Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Nem mindig az fizet, aki szabálytalan – így működik az objektív felelősség elve

2025.09.21.

Miért kaphat bírságot az is, aki nem volt szabálytalan? És mi az objektív felelősség? Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában elmagyarázzuk. 

Néhány napja fontos változás lépett életbe a közlekedési szabálytalanságok terén: másképp bírságolnak, ha nincs bekapcsolva a biztonsági öv. Nem számít, hogy ki nem kötötte be magát a kocsiban, ha a VÉDA-rendszer kamerái szabálysértés rögzítenek, az üzembentartónak kell fizetnie a büntetést.

A változás nem teljesen újdonság, mert a biztonsági öv használatának elmulasztása már július 5-től az objektív felelősség hatálya alá került. Szeptember 18-án viszont életbe lépett a rendelet, amely a büntetési tételeket is meghatározta: lakott területen belül 20 ezer forint, lakott területen kívül 30 ezer forint, autóúton és autópályán 40 ezer forint a bírság összege. 

Mi az objektív felelősség? 

A közlekedés területén az objektív felelősség elve azt jelenti, hogy bizonyos szabálysértések esetén az autó üzembentartójának kell felelnie akkor is, ha nem derül ki a járművezető vagy az utasok személye. Sőt, ezt igazából nem is vizsgálják. (Az üzembentartó – ahogy az elnevezés is sugallja – az a személy, aki a jármű üzemeltetéséért felel, sok esetben maga a tulajdonos, de nem mindig.)

Ha kamerák rögzítik a szabálytalanságot, az objektív felelősség alapján az üzembentartó kapja a bírságot (Fotó: Police.hu)

Az objektív felelősség magához a szabálytalansághoz kapcsolódik, nem ahhoz az emberhez, aki elkövette a kihágást. A bírsággal nem vétkest keresik meg, hanem a kocsi üzembentartóját, és neki kell fizetnie is. Ez elsőre talán furcsán hangzik, de az a célja, hogy a kiemelt szabálytalanságokat minden esetben szankció kövesse, akkor is, ha nem lehet tisztázni, ki vezette az autót. A gyakorlatban ilyen akkor fordul elő, amikor nem rendőr intézkedik a helyszínen, hanem kamerák veszik fel a szabálytalanságot, és rendszám alapján megy a bírság. 

Fontos tudni, hogy az objektív felelősség nem csak a biztonsági övre terjed ki. Ezt az elv vonatkozik például a gyorshajtásra, vasúti átjárón való áthaladásra, a piroson áthajtásra, a leállósáv használatára és a behajtási tilalomra. 

Milyen kivételek vannak az objektív felelősség alól? 

Az üzembentartó mentesül az objektív felelősség alapján kiszabott közigazgatási bírság alól, ha a szabálytalanság előtt ellopták a kocsiját. De csak abban az esetben, ha ezt még azelőtt jelzi a hatóságoknak, hogy megkapta volna a bírságról szóló határozatot. 

Arra is van lehetőség, hogy a jármű használója – aki elkövette a szabálysértést – nyilatkozatot tegyen, és ezzel mentesítse a felelősség alól az üzembentartót. Amennyiben az üzembentartó él a kimentés lehetőségével, akkor a bírságot annak fogják kiszabni, akik valójában vezette a járművet. 

A helyszíni ellenőrzésekre nem vonatkozik az objektív felelősség (Fotó: Police.hu)

Lényeges az is, hogy a helyszíni ellenőrzésekre, valamint az azt követő eljárásra és bírságra nem vonatkozik az objektív felelősség. Ha rendőr megálltja az autót, és megállapítja, hogy a kocsiban utazók közül valaki nem használja a biztonsági övet, akkor mindenkivel szemben külön-külön eljár, és kiszabja a bírságot. Ráadásul ha a sofőr sem volt bekötve, neki még közlekedési büntetőpontot is kioszt. 

Életet menthet a biztonsági öv

A mostani változást a rendőrség azzal indokolta, hogy európai összehasonlításban Magyarországon sajnos még mindig alacsony a biztonsági öv használatának aránya, a szigorúbb szabály pedig ezen javíthat. 

A biztonsági öv életet menthet, de sokan még mindig nem csatolják be

Egy 2023-as felmérés szerint a hazai járművezetők 92 százaléka, az első ülésen utazók 90 százaléka, a hátsó utasoknak pedig csupán 65 százaléka csatolja be a biztonsági övet. Bár ez javulás a korábbi évekhez képest, további előrelépésre van szükség, hogy csökkenjen a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek száma. Ebben pedig kulcsfontosságú a biztonsági öv használata. 

Az idei év első hét hónapjában biztonsági öv nélkül több mint 40 ember vesztette életét közlekedési balesetben, a sérültek száma pedig meghaladta az 500-at. Pedig a biztonsági öv az egyik legfontosabb védelmi eszköz az autókban. Használatával 50-60 százalékkal csökkenhető a személyi sérülés és a halálozás kockázata, valamint jelentős szerepe van abban, hogy kevésbé legyenek súlyosak a sérülések. A biztonsági öv megakadályozza a test előrelendülését, az autóból kiesést, továbbá az ütközés során fellépő erőket az emberi test legerősebb részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezeti el. A használata életet ment, csatold be mindig te is!

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....