mesterséges intelligencia

A világ első mesterséges intelligencia által vezérelt városi forgalomirányító rendszere

2025.10.14.

A közlekedés jövőjét a mesterséges intelligencia formálja. A brit TRL Software bemutatta a SCOOT 8 AI rendszert, amely a világ első, AI-alapú városi forgalomirányító megoldása.

 

A közlekedés jövője egyre inkább az adatokban és a mesterséges intelligenciában (MI) rejlik. Ezt bizonyítja a TRL Software legújabb fejlesztése is: nemrégiben bemutatták ugyanis a SCOOT 8 AI nevű rendszert, amely a világ első, teljes egészében mesterséges intelligencia által támogatott városi közlekedésirányító megoldása.

A TRL Software a brit Transport Research Laboratory (TRL) technológiai részlege, amely több mint 60 éve fejleszt közlekedési szoftvereket és megoldásokat. A vállalat gyökerei a TRL kutatóintézethez nyúlnak vissza, amelyet eredetileg az Egyesült Királyság kormánya alapított az 1930-as években közlekedési kutatások céljából. A szoftveres divízió mára önálló brandként világszinten is ismertté vált a városi és országos forgalomirányítás, jelzőrendszer-tervezés, közlekedésbiztonsági elemzés és infrastruktúra-menedzsment területén. Legismertebb termékei közé tartozik a SCOOT (adaptív közlekedési lámpavezérlés), a MOVA (valós idejű forgalomfüggő jelzésvezérlés), a TRANSYT (közlekedési hálózat optimalizáló), valamint a Junctions (közlekedési csomópont tervező) szoftverek. Ezeket a rendszereket jellemzően önkormányzatok, közlekedési hatóságok, mérnöki irodák és tanácsadók használják a világ több száz városában. A TRL Software nem csupán termékeket kínál, hanem kutatási hátterét felhasználva hidat teremt a tudományos ismeretek és a gyakorlati közlekedési megoldások között, ezzel támogatva az intelligens, biztonságos és fenntartható közlekedési rendszerek kiépítését.

A SCOOT technológia már közel öt évtizede működik, és több mint 350 városban segíti a forgalom irányítását világszerte. A lényege, hogy a közlekedési lámpák zöld és piros ciklusait folyamatosan a forgalmi helyzethez igazítja, ezzel csökkentve a torlódásokat és az utazási időt. A most bemutatott SCOOT 8 AI a hagyományos adaptív jelzésvezérlést ötvözi a mesterséges intelligencia előrejelző képességeivel. A rendszer képes akár 30 percre előre megjósolni a forgalom alakulását, és ennek megfelelően optimalizálni a közlekedési lámpák programját. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak reagál a forgalmi torlódásokra, hanem képes megelőzni is azokat.

Bár a puding próbája az evés, ha az ígéret valósággá válik, a szoftvert fejlesztő TRL bátran lehet büszke a forradalmi megoldásra (forrás: TRL software)

A SCOOT 8 AI egyik legfontosabb előnye, hogy jelentősen lerövidíti az utazási időt: a jelenlegi rendszerekhez képest átlagosan 15 százalékkal gyorsabb áthaladást tesz lehetővé, de régebbi technológiák kiváltásakor ennél is nagyobb javulás mérhető. A rendszer a torlódásokat és eseményeket is hamarabb képes felismerni: az úgynevezett rendellenesség-észlelési (anomaly detection) modul akár 40 százalékkal gyorsabban jelzi a problémákat, sokszor még azelőtt, hogy azok hivatalosan bejelentésre kerülnének. Mindezt ráadásul hardverfüggetlen módon biztosítja, vagyis képes együttműködni a meglévő közlekedési infrastruktúrával, így nincs szükség drága, teljes körű átépítésre. A fejlesztés a fenntarthatóságot is szem előtt tartja: figyelembe veszi a gyalogos- és kerékpáros forgalmat, valamint kommunikálni tud az önvezető járművekkel. Végül a beruházás megtérülését és a rendszer teljesítményét valós idejű irányítópult teszi átláthatóvá, amely akár harmadik fél platformjaival – például a Waze for Cities szolgáltatással – is összekapcsolható.

De miért is olyan fontos ez az innováció? A városok egyre nagyobb forgalmi terheléssel küzdenek, a környezeti szempontok pedig egyre nagyobb szerepet kapnak. Egy olyan rendszer, amely előre gondolkodik, és nem csak „tűzoltásként” reagál a dugókra, kulcsfontosságú lehet a városi közlekedés jövőjében.

Forrás: Traffic Technology Today – TRL unveils world’s first AI-powered urban traffic control system

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.11
A fővárosi tűzoltók vonultak a helyszínre, a sofőr időben ki tudott szállni a kocsiból – jelentette....
2025.11.11
Mindnek van típushibája? ..
2025.11.11
Bár hó és jég még nincs, a sztráda üzemeltetője már készenlétbe helyezte a munkagépeket,....
2025.11.11
Németországban újra támogatni fogja az állam az elektromos autók beszerzését, ami jelentős hatással....
2025.11.11
„A 21-es főút nem a Hungaroring, a traffipax nem célfotó” – írta a rendőrség. ..
2025.11.11
A cég alelnöke szerint soha nem fogják leállítani a híres modell gyártását. Sőt, EV változatot is....
2025.11.11
Minden harmadik zenét hallgató magyar autóvezető tapasztalta már, hogy a zene ritmusa hatással volt....
2025.11.11
A jelenleg elérhető MOL Bubi-bérletek november 22-ig vásárolhatók meg, ezt követően a....
2025.11.11
A tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modellek a vállalati flottákban is bizonyítottak: öt....
2025.11.11
A Porsche Hungaria (PH) 20 millió eurós beruházás keretében bővíti alkatrész- és logisztikai....