Téli szünet okosan: játékok, amelyek közlekedni tanítják a gyerekeket

2025.12.21.
December 20-ával megkezdődött a téli szünet: közeleg a karácsony, a szilveszter és az újév, a gyerekeknek legközelebb csak január 5-én kell iskolába menniük. Ebben az időszakban előtérbe kerül a közös időtöltés, a családi játékok, a gyerekeknek pedig bőven jut idejük az otthoni programokra. Tóbiás és Balambér összegyűjtött olyan ingyenesen elérhető színezőket, foglalkoztatókat és játékötleteket, amelyekkel a kicsik szórakozva tanulhatják meg a közlekedési szabályokat, és megismerkedhetnek a táblákkal, járművekkel.  A Magyar Közút téli foglalkoztatója Nem idén jelent meg, de továbbra is ingyenesen letölthető a közutas téli színező- és foglalkoztató füzet, amelyben a Mikulás is hókotróval jár. A Magyar Közút Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumának weboldalán elérhető kiadványban a gyerekek nemcsak közutas Mikulást színezhetnek, hanem például megtervezhetik a hókotró útját egy havas labirintusban, vagy segíthetnek kiválasztani a megfelelő közutas téli munkaruhát, a nagyobbakra pedig közlekedési táblás sudoku is vár.  A téli témájú foglalkoztató füzet a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum oldaláról tölthető le.  Színezők valós közlekedési helyzetekkel A német autóklub, az ADAC honlapján több mint 15, kifejezetten közlekedésbiztonsági témájú színező tölthető le pdf-formátumban. A rajzok valós forgalmi helyzeteket ábrázolnak: zebrán való átkelést, iskolába vezető biztonságos utat, havas és esős időben való közlekedést, rollerezést és kerékpározást, valamint a láthatósági ruházat fontosságát. Bár az oldal és a rövid instrukciók német nyelvűek, bármely fordítóprogram segítségével könnyen értelmezhetők. Maguk a színezők pedig univerzálisak: tökéletes alkalmat adnak arra, hogy a szülők beszélgessenek gyermekeikkel a biztonságos közlekedésről.  Az ADAC közlekedésbiztonsági színezői innen tölthetők le.  Szirénázó járművek kifestői A gyerekek imádják a szirénázó, villogó fényű járműveket, több magyar nyelvű oldalon is találhattok ingyenesen letölthető színezőket, mentő-, tűzoltó- és rendőrautókról. A Szinezokvilaga.com oldalon például több tucat ilyen járművet ábrázoló rajz vár kiszínezésre. Ezek a képek nem csak kellemes perceket szereznek a kicsiknek, hanem lehetőséget adnak arra is, hogy a szülők beszélgessenek a gyerekekkel a mentők, tűzoltók és rendőrök munkájáról, és arról, mikor, illetve hogyan kell hívni őket. Ha pedig a mentőautót színezik, nyugodtan ráírhatják a járműre: Na, szia, mentő! Letölthető mentőautó, tűzoltóautó és rendőrautó témájú kifestők a Szinezokvilaga.com oldalról.  Buszok, villamosok, teherautók makettjei papírból Ha a színezésnél többet szeretnétek, építsetek papírból háromdimenziós járműmaketteket. A Papirmakett.freeweb.hu oldalon több mint 2800 letölthető makett található: autóbuszok, trolibuszok, villamosok, kamionok és pótkocsik, valamint vasúti járművek. Zavarba ejtő a választék, szinte minden jelenlegi és régi jármű megtalálható, ami valaha Magyarországon közlekedett.  A maketteket pdf-formátumban tölthetitek le, nyomtassátok ki vastagabb lapra, majd kivágás és összeragasztás után már el is készült a háromdimenziós járműmakett. Ez a tevékenység nemcsak a kézügyességet fejleszti, hanem türelmet, precizitást és koncentrációt igényel. Ha pedig többet is összeraktok, akár el is indulhat a járműforgalom a nappali szőnyegén.  A járműmaketteket letöltheted a Papírmakettek birodalma oldalról.  Foglalkoztatók és színezők a MÁV-tól A MÁV honlapján is találhatók ingyenesen letölthető vonatos színezők gyerekeknek. Sőt, elérhetők komplett foglalkoztató füzetek is, amelyet kifejezetten családos vonatozáshoz állítottak össze. Vannak benne vonatokkal és vasúti közlekedéssel kapcsolatos kérdések, különbségkereső, labirintus, pontösszekötő, sudoku, szókereső, és képrejtvény.  A MÁV vonatos színezőit és foglalkoztatóit innen és innen töltheted le.  Milyen tábla vagyok? – Játék otthonra Tökéletes családi program otthonra ez a kitalálós játék, ami a jól ismert és népszerű, „Ki vagyok én?” közlekedési verziója. Rajzoljatok vagy nyomtassatok ki közlekedési táblákat, majd mindenki homlokára erősítsetek fel egyet-egyet, hogy senki ne lássa a saját tábláját. A feladat: ki kell találnod, hogy milyen tábla vagy. Kérdéseket tehetsz fel a többieknek, akik csak igennel vagy nemmel válaszolhatnak. Kék vagyok? Kerek vagyok? Tiltok valamit? Aki először kitalálja, milyen tábla ő, az győzött. Vidám, pörgős játék, és segít a gyerekeknek megjegyezni a táblákat és jelentésüket.  Játékok utazás közben Az ünnepi időszakban sok család indul hosszabb utazásra, ilyenkor jó lehetőség van a közlekedéssel kapcsolatos játékokra – a legtöbbhöz eszközre sincs szükség.  A rendszámtáblás játék során a gyerekek a rendszámok betűiből próbálnak szavakat alkotni, vagy összeadják a számokat. Ki talál nagyobb számot? Ki alkot először értelmes szót?  A táblafelismerő játékban az a feladat, hogy az út mentén látott közlekedési táblákat felismerjétek, és elmondjátok, mit jelentenek. Ez a játék az óvodásoktól a kisiskolásokig minden korosztálynak megfelelő, és sokat segít a jelzőtáblák megismerésében.  A „Látok valamit, amit te nem látsz” nevű ismert játék közlekedési változatában csak járműveket és közlekedéshez kapcsolódó tárgyakat lehet megnevezni. Valaki megad egy jellemzőt, például a színt vagy a formát, a többieknek pedig ki kell találniuk, mire gondolt. A kisebbek a színekkel játszhatnak, a nagyobbak már a közlekedési táblákat is bevonhatják: „Látok valamit, ami megállítja az autókat.” Kellemes időtöltést, boldog és balesetmentes ünnepeket kíván Tóbiás és Balambér! Ezek a legveszélyesebb karácsonyi dalok autóvezetés közben Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és a rosszul megválasztott dalok akár a baleseti kockázatot is növelhetik. Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

Eldőlt: február közepéig még lehet használni a régi Mol Bubi bringákat a fővárosban

2025.12.20.
December 24-étől is használhatók maradnak a zöld bringák: a közbringaszolgáltatás következő generációját előkészítő úgynevezett pilot projekt részeként továbbra is lehet bubizni február 15-ig. A bicikliket hasonlóan lehet használni ebben az időszakban is, de pár változásra azért oda kell figyelni! Jön a MOL Bubi Pilot Bérlet Az előző rendszerben használt bérletek december 23-ával lejárnak, ezután az új MOL Bubi Pilot bérlettel – illetve percalapú használattal – lehet bubizni a városban. A bérlet 500 forint, és a vásárlás időpontjától függetlenül február 15-ig lesz érvényes. Ez azt jelenti, hogy ha február közepéig legalább 10 percet bubizik valaki, akkor biztosan megéri megvenni neki a Pilot bérletet. Már a Mobi-pontok is használhatók Terézvárosban A VI. kerületben ízelítőt kaphatsz abból, hogyan működik majd a Bubi harmadik generációja: a megszokott gyűjtőállomások mellett már 168 Mobi-ponton is be lehet fejezni az utazást és vissza lehet adni a bicajt. A MOL Bubi app térképén előre látható, hogy az adott Mobi-ponton hány MOL Bubi kerékpár található. Egy Mobi-ponton legfeljebb két kerékpár helyezhető el. Fontos A pilot időszakban a szolgáltatás igénybevételéhez újra kell aktiválni a fiókot. Ehhez vásárolni kell egy MOL Bubi Pilot bérletet, vagy percalapú használat esetén újra kell regisztrálni a bankkártyát az alkalmazásban. December 24-én a technikai átállás miatt várhatóan reggel lehet majd először bringára pattanni. A pontos időzítésről, ütemezésről a honlapon, a MOL Bubi-appban és a közösségimédia-felületeken tájékoztatnak majd. A bérletet csak a pilot időszak indulása után lehet megvenni. Az újdonságokról a honlapunkon olvashatnak részletesen. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Balesetet okozott és továbbhajtott az ittas Honda Civic-sofőr a Balatonnál - videó

2025.12.20.
A Veszprémi Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki - a vád szerint - 2025 áprilisában ittasan Balatonalmádiban balesetet okozott, majd megállás nélkül továbbhajtott. A vádirat szerint a 47 éves elkövető ittasan, a megengedett sebességet túllépve vezetett és előzte meg Hondájával az előtte haladó személygépkocsit, azonban a forgalmi sávjába visszatérve már nem tudta tartani a követési távolságot az előtte 47-48 kilométer/órás sebességgel közlekedő járművel, és annak nekiütközött.   Bár a balesetben nem történt személyi sérülés, annak reális lehetősége fennállt. Az ütközést észlelő vádlott ennek ellenére nem állt meg, és nem győződött meg arról, hogy történt-e személyi sérülés. Végül pár kilométerrel arrébb, az úttestről letérve egy kerítésoszlopnak ütközött, majd a törött kocsit otthagyva gyalogosan távozott. A vád tárgya ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége és cserbenhagyás vétsége. Az ügyészség felfüggesztett fogházbüntetést, pénzbüntetést, valamint járművezetéstől eltiltást indítványozott a Veszprémi Járásbíróságnak. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Román horrorkaravánt szúrtak ki a győri rendőrök

2025.12.20.
Az Autópálya Alosztály járőrei december 17-én reggel az M1-es autópálya 158-as kilométerszelvényében ellenőriztek egy nemzetközi forgalomban közlekedő járműszerelvényt. A rendőrök az intézkedés során megállapították, hogy a járműszerelvény össztömege 1800 kilogrammal meghaladja a forgalmi engedélyébe bejegyzett maximális értéket. Az egyenruhások a román állampolgárságú járművezetőt a túlsúly megszüntetésére, és a szabályszegés elkövetése miatt 780 ezer forint összegű közigazgatási pénzbírság megfizetésére kötelezték. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

A kormányzás forradalma

2025.12.20.
A Hypersquare lényege a steer-by-wire rendszer. A fizikai kapcsolat a kormány és a kerekek között megszűnik, helyét teljesen digitális kommunikáció veszi át. Ez a technológia már régóta az autóipar horizontján szerepelt, de a Peugeot lesz az első márka, amelyik elérhető és kifinomult formában teszi kézzelfoghatóvá. A Hypersquare egyszerre könnyed és határozott, egyszerre intuitív és korszerű – erre a kettősségre épül az egész élmény. A rendszer egyik legnagyobb előnye a változó áttételű kormányzás. Alacsony sebességnél a Hypersquare rendkívül közvetlen, így szinte pillanatok alatt lehet teljes kormányzási szöget elérni – a parkolás sokkal könnyebb lesz. Autópályán viszont nyugodtak a reakciók. A volán kis mozdulataira sem kezd el kóvályogni az autó a sávjában, és stabil lesz az egyenesfutása. A Hypersquare a vezetőhöz és a forgalmi helyzethez igazodik: ott és úgy reagál, ahogy éppen optimális. Ez a fajta intelligens alkalmazkodás a jövő vezetési élményének alapja. A Hypersquare markáns formája – amelyet leginkább egy megnyújtott okoseszköz ergonomikus, lekerekített kereteként lehet leírni – nem csupán dizájnelem. A forma és a funkció harmóniáját megvalósító mérnökök és formatervezők olyan kontúrokat alkottak, amelyek természetesen simulnak a kézbe, s lehetővé teszik, hogy a vezető többféle fogási pozíciót válasszon. A hátoldal precíz formázása, a négy kör alakú kezelőfelület a Hypersquare sarkaiban és a középső modul mind azt a célt szolgálják, hogy az autó és az ember kapcsolata letisztultabb és könnyedebb legyen. A technológia teljes harmóniában működik a Peugeot digitális ökoszisztémájával. A Hypersquare nem csupán új elem az utastérben – köré születik meg az autó új belső világa. A Stellantis új szoftveralapú architektúrája (Stellantisbrain) minden funkciót gyorsabban, zökkenőmentesebben és természetesebben működtet. A vezető előtt lévő műszeregység is új korszak előtt áll: a Peugeot víziója olyan kijelzőmegoldások felé mutat, amelyek a Hypersquare formáját és pozícióját maximálisan kihasználva egyfajta lebegő információs réteget hoznak létre közvetlenül a vezető látóterében. A rendszer működésének finomságát saját haptikus visszajelző egység biztosítja. A Hypersquare úgy ad pontos információt a tapadásról és a kerekek helyzetéről, hogy közben minden zavaró rezgést és zajt kiszűr. A mechanika eltűnése tehát nem a kapcsolat elvesztését jelenti, hanem a rossz hatások kiszűrését. A precíz és könnyed irányítás marad, az út felől érkező rezgések és a kátyúk ütései a volánon viszont eltűnnek. Az új kormányzási rendszer már a következő generációs 208-asban megjelenik – először a teljesen elektromos változatban, de később bevezetik a belső égésű kivitelekben is. Ahogy Alain Favey, a márka vezetője elmondta, a Hypersquare azért fontos a Peugeot számára, mert szó szerint kézzel fogható módon tárja a világ elé a Peugeot fejlesztési potenciálját és technológiai sokszínűségét. Így a terv az, hogy a Hypersquare folyamatosan bekerül a Peugeot összes modelljébe. A steer-by-wire rendszer további előnyei között szerepel a belső tér újratervezésének szabadsága. Mivel nincs kormányoszlop, a mérnökök több helyet biztosíthatnak a légkondicionálás, az elektronika és más kulcsfontosságú elemek számára, illetve több helye marad az utastérnek. A csendesebb utastér, a letisztultabb műszerfal, a harmonikusabb térérzet mind a Hypersquare által megnyitott lehetőségek. A Peugeot tehát nemcsak új kormányzási technológiát kínál, hanem új korszakot nyit az utastér tervezésében is. S még nincs vége a járulékos előnyöknek; a Hypersquare nemcsak a mobilitást, hanem a szórakozást is új szintre emeli. A rendszer különlegessége, hogy álló helyzetben – mivel nincs fizikai kapcsolat a kerekekkel – videojáték kontrollereként is funkcionálhat, azaz új világot nyit a digitális élmények és az autó integrációjában. A Hypersquare tehát marketing szempontból is zseniális, hiszen olyan generációkkal ismerteti meg a Peugeot-t, amelyek számára a technológia, az interaktivitás az autózásban is fontos.   További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  
Címkék: 

Használtteszt - Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI - óda a szoborhoz

2025.12.20.
Arteon, a telitalálat Ami nem sikerült a Passat CC-nek, abba még jobban földbe állt a CC. Nem is értem, hogy miért kell ennyire ragaszkodni ahhoz, amiben a CLS verhetetlen marad mindörökké? De végre jött a kijózanodás, és egy sokkal jobb név, na meg egy olyan forma, amivel nem is tudom, hogy mikor találkozhattunk utoljára a wolfsburgiak kínálatában. Végre elrugaszkodtak a konzervatív formavilágtól, és jöttek a merész élek, az egyedi megoldások, és így mindjárt megjelent a karakter is, ami felár mentesen járt az autóhoz. Meg kell mondanom őszintén, hogy az Arteon nekem a hagyományos szedán kivitelben lett telitalálat (szakvéleményt, és gyönyörű képeket itt talál az autóról), de a képekből már láthatják, hogy a sors a mai használttesztünkben pont egy kombival hozott össze, ami a Shooting Brake fantázianevet viseli, tehát nagyon meg fog sértődni, ha valaki csak simán lekombizza. Mi is ez az elnevezés? Jól vissza kell menni a múltba, hiszen a nyolcvanas évek elején jött ki a Jaguar az XJ-S-sel, amiből készült egy különleges kiadás. Igaz, hogy három ajtós volt, és nagyon kevés darabszámban, mondhatni prototípusként létezett, de az arányait párhuzamba tudtam állítani a tesztelt autóéval. Hogy szükségem mikor lenne a kombira? Pakolás szempontjából egyszerűbb egy ilyennel az élet, és a praktikumát nem lehet elvitatni tőle, de az Arteon szerintem igazán szedánként lett telitalálat, de ha már itt áll, nézzük körbe. Elölről a kombi is ugyanolyan szép Nagyon karakteres lett az autó eleje, ahogy a lámpák is aktív részei lettek a hűtőrácsnak, és mindezt még a menetfénnyel is tovább erősítik. Végre egy karakter. A lehető legmélyebbre tették az autó elejét, a motorháztető lentről indul, és ott van a sportos, de egyben tekintélyes orrkiképzés, a masszív kerékjárati ívek, és a keret nélküli ablakok. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nincs egy kis A7-es lecsengése az összképnek, de valahogy mégis el tudott különülni az Auditól. A hátsó rész sem átlagos, különösen szép az ötödik ajtó kiképzése, igényes, és persze soha nem lesz olyan jól pakolható, mint egy Passat kombi, de ezt nem is azért veszik. Belül pedig a luxus irányába törne, hiszen a Phateon megszűnése után ez a modell volt a Volkswagen kínálatában a legmagasabbra pozícionált portéka. De persze sosem lesz egy igazi limuzin: bőrrel, fával, és további megalomán túlzásokkal. Milyen belül? Az első, és számomra legfontosabb dolog, hogy ki lehet kapcsolni a klímát fizikai gombról, nem csak a központi multimédiás kijelzőn keresztül valamelyik menüből elővadászva. Sosem gondoltam pályám elején, hogy egyszer majd ennek fogok örülni, de változnak az idők, és ahogy öregszem, egyre analógabb vagyok. Meg továbbra is imádom a nyitott teret, így rendkívül örültem a nepperszlengben csak „zsibeda”-ként futó extrának, a hatalmas elhúzható tetőablaknak. Ha egyszer annyi pénzem lenne, hogy magamnak rendelek autót, biztosan bepipálnám ezt az extrát. Kár, hogy a harmincezret futott autóban nekem valamiért nem sikerült a tetőablak rolóját működésre bírnom, remélem, hogy ez csak az én ügyetlenségem, és nem az autó hibája. A kormánnyal sem tudtam betelni, mert nagy, vaskos, és nehéz. Mi férfiak az ilyen tulajdonságokkal rendelkező kormányokat kedveljük, mert így elhisszük magunkról, hogy egy ilyen autó irányításához nyers erő kell. A bajuszkapcsolókon viszont még dolgozhattak volna, nekem nem volt az igazi tapintásra sem, és a működése is darabos, ezen még lehetett volna finomítani. Az ülések olyanok, amit a Volkswagentől már megszokhattunk, tehát pillanatok alatt magamra állítottam, aztán örültem a félbőr kárpitozásnak, ami a legjobb választás. Megemlíteném még a varrott bőrözést a műszerfalon, és az ajtókon, ami megadja az exkluzivitás érzetét ugyanúgy, mint a légrostélyok, amikkel a Passat óta nem tudok betelni. Ezt a varázst a motor indítása rúgta fel, kissé kelletlenül, és igen érces hangon indult be, és bemelegedés után sem tudta feledtetni dízelségét. Egy kétliteres, kétszáz lóerős, négy hengeres dízelmotor hajtja az autót, és a menettulajdonságokkal tisztában lehetünk a számok alapján. Mindenre elég a 400 nm nyomaték, és hosszú távon rendkívül gazdaságos az EURO 6-os motor. Jár hozzá egy hétsebességes DSG váltó, amiről már nagyon sokszor leírtam jó véleményemet. Milyen használtan, és mennyire tartja az árát? Az elmúlt öt-tíz év Volkswagenei nem a rossz értéktartásukról híresek. Így van ez az Arteon esetében is. A cikk megírásának idejében 234 eladó Arteont hirdettek, a legolcsóbbat 6 millióért kínálták, közel 400.000-et futott a nyolcéves kétliteres dízellel szerelt hófehér csoda. A legdrágább négyéves Arteonok pedig pont a duplájába kerülnek ennek az autónak. Kombiból 66 darab van 7.5 milliótól 12,5 millióig. Tehát a piac a ritkaságukat minimálisan drágábbra árazta be. Sok a külföldről behozott szervizkönyv nélkül hirdetett autó, tehát itt is értéknövelő tényező lehet a dokumentált előélet. Az Arteonnak komolyabb típushibája nincs, a tesztelt DTU motorkódos erőforrásoknál jelentkezhet hőtőfolyadék fogyasztás, ezt érdemes ellenőrizni, és mellőzni a „longlife” olajcsere periódusokat, na meg a DSG váltóban is cseréltetni az olajat a gyári intervallum előtt. A karosszéria, és az utastér is kifejezetten tartós, így jól viseli a használatot, erre megvétel előtt is jó felkészülni, mert segíti az óravisszatekerők munkáját. Én egy ilyen jármű megvásárlása előtt (már csak az értékéből adódóan is) mindenképpen javaslom a szakember segítségét, akinek véleményével nyugodtabban megvehetjük, vagy elengedhetjük a kiszemeltet. Megvásárlás után pedig az alap szervizen túl, egy mélyebb állapotfelmérést, hogy felkészülhessünk, és betervezhessük a várható kiadásokat. Az Arteon megmaradt egy eltűnő kategória utolsó mohikánja, ami méltóképpen búcsúztatta az autózás egy olyan korszakát, amikor még egyéniség, és egyediség volt keret nélkül ablakos, hosszú, lapos, és széles utazóautót gyártani. Remélem még sokáig gyönyörködhetünk a használt példányokban az utakon. Használttesztünk ehavi autóját a Das WeltAuto Centrum Budaörs biztosította. További használttesztek itt olvashatók.

Könnyebb szerelhetőséget ígér a Mercedes Tomorrow XX programja

2025.12.20.
Amellett, hogy egyre szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák, a gyártási folyamatot is igyekeznek a gyártók zöldíteni. Például a JLR csupán a műszerfalba szerelt magnézium elemek eltávolításával 50 000 tonna CO2-t spórol meg évente, míg az új BMW iX3 tömegének közel harmadát újrahasznosított anyagok adják. Nyilván a Mercedes sem ül tétlenül, és nem félnek visszatérni a gyökerekhez sem, nevezetesen a: csavarokhoz. A Tomorrow XX program keretében igyekeznek olyan megoldásokat találni, amikkel növelhetik egy adott alkatrész élettartamát és szerelhetőségét, ezzel fenntarthatóbbá téve azt. Erre remek példa, hogy a jövőben egy Mercedes-Benz fényszórója nem ragasztva lesz, mint most, ezáltal nem kell egyben cserélni borsos összegekért, hanem akár külön komponenseket is pótolhatunk, és csavarok segítségével könnyedén szétszerelhetjük. Ezzel egyébként a fényszóró egyes részei is könnyebben újrahasznosíthatóak, mintha egy nagy egységként kerülnének a kukába. Ennél azonban jóval messzebb is mennek persze. Például rájöttek, hogy miként lehetne újrahasznosítani az elhasznált légzsákokból kinyert, majd üvegszállal erősített poliamidot. Ezekből motortartó bakokat vagy szelepházakat gyártanának, míg más leselejtezett jármű alkatrészekből remek alvázburkolatot lehet önteni. Mostanra talán azt is elfogadta a világ, hogy az igazi bőrüléseknek leáldozott – azoknak strapabírásával és remek illatával együtt, de szó sincs róla, hogy ne lenne alternatívájuk. A Mercedes szerint a használt gumikból remek műbőr állítható elő, amik bio fehérjékkel vegyítve nem csak megszólalásig hasonlítanak az igazi bőrre, de kétszer olyan erősek és strapabíróak is, mint az igazi bőr. Mindenképp érdemes lesz figyelni, hogy merre halad a projekt a jövőben, mert a prémium gyártók segítségével hamarabb érhetünk el fontos mérföldköveket a fenntarthatósághoz vezető úton. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Teszten hazánk legolcsóbb villanyautója, a Leapmotor T03

2025.12.20.
Úgy voltam vele, hogy, ha csak egy kicsit is sikerült átültetni valamit az óriási, 4,7 méteres C10 SUV barátságos hangulatából és okos megoldásaiból, akkor a Leapmotor T03-nak kimagaslóan jónak kell lennie a mikroautók között, ami nem is olyan rég még egy kihalt kategória volt, ám a kínaiak épp új életet lehelnek belé. És akkor megláttam: ott volt a szent gomb a kormányon, ami két kattintásra aktiválja a „quiet mode”-ot, azaz kikapcsolja az összes idegesítő sofőrsegédet: a túlbuzgó éberségfigyelőt és sávtartót, valamint a sebesség korlátozásra figyelmeztetést. Oh, igen, ebben a méretben is értik! Még akkor is, amikor a piac legolcsóbb villanyautójáról van szó. Ahogy értik azt is, hogy bár kulcsnélküli nyitás nincs, de van tetőablak, ami természetes fénnyel tágítja az apró kabin térérzetét, és aminek ugyanolyan pontosan állítható a helyzete az infotainment rendszerből is, mint a nagy testvérben. Vagy van tolatókamera és hátsó tárcsafék (hahó, ID.Buzz!). Mert ezek tényleg fontosak. Itt kapunk start gombot és gombos kulcsot is a pénzünkért, ezutóbbi kettőt megkaphatná mondjuk a C10 is. Legalább 5-6 éve nem láttam ilyen szegényes felbontású kijelzőt új autóban, cserébe olyan szinten és olyan egyszerűen magunkra szabhatjuk az autó alapvető viselkedését és hangulatát, hogy nem éreztem hiányát egyetlen fizikai gombnak sem. A piac legolcsóbb villanyautójaként természetesen a legolcsóbb műanyagokból, és még olcsóbb szövetekből építkezik a kabin, mégsem érződnek durvának, érdesnek, ráadásul az építési minőség messze túlmutat a jelenlegi európai budget kategórián. Amíg egy Dacia Springben túlélünk, a vezethetősége pedig gépies, munkás, addig a T03 olyan, mint egy kényelmes kabát. Egyáltalán nem fárasztó a használata, sőt, azon kapja magát az ember, hogy oda is szívesen elindul, ahová máskor teher lenne. Ennek pedig elsősorban az 1,1 tonnás tömeg az oka, amilyen kicsi adatot hagyományos kisautóknál sem nagyon találunk már, nemhogy egy villanyautónál. Ettől pedig olyan könnyed és uralható a használata, amilyet az első Mk2-es Swiftem óta nem éltem át. Persze mai fejjel nem tűnik túl erősnek, mégiscsak 12,7 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/h-t (egyébként végsebessége 130 km/h), de akinek a 95 villanyos lóerő kevés 1,1 tonnához, annak nem volt igazán gyenge autója sosem. Városban dinamikusan használható, egyedül autópálya tempó mellett gondoljuk meg kétszer is az előzéseket.Nagyon aranyosak a 15-colos felnik, amik mögött végtelenül egyszerű futómű dolgozik, egyébként meglepően jól. Persze tele autóval azért már jobban érződtek és hallatszottak a kátyúk, de egyedül utazva kifejezetten simának érződött a saját kategóriájához mérten. Hangszigetelése is maximum versenytársaihoz képest mondható jónak, ám abba is csúnyán belerondítanak egy furcsa hanggenerátorral, ami kb. 32 km/h-ig fokozatosan magasabb hangszínre váltva búg minden gyorsításkor, mint amikor a Siemens Taurus vonatok elindulnak. Még álmomban is vissza-vissza tért ez a hang, és egyelőre Európában nem kikapcsolható. Talán majd egy jövőbeli frissítésnél gondolnak erre. Stabil az építés, nincs recsegés-ropogás, nem érezzük minden gombnál és szellőzőnél, hogy a kezünkben akarna maradni. Integrált fejrészes ülések vannak elől, amik bár vékonyak és egyszerűek, de nem kényelmetlenek. Se nem túl puhák, mint a Suzuki ülései, se nem dobnak le magukról, mint egy Daciában. Ezekben az ülésekben nem fárasztó egy városon átkelés, de még annál több sem, ami hatalmas szó ebben a kategóriában. És marad érdemben hátsó láb- és fejtér is. Szellősen megfér egymás mellett két felnőtt, és babaüléssel sem érződött túl szűkösnek a hely. A csomagtartó kicsi. Naná, hogy kicsi. Mégiscsak egy 3620 mm hosszú autóról beszélünk. Mindössze 210 literes. Azért állítva így is ügyesebben elnyel egy babakocsit, plusz mellette egy karton vizet és esetleg egy kisebb szatyrot, mint mondjuk egy Mini Cooper vagy egy Fiat 500, hiszen rendkívül mélyített. A párom nagy szerelme volt az utolsó smart forfour, és most újra belelátta annak karakterét és sziluettjét a T03-ba, nem ok nélkül. Nem csak hasonlítanak, de a koncepció is egészen hasonló: 5 évvel ezelőtt a smart számított a legolcsóbb villanyautónak Magyarországon. Direkt visszakerestem a 2019-es tesztemet róla, és akkor 7,3 millió forintot kértek a négyajtós smartért. Ez nyilván akkor is borzasztó soknak számított, de az volt a mondás, hogy drasztikusan csökken majd a villanyautók ára, ahogy terjednek és fejlődik az akkumulátor technológia. Nos, most itt vagyunk 2025 végén, és a piac legolcsóbb villanyautója 7 490 000 forintról indul (ha nem számoljuk hozzá az állami támogatást). Azóta ugyanis olyan szintű infláción ment keresztül a világ, pláne Magyarország, hogy a hagyományos modellek is a villanyosokhoz drágultak. Beszédes adat, hogy míg 5 évvel ezelőtt 3,9 millió volt a Suzuki Swift kezdőára, addig most 6,5 millió forint kedvezményesen. Így talán már más kontextusba kerül az árképzés. Komplexitás? Nos, az nincs. Színen kívül mást nem is tudunk választani a T03-nál. Így adott a 95 lovas villanyhajtás és a részben a VW által tulajdonolt Gotiontól érkező, 37,3 kWh bruttó kapacitású LFP akkumulátor, amivel nálam végül kb. 230 km-es hatótáv adódott, 16,08 kWh/100 km-es fogyasztás mellett. Ugyanakkor a fogyasztás negyedét a fűtés adta, hiszen végig 0 fok körül volt a kinti hőmérséklet. Szóval a gyárilag megadott értékek könnyedén hozhatóak lehetnek ideális körülmények között, ami megint csak oda vezet, hogy egy újabb Leapmotor terméket sikerült megkedvelnem. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Stílusosan érkezne Európába a Changan

2025.12.20.
Egészen az 1950-es évekig nyúlik vissza az állami kézben lévő Changan Automobile Group története, szóval korántsem egy start-up gyártóról beszélünk, amilyen például a Leapmotor. Első éveikben licenszelt Jeepeket építettek, majd a 80-as években kezdtek saját termék fejlesztésbe, mígnem 2010-től már az Egyesült Királyságban is van fejlesztő és dizájner központjuk. Épp ebből a központból sikerült elkapnia egy interjúra a brit Autocarnak Klaus Zyciora főtervezőt, aki egyébként a Volkswagen új ID családjának formavilágáért is felelt korábban. Zyciora szerint a Changan szeretné megünnepelni az autózás adta szabadságot és álmot, ezért szeretnének egy látványos modellel az európai piacokra lépni. Ez az Autocar szerint egy háromajtós nagyméretű GT modell lehet, amilyet már előrevetítettek 2023-ban egy koncepcióval. Ezt követhetik majd a márka globális modelljei, amilyenek a Deepal S05, S07 és S09 városi terepjárók, vagy az L07 szedán, illetve a G318 terepjáró. (Hiszen a Deepal a Changan csoport része, csakúgy, mint az Avatr vagy a Nevo.) A recept tehát nagyon hasonló lehet a többi kínai gyártó betöréséhez, kivétel persze a sportos hangulatú GT érkezését, amivel Zyciora szerint szeretnék megtalálni az egyensúlyt az innovatív megjelenés és a széleskörben elfogadhatóság között. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Renault R5 E-Tech: bejön a retro?

2025.12.20.
Divat a retro, és a Renault láthatóan beletalált. Az egykori kis kedvenc benzines R5 újrafazonírozott villanyosa kívül-belül móka és kacagás. A mokány kinézetű mini, rikító sárga köntösben már első pillantásra kirí a mostanában piacra lépett e-minik sorából. Így elől a nappali menetfény négyzetes led-csíkjai, hátul az egykori R5 Turbóból átemelt recés burájú stoplámpák, vagy oldalt a fekete küszöbborítások, kerékjárati ívek és nem utolsó sorban a több tónusú könnyűfém-kerékfelnik mind vonzzák az autós szemet. A motorháztetőn, a hajdani benzines típus hűtőrácsának helyén most 5-ös szám fénylik, amely a slusszkulcsnak megfelelő indítókártyával közeledő vezetőnek sávosan mutatja az akkutöltöttséget. Ennek ugyan sok értelme nincs, elvégre a műszerfali kijelző pontos adatokat közöl a battériákról, de meg kell hagyni: ez az ötös is dizájnhúzás. A formai kavalkád aztán bent a kocsiban tovább kábít. A tesztautó üléshuzata sajátos mintázattal „piszkos sárgás” színű, de legalább ilyen lényeges, hogy az teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Kár, hogy a hátsó ajtók kárpitozására abból már nem futotta, ott minden fekete műanyag, s a kényelmes első ülésekkel szemben a hátsó fertály már szűkösebb, kevesebb a (láb)hely. Kiskocsi lévén a csomagtér alapból 277 liter, ráadásul a gyakran használatos töltőkábelek is sok helyet elvesznek, (főként, ha nem rakjuk be azokat az arra rendszeresített rekeszébe). De vissza előre a műszerfalhoz, mivel itt is akad rendhagyó dizájnosság. A vastag keretbe foglalt, egybeépített, kétrészes kijelző előtt a kormánykerék alul-felül laposított, a vidámság érzetét tovább gerjeszti, hogy a mitfárer előtti műszerfali részbe egy kis hurkás formájú kárpit is belefér. Hozzá itt is R5 logo diszeleg, a sötétben hangulatfénnyel megvilágítva, továbbá a beltérben több helyütt diszkréten feltűnik a gall kakas motívuma, amely azt hivatott reklámozni, hogy az R5 teljes egészében otthon, Franciahonban készül. A kormányoszlop jobboldalán nagy a zsúfoltság: ott három kezelőszerv, az irányváltó, az ablaktörlő, valamint a régi jó Renault technika szerint a rádiós hifi kapott helyet. Így aztán megesett, hogy az irányváltó karja helyett az ablaktörlőbe akadt a kezem, ráadásul az is szokatlannak tűnt, hogy az „R-N-D/B” irányváltóból a „P”, azaz a parkoló állást egészen máshol, a középső konzol feletti gombbal kell működtetni. Nem akarnék nagyon leragadni a dizájnrészleteknél, de érdemes megjegyezni, hogy az irányváltó kar rúzstokra emlékeztető végét más rajzolatúra is ki lehet cserélni. Ez is a kábítás trükkje: számos díszítő elemmel, köztük a tető és az ajtók matricázásával, az R5 tovább dekorálható. Nem nehéz észrevenni, hogy a Renault ezzel is a BMW Mini nyomába eredt: a francia kisautó ilyen csicsákkal is személyre szabható – persze jó pénz ellenében. A kétféle teljesítménnyel kínált villanyos R5 közül a nagyobbik akkumulátora bruttó 54 kWh energiát tud eltárolni, a villanymotor 150 lóerős (110 kW), a kocsi végsebessége 150 km/óra, wltp ciklus szerint a hatótáv meghaladja a 400 kilométert. A fogyasztási paramétereknek csupán az a szépséghibája, hogy zimankós időkben – az akkutechnika általános színvonala miatt – alacsonyabb teljesítményekkel kell számolni. Ez magyarán annyit tesz, hogy a 100 kilométerre megadott 15 kWh áramfogyasztás nekem felszökött 20-24 kWh-ra, az elérhető maximális akkukapacitás közel 100 km-el kevesebb távolságra volt elegendő. A decemberi hidegségben a töltési idő is meghosszabbodott. Nekem közel három óráig tartott, amíg Mobiliti oszlopnál 30 százalékról maxiumumra felnyomjam az aksikat. Máskülönben a volán mögött a kis e-Renault remek autós élvezet. Igaz, ki lehet vele merészkedni hosszabb autópályás útra, de azért a kiskocsi inkább urbánus fajta. Városi viszonyok között megy nesztelen, fordulékony, rugózása még a hepehupás pesti flaszteren sem kellemetlen, a 8 másodpercig tartó százas sprint bőven elég a városi manőverezésekhez. A multifunkcionális kormányon lévő multi sense menetvezérlő gomb megnyomásával sport módban ugyan vörösbe borul a sofőr előtti, többféleképpen konfigurálható kijelző, de a normál álláshoz képest nem érezni jelentősebb tempó-növekedést. A középső, 10 colos kijelzőn a hangparancsokkal előhívható információsokaság közepette időnként előpattan Reno, a Renault bohókás figurája, ám mi tagadás, használatát inkább meghagytam a digitalizációban jóval otthonosabban mozgó unokáimnak. Maradtam a Google alapú képernyő nyomogatásnál, s e tekintetben díjaztam, hogy a kijelző alatt húzódó fizikai billentyűsorral vezetés közben is gond nélkül be lehet állítani a klímát. Az már csak hab a tortán, hogy a magasabb iconic cinq nevű felszereltségi változat mindenféle autós jót kínál, többi közt 26 digitális vezető segédet és biztonsági rendszert. Nem is oly rég azok közül jó néhány csak a drágább prémiumok kiváltságához tartozott. Nem kevésbé mellékes, hogy a méregdrága elektromosok után az R5 E-Tech árban is versenyképes, már inkább megfizethető, valamivel 11 millió forint alatti listaáron nyit, a Roland Garros kivitelű csúcsváltozat pedig közel 15 millióba kerül. A Renault most nagyban tesz retróra, az 5-ös után már piacon van a múltidéző R4 és a Twingo is. Ilyen formán már csak az marad hátra: vajon a kínai dömpingáradat közepette versenyben maradnak?  

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója