garancia
Hazánkban is érvényes az EU azon szabályzata, mely szerint minden autóra 2 év teljes körű jótállást kell vállalniuk az autógyártóknak. Ez a minimum időtartam, de gyártónként ennél hosszabb, akár 7 éves garanciális idővel is találkozhatunk. Ma már a legtöbb márka kínál kiterjesztett garanciát is az általuk forgalmazott gépjárművekre, mely a minimálisan meghatározott 2 éven vagy a vállalt időszakon túl további 2 vagy 3, esetleg még több évvel hosszabbítja meg az alapgarancia idejét.
A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk egyik vezető gépjármű- és flottakezelő vállalata arra hívja fel az autótulajdonosok figyelmét, hogy a garanciaperiódus meghosszabbodása szigorításokat is eredményezett. Minden gépjárművezető számára ajánlott a garanciális feltételekben foglaltak tüzetes átolvasása, ugyanis a gyártók által kötelezően előírt, a szervizfüzetbe bejegyzett, esedékes kilométer vagy időpont alapú felülvizsgálattól való legkisebb – km vagy nap – eltérés („késve” szervizeltetés) garanciavesztést vonhat maga után.
Szervizben
– Flottakezelőként fontos feladatunk, hogy minél több terhet levegyünk ügyfeleink válláról, és megkönnyítsük számukra a gépjárművek üzemeltetését. Az autók használata során az üzembiztonság mellett az adminisztratív kötöttségek miatt is fontos odafigyelni az esedékes kötelező szerviz időpontokra. Amellett, hogy egy rendszeresen szervizelt és ellenőrzött gépkocsi a vezetők biztonságát és védelmét is szolgálja, elengedhetetlen feltétele a gyári jótállásnak is. A garanciális időszak lejárta után is érdemes ezt szem előtt tartani, hiszen a gyártó által előírt szervizelési periódusok nyomon követése elkerülhetővé teszi az ezek elmulasztására visszavezethető javítások költségeinek megfizetését is – mondja Dobos Attila, a LeasePlan Hungária Zrt. operációs igazgatója. „WebSzerviz szolgáltatásunkkal ügyfeleink egyszerűbben és gyorsabban intézhetik autójuk szervizeltetését. Ez lehetővé teszi, hogy a lehető legrövidebb idő alatt végeztessék el gépjárművükön a szükséges karbantartást, illetve javítást, amelynek folyamatát nyomon is követhetik az online felületen”.
A kötelező szervizek mellett a tulajdonosoknak más előírásokat is be kell tartaniuk, ha érvényesíteni szeretnék az autó garanciáját. A gyártók az „elhanyagolás” vagy a „gondatlanság” kategóriába sorolják például a nem megfelelő üzemanyagok használatát, az ebből fakadó meghibásodásokat pedig nem fedezi a garancia. A túl alacsony olajszint épp úgy súlyosan károsíthatja a motort, mint az adott gépkocsi-használati útmutatójában feltüntetett üzemanyagtípustól eltérő fajta használata. A rossz vagy nem megfelelőn – például túl sok bioetanollal – kevert benzin is a motor meghibásodásához vezethet.
Fontos megemlíteni, hogy 2010. június 1-jétől az Európai Bizottság rendeletének értelmében az autógyártók nem tehetik a garanciát függővé attól, hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási, javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e. Ugyanakkor ez a szabály nem korlátozza a hivatalos márkaszervizeknek azt a jogát, hogy a garanciális javításokat csak ők végezhessék el, hiszen ezek költségét a gyártó állja.