gyalogosvédelem

Egyre népszerűbbek ezek az autók, de halálos kockázatot jelentenek

2025.05.13.

Jelentősen megnő a halálos gázolás esélye, amennyiben egy gyalogost vagy kerékpárost SUV-vel ütnek el, állapította meg egy több mint félmillió balesetet elemző tanulmány. 

Aggasztó megállapításra jutott egy angol kutatás, amely az utcai terepjárók baleseti jellemzőit vizsgálta: a klasszikus személyautókhoz képest jóval nagyobb az esélye, hogy egy gyalogos vagy kerékpáros halálos sérülést szenved, ha egy SUV gázolja el. 

Csaknem felével nő a halálos gázolás esélye

A London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM) és az Imperial College London kutatói korábbi tanulmányok alapján több mint 680 ezer, közutakon történt gázolás adatait tekintették át az elmúlt 35 évből.

Kiderült, hogy az SUV-k vagy kisteherutók által elütött gyalogosoknál és kerékpárosoknál 44 százalékkal nőtt a halálos sérülés esélye a normál személyautóval bekövetkezett gázolásokhoz képest. 

Gyerekek esetében még ennél is jelentősebb a hatás: 82 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg, ha SUV vagy kisteherautó gázolja el őket, a 10 év alatti korosztálynál pedig több mint a kétszerese, 130 százalékkal magasabb a halálos sérülés esélye. 

Ezért veszélyesebbek az SUV-k a gyalogosokra

Az adatokból az is kirajzolódott, hogy a halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek valószínűsége a könnyű sérülésekhez képest körülbelül negyedével magasabb a SUV vagy kisteherautó által elgázoltak esetében; a felnőtteknél 24, a gyerekeknél 28 százalék az extra kockázat. Ráadásul ez a hatás mind a gyalogosoknál, mind a kerékpárosoknál hasonló. 

A magasabb építésű SUV-k nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve

A vizsgálat következtetése nem meglepő, hiszen a józan ész is azt diktálja, hogy a nagyobb és nehezebb SUV-k bizonyára súlyosabb sérüléseket okoznak, ám a mostani pontos baleseti statisztikák mindenképpen intő jelnek számítanak a közlekedésbiztonság szempontjából. Az utcai terepjárók elsősorban azért jelentenek nagyobb kockázatot, mert magasabbak és tompább az orr-részük. Egy gázolásnál magasabban van az ütközési pont, felnőtteknél a térd helyett a medence, míg gyerekek esetében a medence helyett a fej környékén. Az SUV-k tompább eleje miatt az elgázolt embert nagyobb valószínűséggel előre löki az autó, amely így másodszor is elütheti, vagy áthajthat a testén. 

Az elemzett 24 tanulmány több mint fele az Egyesült Államokban készült, de vizsgáltak holland, német, francia adatokat is – az összehasonlítások nagyjából hasonló eredményeket mutattak, vagyis a megállapítások más országokra nézve is relevánsak. 

Tarolnak az SUV-k az újautó-eladásokban

Az utcai terepjárók világszerte egyre népszerűbbek, évek óta ez az egyik legjobb eladásokkal rendelkező járműszegmens, amely jelentős bővülésre volt képes. Míg 2010-ben az eladott új személyautók 15 százaléka volt az SUV kategóriájába sorolható, addig 2024-re már 54 százalékot képviselt ez a csoport.

Az utcai terepjárók népszerűsége töretlen

Az SUV-kkal bekövetkezett autóbalesetek aránya az Egyesült Államokban 45 százalék körüli, Európában pedig nagyjából 20 százalék. Ha ezeket a szabadidő-autókat klasszikus személygépkocsikkal helyettesítenék, akkor becslések szerint a gyalogosok és kerékpárosok halálos baleseteinek száma Amerikában 17 százalékkal, Európában pedig 8 százalékkal csökkenne, gyerekek esetében pedig 27 százalékos, illetve 14 százalékos lenne a javulás. 

Meg kell jegyezni, hogy az utcai terepjárók szegmense rengeteg különféle modellt foglal magában, és nem minden SUV egyformán veszélyes a járókelőkre és a biciklisekre nézve. A gyártók dolgoznak a gyalogosvédelem javításán, és egyre jobb értékeléseket kapnak az Euro NCAP minősítésén. Ám összességében továbbra is az a tendencia, hogy a SUV-k méretük, súlyuk és kialakításuk miatt nagyobb baleseti kockázatot jelentenek a gyalogos szempontjából, és súlyosabb sérüléseket okoznak. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
14. alkalommal mérhették össze tudásukat a versenyzők Székesfehérváron - írja a police.hu. ..
2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....