autósport

Te tudod, hogy mi az a Pure ETCR?

2021.05.04.

Formula autók után a túrakocsik is elektromos hajtással szállnak ringbe és már idén a Hungaroringre jön a világsorozat.

Vannak akik álmodoznak róla és vannak akik megcsinálják, az indulás ugyan feszültségekkel teli volt, legalábbis hangulatilag, mert olykor azon kellett izgulni, hogy meddig bírják az akkuk, így Formula E első szezonjában még nem tankoltak, hanem autót cserélték. Ennek már évek óta vége, sőt, idén már nemcsak monopostókkal, vagyis nyitott együlésesekkel, hanem elektromos túraautókkal is rajthoz állnak a márkák.

A fenntarthatóság jegyében a túraautó-világkupa (WTCR) szervezője, Marcello Lotti februárban bejelentette, hogy idén már bioüzemanyagot használnak benzines autóknál és nyáron rajtol a Pure ETCR elektromos versenysorozat.

Hyundai Veloster és Alfa Romeo a pályán                     Fotó: ETCR/Patrik Lindgren

Az autók egységes szerkezetre épülnek: mindegyiket négy villanymotor hajtja, ezek rendszerteljesítménye 500kW (670 LE), nyomatéka 960 Nm, folyadékhűtésű akkumulátorának kapacitása 65 kWh. Az elektromos hajtáslánchoz igazított aerodinamikai csomag részeként a tapadás növelésére extra légcsatornákon vezetik ki a levegőt a sík padló alól. Az autók akkucsomagjait a Williams Advanced Engineering biztosítja.

A döntőbe jutásért az elektromos autók rövid futamokon, kieséses rendszerben versenyeznek.

Dinamikus próbán az Alfa                                        Fotó: Patrik Lindgren

Az új bajnokság első autóját tavaly novemberben, az Aragon pályán, a WTCR záróhétvégéjén mutatták be egy kisebb gyorsulási verseny keretében. A villany-Hyundai Veloster N TCR-t Michelisz Norbert vezette, mellette a hagyományos benzines i30 N TCR-ekkel állt a tripla rajtkapuhoz, az i30 N TCR-ekben a márka két másik pilótája, Gabriele Tarquini és Luca Engstler ült. A derbiről így nyilatkozott Michelisz Norbert: Nagyon klassz volt hárman egymás mellett gyorsulni, úgy gondolom, hogy amikor sor kerül az éles csatákra, akkor hihetetlen akciókat láthatunk majd; már alig várom.

Az úttörő Cupra, Hyundai és Alfa Romeo                      Fotó: ETCR/ Patrik Lindgren

Eddig a Cupra, a Hyundai és az Alfa Romeo (Romeo Ferraris) nevezett az idei öt futamra, miközben bejelentkezett a kínai tulajdonú MG és érdeklődik a VW, mely a kompakt ID.3-as modellel szállhat be.

A Covid miatt némi késéssel indul a sorozat, melynek nyitófutamát tavaly nyárra tervezték, a Goodwood-i Sebességfesztiválon. Az idei április végén Xavier Gavory, PURE ETCR sorozat igazgatója pedig azt jelentette be hogy a naptárból logisztikai nehézségek és programtorlódás miatt törölték a belgiumi Zoldert, helyette Mogyoród került be.

Az előzetes naptár szerint a 2021-es sorozat június 18-án rajtol az olaszországi Vallelungában, majd a spanyolországi Motorland Aragón, a dániai Koppenhága veteránautós fesztiválja és a Hungaroring, következik, a zárófutamot a dél-koreai Inje Speedum pályán rendezik.

Korai teszt a Hungaroringen                                           Fotó: HMS

A Hyundai elsők között fejlesztett elektromos túraautót, a Veloster N ETCR gépről a tesztpilóta, Augusto Farfus a Dytona pályán tartott februári bemutatón lelkesen nyilatkozott. „Különleges élmény volt, hogy a világ egyik leghíresebb pályáján vezethettem a Veloster N ETCR-t. Az autó nagyon gyors volt az ovális pályán, pedig legkevésbé sem döntött kanyarokra, hanem inkább rövid és dinamikus futamokra tervezték. Most viszont kiderült, hogy egy ETCR-autó ilyen pályán is jól teljesít” – nyilatkozta a korábban a DTM-ben és a WTCR-ben is szereplő pilóta.

A sorozat jogtulajdonosa, a WSC elnöke, Marcello Lotti arról beszélt, hogy a világjárvány idején nem volt könnyű megszervezni a demóköröket, de „mindenképpen megérte, mert az volt a célunk, hogy megmutassuk a termékünket és már ez a néhány kör is nagy érdeklődést keltett a paddockban.”

Veloster demo a parabolikában                         Fotó: Patrik Lindgren

Pure ETCR 2021-ES NAPTÁR:

június 18-20. Autodromo Vallelunga, Olaszország

július 9-11.Motorland Aragón, Spanyolország

augusztus 6-8, Copenhagen Historic Grand Prix, Dánia

augusztus 21-22. Hungaroring

október 15-17. Inje Speedium, Dél-Korea

Az elektromos Cupra volánja                                            Forrás: SA Cupra

A Cupra villamosított túraautója                      Forrás: CAA

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.05.18
Egy 45 éves linzi férfi  autóbalesete után tíz órán át bolyongott. Rejtély, miért és hová tűnt el....
2021.05.17
Továbbra is benzinhiány sújtja az Egyesült Államok keleti partjának nagy részét, a szövetségi....
2021.05.17
Sorozatunk újabb részében a zöld rendszámra jogosult plug-in, azaz konnektorból is tölthető,....
2021.05.17
A Toyota a legfrissebb hírek szerint már csak az utolsó simításokat végzi a hot hatch Corollán, ami....
2021.05.17
Ahmed Samir Farid Egyiptomból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2021.05.17
Reggel óta egymást érik a balesetek az M1-es autópályán. Ezúttal egy teherautó és egy személykocsi....
2021.05.17
Miért koptak ki az első ülőpadok, és miért térhetnek vissza hamarosan a villanyautózással? ..
2021.05.17
Súlyos baleset történt a sztrádán reggel, amiről most részleteket is közölt a rendőrség. ..
2021.05.17
A jogszabály változása miatt már bűncselekmény elkövetése miatt kell felelnie annak a sofőrnek,....
2021.05.17
2020-ban volt a Prius amerikai forgalmazásának 20. évfordulója, amit a Toyota tengerentúli részlege....