Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Előfordult már veled, hogy egy forgalmi dugóban araszoltál, majd miután megszűnt a lassulás, és kerested a fennakadás okát, semmit nem láttál? Nem történt baleset, nem volt útépítés vagy más akadály, ami megmagyarázta volt a torlódást. Akkor valószínűleg egy fantomdugó részese voltál.
Nemrégiben az MKIF Zrt. tett közzé egy tanulságos videót, amely egy megtörtént esetben mutatja be a fantomdugó jelenségét. Az M3-as autópálya kivezető szakaszán készült felvételen látható, hogy az autósok minden valós ok nélkül fékezni kezdenek, láncreakció indul be, egyre erőteljesebben lassítanak, majd bekövetkezik egy ráfutásos baleset. Szerencsére nem történt komolyabb baj.
A fantomdugó spontán módon, konkrét akadály nélkül, a járművezetők együttes viselkedése miatt alakul ki sűrű forgalomban. A folyamat általában azzal kezdődik, hogy az egyik autós enyhén, kis mértékben csökkenti a sebességét, majd a mögötte haladó egy kicsit jobban fékez, hogy megtartsa a biztonságos távolságot. A fékhatás hátrafelé továbbterjed a kocsisoron, de mindig egy kicsit erősebbé válik, az autók egyre jobban lelassulnak, és akár odáig juthat a helyzet, hogy némelyik jármű meg is áll.
Akár a dominó, úgy megy végig a láncreakció, miközben a sor elején nem volt fizikai akadály. Fontos, hogy a torlódást nem egyetlen járművezető hibája okozza, hanem sok autós reakciója miatt következik be. Az alábbi kísérlet jól szemlélteti a fantomdugó létrejöttét.
Van néhány tényező, amelyek növelik a fantomdugó kialakulásának esélyét. Ilyen a nem megfelelő követési távolság, az összevissza gyorsítás és lassítás, a sávváltások, valamint az útszűkületek, amikor például három forgalmi sávból csak kettő marad.
Bár a fantomdugókat nem lehet teljesen megszüntetni, hiszen az emberek hibáznak, néhány egyszerű szabály betartásával jelentősen csökkenthetjük a kialakulásának az esélyét.
A fantomdugó sok autós együttes reakciója miatt következik be
A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatása szerint a legjobb megoldás az lenne, ha minden sofőr úgy próbálna haladni, hogy nagyjából félúton legyen az előtte és mögötte lévő autók között. Ezt persze emberként szinte lehetetlen kivitelezni, de jó irány lehet az adaptív sebességtartó rendszerek fejlesztéséhez.
A jövőben az önvezető autók is sokat segíthetnek a fantomdugók felszámolásában. Már annak is jelentős hatása van, ha kevés ilyen autó halad a forgalomban, mert a rendszertelen gyorsítás és lassítás helyett simábban, kiszámíthatóbban reagálnak, mint ha ember ülne a volánnál.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!