közlekedésbiztonság

Satufék az EU-ban a teherautóknak

2022.03.17.

Az ETSC üdvözli a nehéz tehergépjárművek automatizált vészfékezőrendszereinek szigorúbb előírásait.

Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága új, szigorúbb szabványokat vezetett be a nehéz tehergépjárművek és buszok automatizált vészfékező rendszereire. A szabályozás 2025-től az Európai Unióban üzembe helyezett új járművekre vonatkozik. A korábbi szabályozás felülvizsgálatát és módosítását az új tehergépjárművek németországi közlekedésbiztonsági vizsgálatai indokolták. A tesztek során megállapították, hogy a teherautó-sofőrök rendszeresen kikapcsolják AEB rendszert (autonomus emergency braking – autonóm vészfékrendszer), hogy könnyebben tudjanak „vonatozni”, azaz tartósan kis távolságot tartva az előttük közlekedő jármű mögött haladni.

Mozgó és álló jármű mögött is le kell tudnia fékezni, mert a szabály az szabály (kép: ETSC)



Az új szabályozás csak 15 percre engedélyezi a rendszer kikapcsolását, majd ezt követően automatikusan újra bekapcsol. A rendszer eddig is tartalmazott egy figyelmeztetési funkciót (1,4 másodperc), de ennek működése során nem a fékezés, csak maga a figyelmeztetés volt kötelező érvényű. Ehhez képest az új szabályok azt is lehetővé teszik, hogy a rendszerek még akkor is fékezzenek, ha a járművezetőt előzetesen nem figyelmeztettik, így gyorsabban be tudnak avatkozni, azaz időt nyernek, hogy életet mentsenek. Ezen felül a legfrissebb szabályozás biztosítja a lehetőségét a teherautók vészfékezéséhez, ha álló járművet érzékelnek maguk előtt.

Mindez a technológia fejlődését tükrözi, ugyanis a korábbi rendszerek csak mozgó „célpontokkal” működtek. A tehergépjárműveknek fel kell tudniuk ismerni a gyalogátkelőhelyet maguk előtt, még akkor is, ha gyalogosok vagy kerékpáros nem közlekedik rajta. A gyártók véleménye szerint a kerékpárosokat felismerő rendszerek még nem állnak olyan műszaki színvonalon, hogy bevezethetőek legyenek.

Graziella Jost, aki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanácsot (European Transport Safety Council – ETSC) az ENSZ-EGB munkacsoportjában képviseli, a következőket nyilatkozta:

„Ezek az új szabványok határozottan előrelépést jelentenek, és segítenek csökkenteni az útjainkon a nehézgépjárműveket érintő végzetes és súlyos balesetek számát. Azonban még mindig legalább három hosszú évnek kell eltelnie, mire új az típusú teherautókat felszerelik ezzel az új generációs automatikus vészfékrendszerrek, és öt évet, amíg minden új teherautó megkapja ezt a technológiát.”

Az Európai Unióban először 2013-tól írták elő az AEB-rendszerek alkalmazását a teherautók és a buszok számára, idén júliustól pedig kötelező jelleggel bevezetik az új személygépkocsi- és kisteherautó-modellekre.

(Forrás és kép: ETSC)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....