Citroën C5 X
Nem is gondoltam volna, hogy ilyen sokakat lelkesít majd a Citroën C5 X érkezése. No, nem csak a márkarajongókról beszélek akik évek óta rágják a fülemet, hogy mikor lesz újra nagy Citroën, hanem másokról is, akik meglátták az új C5 X-ben a franciák egykori méltóságát és becsületét. Nem véletlenül. A C5 X újra egy komolyan vehető, technológiailag fejlett, 4,8 méteres, és ami a legfontosabb, döbbenetesen formabontó Citroën lett, amire garantáltan kíváncsi mindenki. Most plug-in hybridként, szinte csúcsfelszereltséggel próbálhattam.
Tudta jól a Citroën, hogy egy kihaló félben lévő szegmensbe érkeznek, ha a felső-középkategóriát célozzák meg, úgyhogy igyekeztek a modern kor elvárásaihoz szabni a C5 X paramétereit. Így lett az újkori nagy Citroënből egy beazonosíthatatlan crossover, ami se nem szedán, se nem kombi, de SUV-nak sem nevezhetjük igazából – noha tereptulajdonságait komolyabb gépek is megirigyelhetnék. Megvan az emelt hasmagasság, a körbefuttatott műanyagozás, felette mégis egy méltóságteljesen elnyúló motorháztetőt, és formás tetővonalat kapunk, ami kupésított farban és dupla szárnyban végződik, mint az egykori Escort Cosworth RS.
Odabent is rendkívül szellősnek és világosnak érződik – ehhez nagyon értenek a franciák. Ahogy a kényelemhez is, és ezt most újra a megszokott, régi szinten kapjuk meg a C5 X-ben. Puhák és szélesek az ülések, amikben egy napot is szívesen eltöltenél, ráadásul valamelyest megidézik a hidropneumatikus korszakot is az Advanced Comfort aktív futóművel, ami elől és hátul egyaránt olyan elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat alkalmaz, amiket hidraulikus ütközőelemekkel láttak el. Őszintén lenyűgözött, ahogy kisimítja a talajt alattunk, legyen az akármilyen durva. Éppen ezért földúton vagy terepen egyszerűen nem érezni semmit abból, hogy miken lépdeltünk át. Mi lenne városi terepjáró élmény, ha nem ez?
Hatalmas a hátsó lábtér, és a fejtér is kellemes a kupésított tető ellenére, ami azért a csomagtér pakolhatóságán csorbít valamelyest. Így is 545 literes alaphelyzetben a hátsó raktér, igényes fém hosszlécekkel. Egy barátom csak annyit mondott rá, hogy ez egy A6-os Citroën logóval, noha ez erős túlzás, ha részleteiben is megvizsgáljuk a kabint. Az összeszerelés minőségére nem lehet panaszunk, de azért az anyagok elmaradnak a prémium szinttől. Például látványos a mintás fabetét, de műanyag, és a zongoralakkot sem sikerült elfelejteni. A 12-colos infotainment rendszer grafikáján is dolgozhattak volna még, noha épp az egyszerűségétől lett valamelyest átláthatóbb, mint eddig volt.
Zöldrendszámos volt a tesztautó, tehát a 225 lóerős rendszerteljesítményű plug-in hybrid hajtáslánc volt benne, ami egy 1,6 literes, 180 lóerős benzinmotort, és a 8-fokozatú automatába épített 110 lóerős villanymotort takar. Nem tudom, hogy hanyadszor, hanyadik autóban teszteltem ezt a hajtást, de eddig kivétel nélkül, mindegyik 35 km után indította be a villanymotort 100%-os töltöttség után. Szóval az ígért 55 km-es villanyos hatótávot most sem sikerült elérnem, noha néha fűtöttem a 2 és 5 fok között ingadozó hidegben. Nem sok opció érhető el a C5 X-hez, de 7,4 kW-os fedélzeti töltő szerencsére igen, amiről egy fokkal gyorsabban, de még mindig elég lassan tölthető vissza a 12,4 kWh-s akkumulátor.
Sokkal hatékonyabbnak találtam az e-Save módot, ami a benzinmotor forszírozott használatával képes meglepően gyorsan visszatermelni, amíg el nem éri a 20 km-es hatótávot. Sajnos ezt sok plug-in hybridből kihagyják, a C5 X szerencsére megkapta. Kényelmes utazáshoz tehát nem tudok stílusosabb, a hagyományos és modern trendeket vegyítő autótársat elképzelni. Jelenlegi konfigurátora szerint 13,2 millióról indít az alapmotoros, alap felszereltségű C5 X, míg a plug-in hybrid belépőára 18,4 millió forint. Kíváncsi vagyok, hogy a Peugeot 408 képes lesz-e házon belül felvenni a divatversenyt ugyanebben a méretben.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!