autósport
Vannak akik álmodoznak róla és vannak akik megcsinálják, az indulás ugyan feszültségekkel teli volt, legalábbis hangulatilag, mert olykor azon kellett izgulni, hogy meddig bírják az akkuk, így Formula E első szezonjában még nem tankoltak, hanem autót cserélték. Ennek már évek óta vége, sőt, idén már nemcsak monopostókkal, vagyis nyitott együlésesekkel, hanem elektromos túraautókkal is rajthoz állnak a márkák.
A fenntarthatóság jegyében a túraautó-világkupa (WTCR) szervezője, Marcello Lotti februárban bejelentette, hogy idén már bioüzemanyagot használnak benzines autóknál és nyáron rajtol a Pure ETCR elektromos versenysorozat.
Hyundai Veloster és Alfa Romeo a pályán Fotó: ETCR/Patrik Lindgren
Az autók egységes szerkezetre épülnek: mindegyiket négy villanymotor hajtja, ezek rendszerteljesítménye 500kW (670 LE), nyomatéka 960 Nm, folyadékhűtésű akkumulátorának kapacitása 65 kWh. Az elektromos hajtáslánchoz igazított aerodinamikai csomag részeként a tapadás növelésére extra légcsatornákon vezetik ki a levegőt a sík padló alól. Az autók akkucsomagjait a Williams Advanced Engineering biztosítja.
A döntőbe jutásért az elektromos autók rövid futamokon, kieséses rendszerben versenyeznek.
Dinamikus próbán az Alfa Fotó: Patrik Lindgren
Az új bajnokság első autóját tavaly novemberben, az Aragon pályán, a WTCR záróhétvégéjén mutatták be egy kisebb gyorsulási verseny keretében. A villany-Hyundai Veloster N TCR-t Michelisz Norbert vezette, mellette a hagyományos benzines i30 N TCR-ekkel állt a tripla rajtkapuhoz, az i30 N TCR-ekben a márka két másik pilótája, Gabriele Tarquini és Luca Engstler ült. A derbiről így nyilatkozott Michelisz Norbert: Nagyon klassz volt hárman egymás mellett gyorsulni, úgy gondolom, hogy amikor sor kerül az éles csatákra, akkor hihetetlen akciókat láthatunk majd; már alig várom.
Az úttörő Cupra, Hyundai és Alfa Romeo Fotó: ETCR/ Patrik Lindgren
Eddig a Cupra, a Hyundai és az Alfa Romeo (Romeo Ferraris) nevezett az idei öt futamra, miközben bejelentkezett a kínai tulajdonú MG és érdeklődik a VW, mely a kompakt ID.3-as modellel szállhat be.
A Covid miatt némi késéssel indul a sorozat, melynek nyitófutamát tavaly nyárra tervezték, a Goodwood-i Sebességfesztiválon. Az idei április végén Xavier Gavory, PURE ETCR sorozat igazgatója pedig azt jelentette be hogy a naptárból logisztikai nehézségek és programtorlódás miatt törölték a belgiumi Zoldert, helyette Mogyoród került be.
Az előzetes naptár szerint a 2021-es sorozat június 18-án rajtol az olaszországi Vallelungában, majd a spanyolországi Motorland Aragón, a dániai Koppenhága veteránautós fesztiválja és a Hungaroring, következik, a zárófutamot a dél-koreai Inje Speedum pályán rendezik.
Korai teszt a Hungaroringen Fotó: HMS
A Hyundai elsők között fejlesztett elektromos túraautót, a Veloster N ETCR gépről a tesztpilóta, Augusto Farfus a Dytona pályán tartott februári bemutatón lelkesen nyilatkozott. „Különleges élmény volt, hogy a világ egyik leghíresebb pályáján vezethettem a Veloster N ETCR-t. Az autó nagyon gyors volt az ovális pályán, pedig legkevésbé sem döntött kanyarokra, hanem inkább rövid és dinamikus futamokra tervezték. Most viszont kiderült, hogy egy ETCR-autó ilyen pályán is jól teljesít” – nyilatkozta a korábban a DTM-ben és a WTCR-ben is szereplő pilóta.
A sorozat jogtulajdonosa, a WSC elnöke, Marcello Lotti arról beszélt, hogy a világjárvány idején nem volt könnyű megszervezni a demóköröket, de „mindenképpen megérte, mert az volt a célunk, hogy megmutassuk a termékünket és már ez a néhány kör is nagy érdeklődést keltett a paddockban.”
Veloster demo a parabolikában Fotó: Patrik Lindgren
Pure ETCR 2021-ES NAPTÁR:
június 18-20. Autodromo Vallelunga, Olaszország
július 9-11.Motorland Aragón, Spanyolország
augusztus 6-8, Copenhagen Historic Grand Prix, Dánia
augusztus 21-22. Hungaroring
október 15-17. Inje Speedium, Dél-Korea
Az elektromos Cupra volánja Forrás: SA Cupra
A Cupra villamosított túraautója Forrás: CAA
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!