gyalogosvédelem

Egyre népszerűbbek ezek az autók, de halálos kockázatot jelentenek

2025.05.13.

Jelentősen megnő a halálos gázolás esélye, amennyiben egy gyalogost vagy kerékpárost SUV-vel ütnek el, állapította meg egy több mint félmillió balesetet elemző tanulmány. 

Aggasztó megállapításra jutott egy angol kutatás, amely az utcai terepjárók baleseti jellemzőit vizsgálta: a klasszikus személyautókhoz képest jóval nagyobb az esélye, hogy egy gyalogos vagy kerékpáros halálos sérülést szenved, ha egy SUV gázolja el. 

Csaknem felével nő a halálos gázolás esélye

A London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM) és az Imperial College London kutatói korábbi tanulmányok alapján több mint 680 ezer, közutakon történt gázolás adatait tekintették át az elmúlt 35 évből.

Kiderült, hogy az SUV-k vagy kisteherutók által elütött gyalogosoknál és kerékpárosoknál 44 százalékkal nőtt a halálos sérülés esélye a normál személyautóval bekövetkezett gázolásokhoz képest. 

Gyerekek esetében még ennél is jelentősebb a hatás: 82 százalékkal nagyobb eséllyel halnak meg, ha SUV vagy kisteherautó gázolja el őket, a 10 év alatti korosztálynál pedig több mint a kétszerese, 130 százalékkal magasabb a halálos sérülés esélye. 

Ezért veszélyesebbek az SUV-k a gyalogosokra

Az adatokból az is kirajzolódott, hogy a halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek valószínűsége a könnyű sérülésekhez képest körülbelül negyedével magasabb a SUV vagy kisteherautó által elgázoltak esetében; a felnőtteknél 24, a gyerekeknél 28 százalék az extra kockázat. Ráadásul ez a hatás mind a gyalogosoknál, mind a kerékpárosoknál hasonló. 

A magasabb építésű SUV-k nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve

A vizsgálat következtetése nem meglepő, hiszen a józan ész is azt diktálja, hogy a nagyobb és nehezebb SUV-k bizonyára súlyosabb sérüléseket okoznak, ám a mostani pontos baleseti statisztikák mindenképpen intő jelnek számítanak a közlekedésbiztonság szempontjából. Az utcai terepjárók elsősorban azért jelentenek nagyobb kockázatot, mert magasabbak és tompább az orr-részük. Egy gázolásnál magasabban van az ütközési pont, felnőtteknél a térd helyett a medence, míg gyerekek esetében a medence helyett a fej környékén. Az SUV-k tompább eleje miatt az elgázolt embert nagyobb valószínűséggel előre löki az autó, amely így másodszor is elütheti, vagy áthajthat a testén. 

Az elemzett 24 tanulmány több mint fele az Egyesült Államokban készült, de vizsgáltak holland, német, francia adatokat is – az összehasonlítások nagyjából hasonló eredményeket mutattak, vagyis a megállapítások más országokra nézve is relevánsak. 

Tarolnak az SUV-k az újautó-eladásokban

Az utcai terepjárók világszerte egyre népszerűbbek, évek óta ez az egyik legjobb eladásokkal rendelkező járműszegmens, amely jelentős bővülésre volt képes. Míg 2010-ben az eladott új személyautók 15 százaléka volt az SUV kategóriájába sorolható, addig 2024-re már 54 százalékot képviselt ez a csoport.

Az utcai terepjárók népszerűsége töretlen

Az SUV-kkal bekövetkezett autóbalesetek aránya az Egyesült Államokban 45 százalék körüli, Európában pedig nagyjából 20 százalék. Ha ezeket a szabadidő-autókat klasszikus személygépkocsikkal helyettesítenék, akkor becslések szerint a gyalogosok és kerékpárosok halálos baleseteinek száma Amerikában 17 százalékkal, Európában pedig 8 százalékkal csökkenne, gyerekek esetében pedig 27 százalékos, illetve 14 százalékos lenne a javulás. 

Meg kell jegyezni, hogy az utcai terepjárók szegmense rengeteg különféle modellt foglal magában, és nem minden SUV egyformán veszélyes a járókelőkre és a biciklisekre nézve. A gyártók dolgoznak a gyalogosvédelem javításán, és egyre jobb értékeléseket kapnak az Euro NCAP minősítésén. Ám összességében továbbra is az a tendencia, hogy a SUV-k méretük, súlyuk és kialakításuk miatt nagyobb baleseti kockázatot jelentenek a gyalogos szempontjából, és súlyosabb sérüléseket okoznak. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....