ETSC

Példátlan összefogás a járművek biztonsági szabályozásáért

2017.06.17.

Az ETSC néhány nappal ezelőtt példátlan összefogásáról számolt be. Az autóipar kiemelt szereplői, civil szervezetek és városi önkormányzatok szállnak harcba annak érdekében, hogy megsürgessék a gépjárművek biztonsági szabályozásának átdolgozását.

Az egyedülálló koalíció az Európai Bizottságnak címzett beadványában azt kéri, minél hamarabb léptessenek életbe egy a személygépjárművekre, kisteherautókra és kamionokra vonatkozó új, a kor követelményeinek és technológiai vívmányainak megfelelő minimum biztonsági szabványt. Az Európai Bizottság várhatóan napokon belül kihirdet egy közlekedési jogszabálycsomagot, melyben minden bizonnyal előkelő helyen szerepel majd ez a téma is.

Az Európai Autóipari Beszállítók Egyesülete (CLEPA), az Európai Közlekedési Szövetség (ECF), az innovatív közlekedési megoldások fejlesztésével foglalkozó, városokat és régiókat tömörítő POLIS, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ESTC), valamint a Közlekedés és Környezet (T&E) együttesen kimondták, hogy a minimum biztonsági szabványok bevezetése elengedhetetlen annak érdekében, hogy a halálos áldozatok számát tekintve további jelentős csökkenést lehessen elérni az európai utakon. Csak emlékeztetőül: a márciusban megjelent összesítő adatok szerint a tavalyi esztendőben 25.000 ember veszítette életét közúti közlekedési balesetben Európa közútjain. Aki ismeri az éves adatokat, az pontosan tudja, hogy ez sajnálatos módon azt jelenti, az elmúlt három évben nem sikerült érdemben javítani a baleseti statisztikákon.

Napjaink tesztjei messze meghaladják a hatályos EU biztonsági előírások követelményeit (forrás: etsc.eu)

A gépjárművekre vonatkozó biztonsági előírásokat legutóbb nyolc éve frissítették, és valljuk be őszintén, azóta óriási technológiai fejlődést tudhat maga mögött az autóipar. Az érintettek legalább három éve tisztában vannak vele, hogy a szabályozás elavult, de ilyen vagy olyan okból eddig nem sikerült azon változtatni. A téma legutóbb az Európai Bizottság Gépjármű Munkacsoportjában került terítékre februárban, melynek résztvevői kijelentették, 2018 márciusáig teljesen rendbe teszik a területet.

A vásárlók nevében fellépő érdekképviseleti csoportok joggal méltatlankodhatnak az újonnan forgalomba helyezett személygépjárművek biztonsági színvonalával kapcsolatban, hiszen ami ma az EU szabályozásának teljes mértékben megfelel, az a legújabb Euro NCAP teszteken könnyen nulla csillaggal szerepelhet. És bár a valódi elvárásoknak való megfelelést nyilvánvalóan az Euro NCAP által végzett vizsgálatok támasztják alá, a szervezet képtelen minden egyes modellt végig tesztelni.

Mustang törik az Euro NCAP gondos kezei között (kép: leftlanenews.com)

 

2016-ban az Európai Bizottság egy 19 tételből álló listát publikált, mely a gépjárművek közlekedésbiztonsági színvonalát technikai-technológiai oldalról közelíti meg. Valószínűleg ez az anyag lesz az alapja a hamarosan hivatalos formáját is elnyerő vadonatúj szabályozásnak. Ez olyan megoldásokkal is foglalkozik, mint például az automata vészfék asszisztens, az intelligens sebességtartó automatika (ISA), emellett az ütközéses tesztekre vonatkozó részletszabályozás is szerepel az anyagban. A tehergépjárművek és kamionok esetében pedig szorgalmazzák a holttér figyelő biztonsági eszközök alkalmazását, ami abban segíti a járművezetőt, hogy időben észrevegye a gyalogost vagy kerékpárost.

Az új biztonsági előírásokat az EU tagállamok közlekedési miniszterei márciusi háttértalálkozójukon átbeszélték, és felhívást intéztek a Bizottság felé, hogy megsürgessék a jogszabályi előkészítő folyamatokat. Ennek eredményeként május 18-án az Európai Parlament is felhívta a Bizottság figyelmét, hogy haladéktalanul tegye meg a szükséges intézkedéseket az új követelmények életbe léptetése érdekében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.05
- Három órára nőtt a személygépkocsival utazók várakozási ideje vasárnap délelőttre a nagylaki....
2020.04.05
Vasárnap 14 órakor az 1993-as Forma-1-es Európa Nagydíj lesz látható az M4 Sporton, amely mostantól....
2020.04.04
Az édes méz és a klasszikus italok már a vírusválság előtt megfertőzték az autómárkákat. ..
2020.04.04
És a központi uniós támogatás szükségességére hívják fel a figyelmet. ..
2020.04.04
Luciano Santos Duarte Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.04.04
A 2021-es idényben az Aston Martin gyári csapataként indul a Forma-1-es világbajnoki sorozatban a....
2020.04.04
A Fővárosi Önkormányzat néhány fontos útvonalon ideiglenes kerékpársávok kialakításáról döntött.....
2020.04.04
Egy 50 éves kunfehértói férfi vesztette életét a baleset következtében. ..
2020.04.04
A koronavírus okozta válságra reagálva a Volkswagen-csoport megkezdte az arcvédő tartók gyártását....
2020.04.04
Spanyolországban hatalmas divat lett az autók műszerfalára felszerelt fedélzeti kamera, mely....