A felkészülés mindig a téli időszakban a legfontosabb. A jó felkészülés alapja pedig a megfelelő felszereltségű autó – elsősorban a téli körülményekre felkészített, megfelelő mintázatú gumiabroncsok. A megfelelő gumik kiválasztásához mindenekelőtt az autózás körülményeit kell figyelembe venni: enyhe városi télben, alpesi hágókon vagy a távoli észak fagyos útjain tervez autózni? Európában három fő gumiabroncs-kategória van használatban:
Négyévszakos gumi: Egyre népszerűbb választás. Ezeken a gumikon egy hópehely szimbólum látható, ami azt mutatja, hogy télen is megfelelnek az előírásoknak. Olyan régiókban kínálnak praktikus és biztonságos megoldást, ahol a tél enyhe és az időjárás változékony. A modern négyévszakos gumiabroncsok általában jól teljesítenek a nedves és hideg utakon, és mérsékelt futásteljesítményű járművek esetében kényelmes megoldást kínálnak egész évre.
Téli gumi: Ez a leggyakoribb választás a közép-európai országokban. Az abroncsok keményebb gumikeveréke fagypont feletti hőmérsékleten is stabil marad, a mély barázdáik pedig elvezetik a vizet és a latyakot. A száraz, a nedves és a havas utakon egyaránt kiegyensúlyozott biztonságot nyújtanak.
Északi abroncsok: A skandináv és kelet-európai régiók zordabb éghajlati viszonyaihoz lettek tervezve. Nagyon puha keverékük és sűrű lamelláik még mínusz 20 fokos hőmérsékleten is biztos tapadást kínálnak a hóban és a jégen. Maximális biztonságot nyújtanak a fagyos utakon, de gyorsan kopnak, és a nedves vagy száraz aszfalton csökkenhet a precizitásuk.
Nagyobb hóban, vagy ha a hegyi szorosok útjait jég borítja, a hólánc jelentősége is megnő. Akkor is biztosítják a megfelelő tapadást, ha a gumik önmagukban képtelenek erre. Néhány országban, például Ausztriában, Olaszországban vagy Svájcban, bizonyos régiókban vagy meghatározott időjárási körülmények között kötelező felszereltség a hólánc.
A láthatóság egy másik, gyakran alábecsült tényező a felkészülés során. Az indulás előtt minden ablakot – és a tetőt is – meg kell tisztítani a hótól; ez ugyanolyan fontos, mint az, hogy a vezető a szemét az úton tartsa. Legalább ilyen lényeges az, hogy lássanak is minket. A fényszórókról, a féklámpákról és az irányjelzőkről is el kell távolítani a havat és a jeget, hogy minden jelzés akadálytalanul eljusson a többi járművezetőhöz.
Pontos, nyugodt autózás
A téli utakon óvatosabb vezetési stílusra van szükség, fontos, hogy a megszokottnál lassabban közlekedjen, és ügyeljen a követési távolság betartására. Ennek kulcsfontosságú eleme a nyugodt, precíz és előrelátó kormányzás és fékezés, amely megakadályozza a hirtelen súlyáthelyeződéseket, melyek hatására az autó instabillá válhat a havon vagy jégen. Nagyobb hangsúlyt kap ilyenkor a megnövekedett féktávolság is.
A biztos kéz, az előrelátás és a megfelelő sebesség kulcsfontosságú tényezők a téli vezetés jelentette kihívások leküzdésében. A gyakorlati tanácsok és a fejlett járműtechnológiák ötvözése biztonságos és kontrollált élménnyé alakítja a téli autózást.
A megnyugtató technológia
Bármilyen figyelmes és tapasztalt legyen egy vezető, a kiszámíthatatlan körülmények között minden támogatás jól jön. A hó, a latyak és a jég hatására az útviszonyok egy pillanat alatt megváltozhatnak. Ilyen helyzetekben jelent nagy segítséget a technológia.
A Mazda i-Activ AWD rendszere fokozott stabilitást és tapadást nyújt. Folyamatosan ellenőrzi a tapadást és az egyensúlyt, a teljesítményt pedig az adott feltételeknek megfelelően osztja el, elősegítve, hogy az autó a csúszós felületeken is a vezető ellenőrzése alatt maradjon. Ehhez nyújtanak kiegészítő támogatást az olyan rendszerek, mint a Dynamic Stability Control (DSC), az elektronikus fékerő-elosztás és a G-Vectoring szabályzás, amelyek stabilizálják az autót a kanyarban, valamint kiegyenlítik a fékerőt és a kormánymozdulatokat. Ezek a funkciók a vezető figyelmének elterelése nélkül nyújtanak segítséget, és biztosítják a szükséges stabilitást ahhoz, hogy a téli utakon is magabiztosan közlekedhessen.
Kényelem és áttekinthetőség a biztonság szolgálatában
Még a legfejlettebb technológiák sem helyettesíthetik a vezető koncentrációját, amely kiemelten fontos a téli vezetés során is. Ha a vezető reszket a hidegtől, vagy kapkodva kell keresgélnie a kezelőszervek között, a figyelme elterelődhet az útról, ami rendkívül veszélyes. A kényelem tehát nem luxus, hanem a koncentráció előfeltétele. "A Mazda utasterét is e szempont szerint terveztük." – írja a gyártó. A fűtött ülések, a kormánykerékfűtés és a gyorsan reagáló légkondicionáló olyan kellemes, meleg környezetet teremtenek, amelyben ellazulhat a sofőr, és semmi sem vonja el a figyelmét a vezetésről. Az átgondolt ergonómiai kialakítás gondoskodik róla, hogy minden funkció természetes módon, könnyen elérhető legyen.
Ugyanilyen fontos maga a formatervezés is. A zavaró elemek minimalizálása érdekében a japán „ma” koncepciót megtestesítő Mazda belső kialakítása az üres tér tudatos használatán és harmóniáján alapul. A felületek letisztultak, az átmenetek harmonikusak, a kezelőszervek pedig pontosan ott vannak, ahol keresnénk őket. Az eredmény egy olyan környezet, amelyben a vezető kellemesen érzi magát, kizárva a zavart és az átláthatatlanságot.
Röviden összefoglalva: a megfelelő felkészüléssel, a körültekintő vezetéssel, valamint a kényelem és a technológia támogatásával a havas és jeges utakon is biztonságos élménnyé válik az autózás.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!