Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Néhány napja fontos változás lépett életbe a közlekedési szabálytalanságok terén: másképp bírságolnak, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv. Nem számít, hogy ki nem kötötte be magát a kocsiban, ha a VÉDA-rendszer kamerái szabálysértés rögzítenek, az üzembentartónak kell fizetnie a büntetést.
A változás nem teljesen újdonság, mert a biztonsági öv használatának elmulasztása már július 5-től az objektív felelősség hatálya alá került. Szeptember 18-án viszont életbe lépett a rendelet, amely a büntetési tételeket is meghatározta: lakott területen belül 20 ezer forint, lakott területen kívül 30 ezer forint, autóúton és autópályán 40 ezer forint a bírság összege.
A közlekedés területén az objektív felelősség elve azt jelenti, hogy bizonyos szabálysértések esetén az autó üzembentartójának kell felelnie akkor is, ha nem derül ki a járművezető vagy az utasok személye. Sőt, ezt igazából nem is vizsgálják. (Az üzembentartó – ahogy az elnevezés is sugallja – az a személy, aki a jármű üzemeltetéséért felel, sok esetben maga a tulajdonos, de nem mindig.)

Ha kamerák rögzítik a szabálytalanságot, az objektív felelősség alapján az üzembentartó kapja a bírságot (Fotó: Police.hu)
Az objektív felelősség magához a szabálytalansághoz kapcsolódik, nem ahhoz az emberhez, aki elkövette a kihágást. A bírsággal nem vétkest keresik meg, hanem a kocsi üzembentartóját, és neki kell fizetnie is. Ez elsőre talán furcsán hangzik, de az a célja, hogy a kiemelt szabálytalanságokat minden esetben szankció kövesse, akkor is, ha nem lehet tisztázni, ki vezette az autót. A gyakorlatban ilyen akkor fordul elő, amikor nem rendőr intézkedik a helyszínen, hanem kamerák veszik fel a szabálytalanságot, és rendszám alapján megy a bírság.
Fontos tudni, hogy az objektív felelősség nem csak a biztonsági övre terjed ki. Ezt az elv vonatkozik például a gyorshajtásra, vasúti átjárón való áthaladásra, a piroson áthajtásra, a leállósáv használatára és a behajtási tilalomra.
Az üzembentartó mentesül az objektív felelősség alapján kiszabott közigazgatási bírság alól, ha a szabálytalanság előtt ellopták a kocsiját. De csak abban az esetben, ha ezt még azelőtt jelzi a hatóságoknak, hogy megkapta volna a bírságról szóló határozatot.
Arra is van lehetőség, hogy a jármű használója – aki elkövette a szabálysértést – nyilatkozatot tegyen, és ezzel mentesítse a felelősség alól az üzembentartót. Amennyiben az üzembentartó él a kimentés lehetőségével, akkor a bírságot annak fogják kiszabni, akik valójában vezette a járművet.

A helyszíni ellenőrzésekre nem vonatkozik az objektív felelősség (Fotó: Police.hu)
Lényeges az is, hogy a helyszíni ellenőrzésekre, valamint az azt követő eljárásra és bírságra nem vonatkozik az objektív felelősség. Ha rendőr megálltja az autót, és megállapítja, hogy a kocsiban utazók közül valaki nem használja a biztonsági övet, akkor mindenkivel szemben külön-külön eljár, és kiszabja a bírságot. Ráadásul ha a sofőr sem volt bekötve, neki még közlekedési büntetőpontot is kioszt.
A mostani változást a rendőrség azzal indokolta, hogy európai összehasonlításban Magyarországon sajnos még mindig alacsony a biztonsági öv használatának aránya, a szigorúbb szabály pedig ezen javíthat.

A biztonsági öv életet menthet, de sokan még mindig nem csatolják be
Egy 2023-as felmérés szerint a hazai járművezetők 92 százaléka, az első ülésen utazók 90 százaléka, a hátsó utasoknak pedig csupán 65 százaléka csatolja be a biztonsági övet. Bár ez javulás a korábbi évekhez képest, további előrelépésre van szükség, hogy csökkenjen a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek száma. Ebben pedig kulcsfontosságú a biztonsági öv használata.
Az idei év első hét hónapjában biztonsági öv nélkül több mint 40 ember vesztette életét közlekedési balesetben, a sérültek száma pedig meghaladta az 500-at. Pedig a biztonsági öv az egyik legfontosabb védelmi eszköz az autókban. Használatával 50-60 százalékkal csökkenhető a személyi sérülés és a halálozás kockázata, valamint jelentős szerepe van abban, hogy kevésbé legyenek súlyosak a sérülések. A biztonsági öv megakadályozza a test előrelendülését, az autóból kiesést, továbbá az ütközés során fellépő erőket az emberi test legerősebb részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezeti el. A használata életet ment, csatold be mindig te is!