közlekedésbiztonság

Hogy lesz így biztonságos a taxizás?

2022.03.27.

Hiányoznak a közúti biztonsággal kapcsolatos intézkedések a taxiszolgáltatásokról szóló új uniós irányelvből.

Az Európai Bizottság mobilitási osztálya új szabályozási iránymutatást adott ki az EU taxiszolgáltatásaira vonatkozóan. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) szerint ez egy újabb elszalasztott lehetőség az ágazat közúti közlekedésbiztonságának javítására. Hogy miért? Mert az új szabályok szinte egyáltalán nem tesznek említést a járművezetők, járművek vagy utasok biztonsági előírásainak javítását célzó intézkedésekről, annak ellenére, hogy a közlemény szót ejt az „állampolgárok biztonságos helyi közlekedésről”.

Az ETSC 2016-ban közzétett jelentése szerint a taxik közlekedésbiztonsági szempontjai nem sokban térnek el a magángépkocsik közlekedésbiztonságához képet. Ugyanakkor a taxisofőrök és a személyfuvarozó vállalkozások tulajdonosai szakmai felelősséggel tartoznak az utasok és a többi közlekedő biztonságáért. A taxisoknak – a hivatásos teherautó- és buszsofőröktől eltérően – a legtöbb  Európai Uniós tagországban nem kell tachográfot használniuk a vezetési idő ellenőrzésére, illetve nem kell speciális képzésen részt venniük. Az ETSC-jelentés számos jó gyakorlatot sorolt fel, melyek EU-szintű alkalmazásával számottevő mértékben lehetne lendíteni a közlekedésbiztonság színvonalán.

A tagállamok megkövetelhetik a kulcsfontosságú biztonsági kritériumok teljesítését a taxis igazolvány megszerzéséhez, és meghatározhatják a taxisok vezetési és pihenőidejét is. Egyes országok már elindultak ezen az úton. Az ETSC különösen csalódott volt amiatt, hogy a jogalkotók egyáltalán nem is konzultáltak a közlekedésbiztonsági szervezetekkel az összegyűjtött javaslatokról. Egyúttal a szervezet reméli, hogy a közlekedésbiztonsági kockázatok kezelése a jövőben magasabb prioritást kaphat a taxiforgalom európai uniós szabályozásában.

Az új irányelvek arról sem szólnak, hogyan kell kezelni az olyan kihívásokat, mint például az alkalmazásalapú taxiszolgáltatások használata miatti figyelemelterelés, és ugyancsak nem esik szó a sofőr fáradtságáról. A taxikban a biztonsági övek és a gyermekülések használata egy másik probléma, ennek kezelése ugyancsak rendkívül fontos lenne. Az ETSC szerint nem szabad felmentést adni a biztonságiöv vagy gyermekbiztonsági követelmények alól a taxisofőrök vagy a rövid utakon utazó utasok számára.

Jó, hogy van, de nem eléggé hangsúlyozza a közlekedésbiztonsági szempontokat (kép: ETSC)



Az ETSC rámutatott arra, hogy a taxiszolgáltatásokra vonatkozó helyi szabályozások előírhatják a járművek az átlagos autóknál magasabb biztonsági előírásoknak való megfelelését, így például az Euro NCAP ötcsillagos minősítését, az alkoholszondás indításgátlók alkalmazását, vagy az utasokat észlelő hátsó biztonságiöv bekapcsolására emlékeztető rendszereket. Ezek a lehetőségek szintén nem szerepelnek a most közzétett uniós javaslatokban. A tagállamok előírhatnák a taxiként használt járművek gyakoribb műszaki ellenőrzését is, hiszen ezeknek a járműveknek a normál személygépkocsiknál jóval intenzívebb a kihasználtságuk. Ezt a javaslatot egyébként az Európai Parlament is támogatta a közúti biztonságról szóló legutóbbi jelentésében.

Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója elmondta:

„A most kiadott új irányelv a taxiszektor számára jóval többet is mondhatott volna a közúti közlekedés biztonságáról. Az idősebb és kiszolgáltatott emberek milliói, akik mobilitásuk miatt a taxiközlekedésre támaszkodnak, ennél jobbat érdemelnek, csakúgy, mint a taxisofőrként alkalmazott férfiak és nők százezrei. A biztonságosabb taxik általában a közúti biztonságot is szolgálják, biztonságosabbá téve az utcákat minden közlekedő számára. Az új technológiák az egész taxis szektor számára remek lehetőségeket kínálnak a biztonság javítása érdekében a sofőr telematikai rendszerein keresztül, amelyeknek képesnek kell lenniük a sofőr munkaidejének, pihenőidejének, sebességének és viselkedésének rögzítésére és visszajelzésére.”

Decemberben az Európai Bizottság bejelentette, hogy azt szeretné, ha a munkaügyi szabályozás a jövőben úgy szabályozná a személyszolgáltatók foglalkoztatását, hogy az online „digitális platformokon” dolgozók munkavállalók, és nem egyéni vállalkozók. Ez azt eredményezheti, hogy az úgynevezett „gigagazdasági platformokon”, például az Uberen dolgozók milliói kapnák ugyanazokat a garanciákat, mint az alkalmazottak az egészségre és biztonságra, a táppénzre és a munkaidőre vonatkozóan, ami hozzájárul a közúti közlekedésbiztonság fejlődéséhez. Az ETSC az EU francia elnökségéhez intézett, nemrégiben közzétett memorandumában fejti ki véleményét arról, hogy a platformdolgozókról szóló irányelvet miként lehetne felhasználni a munkavégzéshez kapcsolódó közúti közlekedésbiztonság javítására.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.16
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel....
2025.07.16
Jelentősen csökken a nem működő járművek kijelentésének díja, de csak egy időre - írja a parameter.....
2025.07.16
A Hungarian Business Champions 2025 díjátadó ünnepség keretében Topolcsik Melinda, a Bridgestone....
2025.07.16
A Century szabadidő-autó hátsó utasainak mostantól nem kell aggódnia az illetéktelen tekintetek....
2025.07.16
Jelentősen felfutott a kínai autók értékesítése, 2024-ben 3559 kínai autó talált gazdára. A márkák....
2025.07.16
Beköszöntött az őznász. Ebben az időszakban nem ritka, hogy az állatok szokatlan időpontokban, akár....
2025.07.16
A legendás Nürburgringen folytatódott a kamion Európa-bajnokság, az EB negyedik futamával. A....
2025.07.16
Az Aumovio néven önálló vállalattá váló Continental Automotive üzletág újabb stratégiai lépést tett....
2025.07.16
Több mint 1100 sofőrt állítottak meg egy országos rendőrségi ellenőrzés során szombaton. Körülbelül....
2025.07.15
Az idei első félévben 0,4 százalékkal több motorbenzin és 0,5 százalékkal több gázolaj fogyott a....