Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Így lehet szabályosan használni a leállósávot

2025.02.09.

Intelligens rendszerben megnyíló leállósáv lesz a hazai autópályákon, de a jelenlegi szabályokat is bemutatjuk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában.

Nagy változás várható a jövőben a magyarországi autópályákon, szükség esetén megnyitnák a leállósávokat az autósok előtt. De nem állandó jelleggel, és nem minden útszakaszon, hanem a forgalomtól függően, csak bizonyos időszakban, és intelligens rendszer irányításával. Lássuk, mi is ez pontosan.

Intelligens rendszer szabályozza a leállósávok megnyitását

A leállósávok megnyitása az úgynevezett intelligens közlekedési rendszer (intelligent transportation system, ITS) egyik eleme. Lényege, hogy különböző technikai megoldások révén, a központból lehet megnyitni a sávokat. Ehhez számos fejlesztésre van szükség: fontos a forgalom monitorozása, az autósokat dinamikus, digitális jelzőtáblákon kell tájékoztatni, hogy az adott pillanatban éppen hol haladhatnak, valamint a csomópontokat is át kell tervezni, hiszen a felhajtók és lehajtók gyorsító- és lassítósávja a leállósávból nyílik. 

Az intelligens leállósávok előnye, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül javítható az úthálózat kapacitása, amennyiben szükség van rá. Sokaknak okoz bosszúságot, amikor a hétvégi időszakban hatalmas dugók alakulnak ki az M7-esen egy baleset vagy a sűrű forgalom miatt, és csak lépésben lehet haladni a Balatonra vagy vissza a fővárosba. Ilyen esetekben indokolt lehet megnyitni a leállósávokat, az autósok pedig szabályosan haladhatnának ott. 

A megoldás hátránya, hogy a leállósáv igénybevétele csak addig segíti a forgalom haladását, amíg nem történik ott baleset, vagy műszaki okok miatt nem áll meg abban a sávban egy jármű. Ilyenkor a balesetveszély is nő, valamint az esethez siető mentő, tűzoltó vagy autómentő is nehezebben jut el a helyszínre. 

Bár a leállósávok megnyitásának valószínűleg sok autós örül, még várniuk kell, mire kipróbálhatják az újítást. Mint azt a Vezess.hu írja, a tervek szerint elsőként az M1-es autópálya első bővítési ütemének befejezése után, várhatóan 2028 szeptemberétől vezetik be a rendszert. Az M1-es Győrig tartó szakaszának felújítása idén kezdődik, amely során mindkét irányban három forgalmi sáv, valamint ITS-rendszerrel ellátott leállósávok épülnek. Később az M7 és az M3 autópályák bővítése során is létesülnek ITS-rendszerrel ellátott leállósávok.

Mikor lehet a leállósávot használni? 

Jelenleg alapesetben a leállósávban „mezei autósként” szigorúan tilos haladni. Amíg nem vezetik be az intelligens leállósáv rendszerét, ez így is marad, vagyis a friss hírek hallatán egyelőre senki ne próbálja ott kikerülni a forgalmat, mert a lehetőség még nem lépett életbe. Ráadásul ha majd erre sor kerül, akkor is csak azokban az idősávokban lehet a leállósávban közlekedni, amikor megnyitják. 

Fotó: NÚSZ Zrt.

Bár a neve megtévesztő lehet, a leállósáv nem arra való, hogy valaki kénye-kedve szerint megálljon ott, mert mondjuk pihenne vagy nyújtózkodna kicsit, esetleg enne néhány falatot. A leállósávban csak akkor szabad megállni vagy várakozni, ha vészhelyzet vagy műszaki hiba indokolja. 

Egyes járművek azonban kivételt jelentenek. A leállósávban megállhatnak és várakozhatnak: 

  • a forgalmat ellenőrző járművek;
  • az útfenntartást vagy úttisztítást végző járművek;
  • a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végző járművek;
  • a megkülönböztető jelzés használó járművek.

A leállósáv használata műszaki hiba esetén

Nem árt feleleveníteni, mi a teendő, ha műszaki okok miatt elkerülhetetlen a megállás az autópályán, és a leállósávot kell használni. A sztrádán nagy sebességgel száguldanak a járművek, a leállósávban huzamosabb ideig tartózkodni életveszélyes, ezért különösen fontos betartani néhány szabályt. 

Az autóval húzódj le teljesen jobbra, az út legszélére. Kapcsold be a vészvillogót, és vegyétek fel a láthatósági mellényeket. Az utasok menjenek a szalagkorlát mögé, akkor is, ha hideg van vagy esik az eső, mert ott nagyobb biztonságban vannak. Amikor erre biztonságosan lehetőség van, tedd ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögé 150-200 méterrel, hogy a többi közlekedő időben észrevegye az álló autót. Ha mindezzel megvagy, menj te is a szalagkorlát mögé, és ott várjátok meg a segítséget. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.19
Az autógyártó csökkenteni szeretné a költségeket, miközben releváns marad a piacon.  ..
2025.03.19
Innovatív újrahasznosítási programot indít útjára a Toyota. A Circular Factory, azaz körkörös....
2025.03.19
A Nagykanizsai Rendőrkapitányság munkatársai 2025. március 17-én 15 óra 36 perckor Murarátka....
2025.03.19
A héten elkezdődnek az M7-es felett átívelő velencei gyalogos-kerékpáros híd átépítéséhez....
2025.03.19
A Lamborghini Polo Storico a havas St. Moritzban ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját – írja....
2025.03.19
Fejlett vezetőtámogató rendszereket és az önvezetést teszteli Volkswagen ID.Buzz modellek....
2025.03.19
A Rába Járműipari Holding Nyrt. 57,74 milliárd forint árbevételt ért el 2024-ben, ami 20,7....
2025.03.19
Kamion és furgon ütközött össze a 253-as főút Andoknaktálya és Mezőkövesd közötti szakaszának 8-as....
2025.03.19
A világ egyik legnagyobb számban eladott személyautója immáron a 12. generációjánál jár Európában....
2025.03.19
Véget ért a téli üzem a Magyar Közútnál március 15-én: a melegaszfaltkeverő-telepek nyitása után....