a Le Mans Classic....
2025.07.15
Az AutoWallis Csoport 3,4 százalékkal növelte gépjármű-értékesítését az első fél évben, elsősorban....
2025.07.15
Leszállt az Axiom-4 küldetés tagjait, köztük Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóst szállító SpaceX....