közlekedésbiztonság
A 2025-ös német Schulweg-Index vizsgálat dermesztő eredményt hozott: a 167 felmért általános iskola közvetlen környezete mindössze öt százalékban minősült biztonságosnak. A reggeli szülői autóforgalom, a szabálytalan megállás, a hiányos gyalogosvédelmi infrastruktúra és a rosszul kialakított forgalmi terek együtt olyan kockázatot jelentenek, amely naponta sodorja veszélybe a gyerekeket. A helyzet ismerős: Magyarországon szinte ugyanazok a problémák jelennek meg, még ha más léptékben is.
A német audit fő következtetése: a kapuig vezető utolsó 200 méter a legveszélyesebb
A vizsgálat fókusza az iskolák bejáratától számított kétszáz méteres zóna volt. Ez az a terület, ahol a gyerekek tömegesen mozognak a legzsúfoltabb időszakban, ahol a szülők autókkal érkeznek, ahol tanárok és kerékpárosok próbálnak rendet vágni a reggeli káoszban, és ahol a látási viszonyok, a parkoló autók vagy az úttest elrendezése a leginkább befolyásolják a biztonságot. A Schulweg-Index szerint a német iskolák mindössze öt százaléka felelt meg annak az elvárásnak, hogy a gyerekek a lehető legkisebb kockázattal juthassanak be az intézmény kapuján.
Az Auto Club Europa (ACE) Németország egyik legnagyobb mobilitási és autóklubja, több mint 630 ezer taggal. Fő profilja a közlekedők érdekképviselete és a közlekedésbiztonsági auditok készítése. A Schulweg-Index az egyik legismertebb programjuk, amely kifejezetten az iskolák környékének biztonságát méri.
A Deutscher Verkehrssicherheitsrat (DVR), magyarul Német Közlekedésbiztonsági Tanács, országos szakmai szervezet, amely a közlekedésbiztonság javításáért felelős kampányokat, kutatásokat és iránymutatásokat készíti.
A Schulweg-Index az ACE (Auto Club Europa) és a DVR (Német Közlekedésbiztonsági Tanács) közös közlekedésbiztonsági értékelési rendszere, amely azt méri, mennyire biztonságos az iskola kapujához vezető utolsó 200 méteres szakasz. Ez az a kritikus zóna, ahol a gyerekek reggelente tömegesen jelennek meg, ahol a szülők autói („Elterntaxi”) gyakran szabálytalanul állnak meg, és ahol a gyalogos-, kerékpáros- és autós forgalom a legsérülékenyebb módon találkozik. A Schulweg-Index egy 14 pontos skálán értékeli többek között a gyalogosátkelők minőségét, a járdák biztonságát, a fizikai forgalomcsillapítást, a szülői autóforgalom rendjét és a reggeli közlekedési káosz mértékét. A célja egyszerre elemzés és nyomásgyakorlás: megmutatja, hol veszélyes az iskola környezete, és hol szükséges azonnali beavatkozás a gyerekek védelme érdekében.
A reggeli „Elterntaxi” a legnagyobb veszélyforrás
A német vizsgálat részletesen elemezte a szülői autósforgalmat, amelyet a köznyelv az „Elterntaxi” néven emleget – a szó szerint „szülői taxi” kifejezés arra utal, hogy a gyerekek nagy részét autóval hozzák-viszik. A csaknem 6500 megfigyelt reggeli érkezés negyvenegy százaléka tartalmazott szabályszegést. A szabálytalan megállások, a kanyarodási háromszögek és kapubejárók akadályozása, a járdára hajtás vagy az úttest felőli kiszállás mind olyan helyzet, amely növeli a baleseti kockázatot. A pforzheimi Nordstadtschule adta a legrosszabb példát, ahol az érkezések mindössze tizennégy százaléka volt szabályos. A magyar tapasztalatok is ugyanezt mutatják: ahogyan arra az Autószektor „Kezdődik az iskola – biztonságos közlekedés az új tanévben” című cikke is figyelmeztet, a szülők kapu előtti szabálytalan megállása és a reggeli túlzsúfoltság itthon is az egyik legfőbb kockázati tényező.

Az iskolák környéke könnyen közlekedési káoszok és balesetek veszélyforrása lehet (kép: ACE, ETSC)
Harmincas zóna papíron létezik – valódi védelem ritkán
A vizsgálat kimutatta, hogy az iskolák kilencvenkét százalékánál ugyan bevezették a harminc kilométer per órás sebességkorlátozást, ám ez többnyire puszta tábla maradt. A fizikai forgalomcsillapító elemek – a „Spielstraße”, vagyis a gyerekek elsőbbségét biztosító játékutca jellegű környezet, valamint a kapuzatok, szűkítések és kiemelt járdaszigetek – mindössze hat százalékban voltak jelen. Magyarországon is több helyen szükség volt beavatkozásra: az Autószektor „Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben létesítenek okoszebrát” című cikke is egy olyan példát mutat be, ahol a gyermekek átkelése annyira kockázatos volt, hogy modern, intelligens zebra kialakítására volt szükség.
Ezen a ponton fogalmazta meg kritikáját Manfred Wirsch, a DVR elnöke, aki szerint „az iskolák környezetében tapasztalt állapotok nem tarthatók fenn: sürgősen javítani kell az infrastruktúrát, és a hatóságoknak gyökeresen változtatniuk kell azon, ahogyan a szülői autóforgalmat kezelik”.
Magyarországon is ugyanez a helyzet – és ezt az Autószektor is régóta írja
A német eredmények zavaróan ismerősek. Magyarországon is szinte minden nagyobb városban ugyanaz a reggeli káosz fogadja az iskolák környékén közlekedőket. Nem csoda, ha mi is ugyanazokat a jelenségeket látjuk: reggeli tumultus, szabálytalan megállások, hatástalan 30-as zónák, rosszul látható gyalogosátkelők. A hazai tapasztalatokat az Autószektor „Kezdődik az iskola – közlekedési tanácsok tanévkezdésre” című cikke is megerősíti, amely rámutat: már a tanév első napjaiban kialakulnak ugyanazok a veszélyhelyzetek, mint amelyeket a német audit az iskolák környékén feltárt.
A német ajánlás tanulsága: három elem egyszerre működik
A Schulweg-Index értékelői szerint az ellenőrzés, az oktatás és az infrastruktúra hármasa együtt javítja a helyzetet. Ellenőrzés nélkül a szabálytalanság megmarad; oktatás nélkül a szülők nem értik döntéseik következményeit; infrastruktúra nélkül a közlekedési tér továbbra is veszélyes marad.
Összegzés
A gyerekek biztonsága elsősorban az iskola kapuja előtti néhány tucat méteren múlik. A német tapasztalat Magyarország számára is egyértelmű: a gyerekbiztonság nem szándék kérdése, hanem jól megtervezett és következetesen fenntartott közlekedési környezet eredménye.
Források: ACE–DVR Schulweg-Index 2025; ETSC hírlevél - Nyitókép: ETSC