mesterséges intelligencia
A közlekedés jövője egyre inkább az adatokban és a mesterséges intelligenciában (MI) rejlik. Ezt bizonyítja a TRL Software legújabb fejlesztése is: nemrégiben bemutatták ugyanis a SCOOT 8 AI nevű rendszert, amely a világ első, teljes egészében mesterséges intelligencia által támogatott városi közlekedésirányító megoldása.
A TRL Software a brit Transport Research Laboratory (TRL) technológiai részlege, amely több mint 60 éve fejleszt közlekedési szoftvereket és megoldásokat. A vállalat gyökerei a TRL kutatóintézethez nyúlnak vissza, amelyet eredetileg az Egyesült Királyság kormánya alapított az 1930-as években közlekedési kutatások céljából. A szoftveres divízió mára önálló brandként világszinten is ismertté vált a városi és országos forgalomirányítás, jelzőrendszer-tervezés, közlekedésbiztonsági elemzés és infrastruktúra-menedzsment területén. Legismertebb termékei közé tartozik a SCOOT (adaptív közlekedési lámpavezérlés), a MOVA (valós idejű forgalomfüggő jelzésvezérlés), a TRANSYT (közlekedési hálózat optimalizáló), valamint a Junctions (közlekedési csomópont tervező) szoftverek. Ezeket a rendszereket jellemzően önkormányzatok, közlekedési hatóságok, mérnöki irodák és tanácsadók használják a világ több száz városában. A TRL Software nem csupán termékeket kínál, hanem kutatási hátterét felhasználva hidat teremt a tudományos ismeretek és a gyakorlati közlekedési megoldások között, ezzel támogatva az intelligens, biztonságos és fenntartható közlekedési rendszerek kiépítését.
A SCOOT technológia már közel öt évtizede működik, és több mint 350 városban segíti a forgalom irányítását világszerte. A lényege, hogy a közlekedési lámpák zöld és piros ciklusait folyamatosan a forgalmi helyzethez igazítja, ezzel csökkentve a torlódásokat és az utazási időt. A most bemutatott SCOOT 8 AI a hagyományos adaptív jelzésvezérlést ötvözi a mesterséges intelligencia előrejelző képességeivel. A rendszer képes akár 30 percre előre megjósolni a forgalom alakulását, és ennek megfelelően optimalizálni a közlekedési lámpák programját. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak reagál a forgalmi torlódásokra, hanem képes megelőzni is azokat.

Bár a puding próbája az evés, ha az ígéret valósággá válik, a szoftvert fejlesztő TRL bátran lehet büszke a forradalmi megoldásra (forrás: TRL software)
A SCOOT 8 AI egyik legfontosabb előnye, hogy jelentősen lerövidíti az utazási időt: a jelenlegi rendszerekhez képest átlagosan 15 százalékkal gyorsabb áthaladást tesz lehetővé, de régebbi technológiák kiváltásakor ennél is nagyobb javulás mérhető. A rendszer a torlódásokat és eseményeket is hamarabb képes felismerni: az úgynevezett rendellenesség-észlelési (anomaly detection) modul akár 40 százalékkal gyorsabban jelzi a problémákat, sokszor még azelőtt, hogy azok hivatalosan bejelentésre kerülnének. Mindezt ráadásul hardverfüggetlen módon biztosítja, vagyis képes együttműködni a meglévő közlekedési infrastruktúrával, így nincs szükség drága, teljes körű átépítésre. A fejlesztés a fenntarthatóságot is szem előtt tartja: figyelembe veszi a gyalogos- és kerékpáros forgalmat, valamint kommunikálni tud az önvezető járművekkel. Végül a beruházás megtérülését és a rendszer teljesítményét valós idejű irányítópult teszi átláthatóvá, amely akár harmadik fél platformjaival – például a Waze for Cities szolgáltatással – is összekapcsolható.
De miért is olyan fontos ez az innováció? A városok egyre nagyobb forgalmi terheléssel küzdenek, a környezeti szempontok pedig egyre nagyobb szerepet kapnak. Egy olyan rendszer, amely előre gondolkodik, és nem csak „tűzoltásként” reagál a dugókra, kulcsfontosságú lehet a városi közlekedés jövőjében.
Forrás: Traffic Technology Today – TRL unveils world’s first AI-powered urban traffic control system