Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Biztonsági öv: ezekben a helyzetekben nem kell becsatolni

2025.06.01.

Létezik 7 különleges helyzet, amikor nem muszáj használni a biztonsági övet, de ezek inkább ritka kivételek, és azt üzenik: mindig kösd be magad. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandja. 

A biztonsági öv az autók legfontosabb utasvédelmi eszköze Hiába jelennek meg újabb és újabb technikai megoldások, ez a meglehetősen egyszerű eszköz továbbra is a sofőrök és az utasok kulcsfontosságú védelmezője, ami életet menthet.    

Ilyenkor nem kell becsatolni a biztonsági övet

Bizonyos esetekben azonban a KRESZ megengedi, hogy nem muszáj becsatolni az övet. Persze ezek többsége meglehetősen speciális, ritka helyzet, vagy nem is az autózásra vonatkoznak.

A hétköznapi helyzetekben mindig be kell csatolni a biztonsági övet

Nem kell becsatolnia a biztonsági övet: 

  • a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
  • a taxi sofőrjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
  • a mentő betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
  • a lakott területen belül, menetrend szerint közlekedő autóbuszban;
  • a lakott területen kívül, menetrend közlekedő autóbuszban, de csak akkor, ha álló utasokat is szállíthat;
  • a buszon utazó 3 évnél fiatalabb gyereknek;
  • annak, aki erről orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Ahogy a fenti felsorolásból is látszik, az átlagos sofőr és autóban utazó nem igazán kerül olyan helyzetbe a mindennapokban, amikor nem kell becsatolnia a biztonsági övet – leszámítva a tolatást. Vagyis ez a lista is azt üzeni, és ezt hangsúlyozzuk mi is, hogy a hétköznapi helyzetekben ne a kifogásokat keressük, hanem egyszerűen kössük be magunkat – nem a büntetés miatt, hanem a saját érdekünkben. 

Fél évszázada kötelező a biztonsági öv

Magyarországon 1976. január elsején, vagyis csaknem 50 évvel ezelőtt lépett hatályba a módosított KRESZ, amelyben az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata az autókban. Igaz, a gépkocsik tulajdonosai türelmi időt kaptak, mert az országban forgalomba helyezett járművek jó részében nem volt beszerelve gyárilag az életmentő kiegészítő. 

Biztonsági öv használatát népszerűsítő fotó 1977-ből Vadász Éva manökennel (Fotó: Fortepan / Bojár Sándor)

A következő nyártól azonban már ellenőrizték az előírást, 1977. július 1-jétől kötelező Magyarországon a biztonsági öv használata. A rendelkezést később kiterjesztették a hátsó ülésen utazókra is: 1993 óta lakott területen kívül, 2001-től pedig lakott területen belül a hátul ülőknek is mindig be kell csatolniuk magukat. 

Kifogások helyett csatold be az övedet!

Bár idestova csaknem fél évszázada kötelező az országban a biztonsági öv használata, a sofőrök és az utasok évtizedek óta hasonló érvekkel próbálják megmagyarázni, hogy miért nem használják az életmentő eszközt. Gyakori kifogás, hogy szorít, kényelmetlen, de a mai modern övek már nem fejtenek ki akkora erőt a használójára, mint a régebbi típusok. Másrészta kicsit kellemetlen érzés – ha tényleg van ilyen – össze sem hasonlítható azokkal a súlyos sérülésekkel, amelyeket egy balesetben öv nélkül el lehet szenvedni. 

Kifogások helyett csak egyszerűen kösd be magad, akkor is, ha hátul ülsz

Egy másik gyakori kibúvó szokott lenni, hogy „csak ide megyek a szomszédba”, pár száz méter az egész. Ez a magyarázat is gyenge lábakon áll, mert akár az elindulás után közvetlenül is bekövetkezhet egy súlyos baleset, például kikanyarodáskor oldalról belénk ütközik egy másik jármű.

Fontos tisztázni azt is, hogy a légzsákok sem védenek biztonsági öv nélkül, sőt akár veszélyesek is lehetnek. És abban se bízzon senki, hogy egy esetleges ütközésnél majd megtartja magát a kezével. Már meglehetősen  alacsony, 30 kilométer/órás tempónál a saját súlyának 20-30 szorosát kellene megtartania egy pillanat alatt, ami nyilvánvaló képtelenség. Az a magyarázat is hamar lelepleződik, amikor valaki azt mondja, elfelejtette becsatolni az övet. Aki rendszeresen beköti magát, annak olyan szinten rutinná válik a mozdulat, mint ahogy kiengedi a kéziféket, vagy sebességbe teszi a kocsit, és nem felejti el a biztonsági övet sem. 

Magyarországon az első ülésen ülők 88 százaléka, míg a hátsó utasok csupán 57 százaléka használja a biztonsági övet. Nemzetközi összehasonlításban ez nem túl jó arány, Franciaországban, Németországban vagy Svédországban megközelíti a 100 százalékot ez a szám. Ha nálunk is ilyen sokan bekötnék magukat, akkor számos balesetben enyhébbek lennének a sérülések, és kevesebb lenne a halálos tragédia is. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....