utánpótlás

Mindenki bízik valamiben?
Egy dolgot kijelenthetünk, a teleink egyre kevésbé mutatják zord arcukat, a tavalyi szezon sem a fogcsikorgató mínuszokról, és a tízcentis hótakaróról szólt. Jó, ha mutatóban pár napra kifehéredik a táj, és pár hétre esetleg beköszöntenek a tartós mínuszok. Erre felesleges betárazni a legmárkásabb tesztgyőztes téligumival. Ettől függetlenül még mindig a legjobb választás, ha a hideg időben téli mintázatú, és összetételű gumival vágunk neki a hosszú sötét, és szürke hónapoknak. Igen ám, de mint ahogy minden másé, így a gumiabroncsok ára is nagyon elszaladt, és ha tényleg jót akarunk, akkor mélyen a pénztárcába kell nyúlni. Viszont egy közel öt éves teszt végéhez közeledek, hiszen a járműparkban lassan ennyi ideje már, hogy egy középkategóriás gumiabroncs teljesít szolgálatot, és jók a tapasztalatim.
Jó a négyévszakos
Sokan felesleges vesződésnek tartják, hogy évente kétszer zarándokoljanak a gumisukhoz, ezért az első adandó alkalommal négyévszakosra váltanak, és aztán évekre elfelejtik a gumizással járó vesződséget. Kinek jó ez? Annak, aki keveset megy, és megteheti, hogy egy hirtelen érkező hóviharban, vagy tartós mínuszokban, netalán ónos esőben letegye az autót. Gondolhatnák, hogy a négyévszakossal ez sem akadály, és nem is tévednek nagyot. Viszont az kijelenthető, hogy még egy prémium négyévszakos keverék sem fog olyan magabiztosan teljesíteni igazi téli körülmények között, mint egy kifejezetten télre fejlesztett gumiabroncs. Én egyébként azt a nézetet vallom, hogy a négyévszakos mindenhol jó, de sehol nem az igazi. Tehát ebben a tudatban jó belevágni vele a téli útviszonyok közepette egy utazásba.

Nyárival is mehet(ne)
"Régen sem volt idénygumi, mi még diagonállal csináltuk végig a telet, örültünk, ha volt üzemanyag, azzal mentünk, ami volt." Hányszor hallottuk már ezt az idősebb generációtól, és valljuk be tiszteletre méltó, amit az elavult járműparkkal, azokban a telekben lehoztak a mára már idősebb sofőrök. Sokkal nagyobb tudásra és tehetségre volt szükség, mint manapság, amikor már mindenben segít az elektronika, sokkal jobb az úthálózat minősége, és persze kevesebbet, és rövidebb ideig esik a hó. Ettől függetlenül (még) nem lettünk mediterrán ország, így nem is biztatnék senkit arra, hogy nyári gumival induljon útnak télvíz idején. Ha már csak azt vesszük, hogy a mai tízen milliós autók között milyen komoly problémák születhetnek csak egy apró koccanásból. Márpedig nyárigumival, nedves, hideg aszfalton biztos, hogy legalább megkétszereződik a fékút. Szóval nyugodt szívvel ezt sem biztos, hogy ajánlani tudnám bárkinek, kivéve, ha három, maximum öt évente mindig újat tesz fel, akkor is, ha a profilmélység ezt még nem indokolja.

Gondolataim az olcsóbb gumikról
Szóval, hogy visszatérjek cikkem eredeti gondolatmenetéhez, be kell vallanom, hogy tragikusan megdrágultak a gumiabroncsok. Ha csak saját példámat mutatom, akkor a sportos 15-ös átmérőjű garnitúrát öt évvel ezelőtt 60-70 ezer forint körül vásároltam, most a darabár 35.000 ft(!) ugyanerre a gumiabroncsra. Hasonló a helyzet a téli keverékeknél is, így fel kell készülni, hogy egy teljesen átlagos méretű 15 colos gumiabroncsot sem vásárolhatunk már meg 20.000 Ft alatt. Nézzünk egy gyakori méretet, ami a 205/55 R16. A legolcsóbb ajánlat egy teljesen véletlenül felkeresett gumiabroncs forgalmazó webáruház kínálatában 22.600 ft. Ez tehát ebben a méretben a legolcsóbb (valószínűleg) kínai gumiabroncs. Ugyanebben a méretben az első "komolyabb" gyártó, ami még mindig nem a prémium, csak a "kompromisszumokkal" ajánlható kategória, legalábbis az egyik tesztben így fogalmaztak róla, 34.000 ft. A prémium tesztgyőztes pedig 43.000 ft. Tehát a legolcsóbból felgumizni az autónkat 90.000, míg a legdrágábból 172.000 ft. A különbség 82.000 ft. Ha ezt leosztjuk öt évre, akkor is több mint 16.000 ft. évente. Azért írtam öt évet, mert átlagos használat mellett nagyjából 5-6 évente válik aktuálissá a gumiabroncsok cseréje, nem is feltétlenül a kilométerek miatt, hanem az anyagminőség, és tartósság mára nagyjából ilyen csereintervallumot biztosít. Ezután elindul a keményedés, repedezés, és már nem látja el rendeltetésszerűen szerepét a gumiabroncs. Valószínleg egy prémium gumiabroncs minősége nem csak azonnal, hanem hosszútávú használatnál is megmutatkozik. Ugyanakkor egy másik fontos érv a gyakoribb (értsd 5-6 éves) csereperiódus mellett, hogy egy friss keverék mindig sokkal jobban tapad. A fenti gondolatokat lefuttatva ajánlottam családtagomnak a középkategóriás, "budget" típusú gumiabroncsot, amivel még megkezdi az ötödik telét is. Újkorában nagyon jól teljesített rendkívüli időjárási körülmények között is, amit ebben a szezonban már biztos nem fog majd érezni a sofőr. De ettől függetlenül szépen öregszik, lamellái még mindig mélyek, és porózusságot, vagy keményedést nem vettem észre. A következő szezonban viszont valószínűleg javasolni fogom a cserét, és nem tartom kizártnak, hogy nem találkozom majd a levetett garnitúrával a piacon, hiszen még biztosan értékesíthető állapotban lesz 1-2 szezonra.

Mi a konklúzió?
Átlagos használatra jó lehet az olcsóbb kategóriás téligumi is, a lényeg, hogy mintázata, profilmélysége, és puhasága meglegyen. Nem biztos, hogy ilyen használatra érdemes beruházni a legdrágább gumira, ha viszont a felhasználás indokolja, akkor természetesen a legjobb feltételeket csak egy olyan gumival érhetjük el. A négyévszakosat továbbra is csak esetlegesen tudom ajánlani, de persze a pénzének senki nem ellensége, így abszolút érthető, ha eseti használatra, és téli útviszonyok közé csak száraz időben merészkedve valakinek pont az lesz a jó megoldás. Én viszont meglepődtem az olcsóbb gumi tartósságán és hatékonyságán. Rábeszélni persze senkit nem szeretnék, de azoknak, akiknek nem kell az év minden napján több száz kilométert ingázniuk, nem biztos, hogy megéri kifizetni a prémium felárat egy szett téligumiért. Amire viszont mindenképpen rábeszélném, hogy semmi esetre’ se maradjon a nyári télre, és ha nem vagyunk biztosak magunkban, vagy a járművön lévő gumikban, akkor egy-egy havas, jeges napon, nyugodtan maradhat az autó a garázsban, és jöhet a tömegközlekedés, higgyék el, mindenkinek jobb lesz!

Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító Zrt. támogatta. A Generali nem csak a káreseményeknél, de azok megelőzésében is partner!