elektromobiltás

Tölthető hibrid és tisztán elektromos autók töltése 1. rész

2020.11.16.

Meg kell tanulni jól feltölteni ezeket a járműveket.

A Volkswagen támogatásával most útjára induló új sorozatunk célja, hogy az autózásban egyre nagyobb szerepet játszó elektromos járművek töltésének minden kérdését körül járjuk, lehetőség szerint érthetően elmagyarázva a háttérben zajló fizikai folyamatokat.

Nem mindegy hogyan töltünk

Ezen kívül az sem, hogy mikor, hol. Az elektromos járművek töltési módja alapvetően befolyásolja a várható élettartamot, ezért a töltésnek mindig egy végig gondolt folyamatnak kell lennie, ami közben szem előtt tartjuk az utazási igényeinket és a műszaki paramétereket is.

Az e-autó tulajdonos takarékos ember, így nyilvánvalóan időt szán arra, hogy megtervezze utazásait úgy, hogy azok a lehető legköltséghatékonyabb módon legyenek teljesíthetők. Számon kell tartsuk az előttünk álló kilométereket, az autónk képességeit és a töltési lehetőségeket.

Utóbbiak tekintetében pedig tisztában kell lennünk azzal, hogy melyik töltési mód mire való és hogyan hat a jármű akkumulátoraira.

Tölteni otthon a legkényelmesebb és most már a legolcsóbb is

Az otthoni töltés váltóáramú (AC) hálózatról történik. Az elektromos autók akkumulátorai azonban egyenáramúak, ezért egyenirányító szükséges, amit, vagy amiket beépítenek a járművekbe. A töltés gyorsaságát elsősorban a beépített egyenirányítók teljesítménye befolyásolja, de fontos szerepet játszik a kábel kapacitása is.

Töltőpont nélkül

A járművekhez kapott hálózati konnektorba csatlakoztatható töltőkészülék egy egyfázisú, legfeljebb 10 A áramerősségen működő berendezés, ezt a jármű vezérlése szabályozza. Ezt tulajdonképpen bárhol használhatjuk, de van néhány megkötés.

Hosszabbító, elosztó használata például veszélyes és ezért tilos! Érdemes megvizsgáltatni az épületünk hálózatát, de rendszeres töltésnél erre a célra létesített aljzat, vagy fali töltő kiépítése erősen ajánlott. Ezekről bővebben is szót ejtünk majd.

Milyen veszélyeket rejt az otthoni töltés, mire figyeljünk?

Ha megfelelő hálózaton, hosszabbító vagy elosztó nélkül használjuk a töltőnket, akkor semmilyen veszélyt nem jelent, de az otthoni töltésnél is oda kell figyelni néhány dologra. Ezek közül néhányat az autó figyel helyettünk, például a töltőberendezés és a jármű ellenőrzi, hogy a töltés során minden rendben van-e. Nehéz hibázni, pl. nem indul el az autó, ha a kábelt nem húztuk ki az aljzatból.

A kábelek végén lévő csatlakozókat lehetőleg védeni kell azért a környezeti hatásoktól, például a nedvességtől. Bár a jármű méri a csatlakozó szigeteltségét és szól, ha baj van, de azért nem árt az óvatosság. Bármilyen otthon kialakított töltési megoldás során érdemes fedett helyet biztosítani a készülékeknek.

Vigyázni kell a kábelekre is. A töltőkészüléket eleve úgy kell elhelyezni, hogy a járműhöz csatlakoztatott kábel a gyalogosok és az autók közlekedését ne keresztezze. Ez nem csak zavaró, de veszélyes is. A gyalogosok megbotlanak, és amellett, hogy veszélybe kerül a testi épségük, a kábelt is megránthatják, ami miatt a jármű, vagy a töltő csatlakozója sérülhet.

Nem csak elektromos autót, a hozzá való bölcsességet is kínálja a Volkswagen

A „Home check” szolgáltatás keretében a Volkswagen szakembere az elektromos jármű tulajdonos otthonában, vagy munkahelyén személyesen térképezi fel a töltési feltételeket és lehetőségeket. Milyen áramerősség kapacitás áll rendelkezésre, milyen biztosító berendezések vannak, hova érdemes otthoni fali töltőt telepíteni, annak kábeleit hol és hogyan vezetjük el, vagy éppen, milyen magasságban érdemes elhelyezni a készüléket.

Ez utóbbit sokan elhibázzák szaktanácsadás hiányában. Sokan például szemmagasságban helyezik el a fali töltőt, pedig nem kell ezeket nézegetni, cserébe egy picit lejjebb felszerelve jobban kézre esik a csatlakozó, nem lóg le magasról a töltőkábel és még a kábel hosszával is „spórolhatunk”.

Sorozatunk következő részében az otthonunkban is telepíthető töltési megoldások mellett megismerkedünk a rendszeresített szabványos csatlakozókkal.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.25
A BMW M divízió prémium kompaktjának teljesítményét mérnöki precizitással továbbfejlesztett futómű-....
2021.10.25
Áder János köztársasági elnök a piacvezető kisrepülőgépeknél jelentősen kisebb környezeti....
2021.10.25
A Tündérszépek egy megyei szintről induló országos szépségverseny, melynek célja, hogy  hétköznapi....
2021.10.25
A zsúfolt őszi forgalom, az iskolába vagy óvodába járás mindenkitől több figyelmet kíván. ..
2021.10.25
Tolatás közben elütött egy munkást egy szemétszállító teherautó Gádoroson, a férfi a helyszínen....
2021.10.25
Az ERC3-as kategória 12. helyén, a 2WD-s magyar párosok között az ötödik helyen végezte a Rally....
2021.10.25
- Sűrűbben és hosszabb üzemidőben jár hétfőtől a 100E reptéri gyorsjárat - tájékoztatta a Budapesti....
2021.10.25
Az országban több helyen is óriási a torlódás az autóutakon, Csanádpalotánál a kilépésre várakozó....
2021.10.25
Az orosz Nyikolaj Grjazin, Konsztantyin Alekszandrov kettős nyerte a rali Európa-bajnokság (ERC)....
2021.10.25
Úgy tűnik, hogy a fényezésben is van még hova fejlődnie az autóiparnak, és a bajorok jó úton járnak....