Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A biztonsági öv az autók legfontosabb utasvédelmi eszköze Hiába jelennek meg újabb és újabb technikai megoldások, ez a meglehetősen egyszerű eszköz továbbra is a sofőrök és az utasok kulcsfontosságú védelmezője, ami életet menthet.
Bizonyos esetekben azonban a KRESZ megengedi, hogy nem muszáj becsatolni az övet. Persze ezek többsége meglehetősen speciális, ritka helyzet, vagy nem is az autózásra vonatkoznak.

A hétköznapi helyzetekben mindig be kell csatolni a biztonsági övet
Nem kell becsatolnia a biztonsági övet:
Ahogy a fenti felsorolásból is látszik, az átlagos sofőr és autóban utazó nem igazán kerül olyan helyzetbe a mindennapokban, amikor nem kell becsatolnia a biztonsági övet – leszámítva a tolatást. Vagyis ez a lista is azt üzeni, és ezt hangsúlyozzuk mi is, hogy a hétköznapi helyzetekben ne a kifogásokat keressük, hanem egyszerűen kössük be magunkat – nem a büntetés miatt, hanem a saját érdekünkben.
Magyarországon 1976. január elsején, vagyis csaknem 50 évvel ezelőtt lépett hatályba a módosított KRESZ, amelyben az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata az autókban. Igaz, a gépkocsik tulajdonosai türelmi időt kaptak, mert az országban forgalomba helyezett járművek jó részében nem volt beszerelve gyárilag az életmentő kiegészítő.

Biztonsági öv használatát népszerűsítő fotó 1977-ből Vadász Éva manökennel (Fotó: Fortepan / Bojár Sándor)
A következő nyártól azonban már ellenőrizték az előírást, 1977. július 1-jétől kötelező Magyarországon a biztonsági öv használata. A rendelkezést később kiterjesztették a hátsó ülésen utazókra is: 1993 óta lakott területen kívül, 2001-től pedig lakott területen belül a hátul ülőknek is mindig be kell csatolniuk magukat.
Bár idestova csaknem fél évszázada kötelező az országban a biztonsági öv használata, a sofőrök és az utasok évtizedek óta hasonló érvekkel próbálják megmagyarázni, hogy miért nem használják az életmentő eszközt. Gyakori kifogás, hogy szorít, kényelmetlen, de a mai modern övek már nem fejtenek ki akkora erőt a használójára, mint a régebbi típusok. Másrészta kicsit kellemetlen érzés – ha tényleg van ilyen – össze sem hasonlítható azokkal a súlyos sérülésekkel, amelyeket egy balesetben öv nélkül el lehet szenvedni.

Kifogások helyett csak egyszerűen kösd be magad, akkor is, ha hátul ülsz
Egy másik gyakori kibúvó szokott lenni, hogy „csak ide megyek a szomszédba”, pár száz méter az egész. Ez a magyarázat is gyenge lábakon áll, mert akár az elindulás után közvetlenül is bekövetkezhet egy súlyos baleset, például kikanyarodáskor oldalról belénk ütközik egy másik jármű.
Fontos tisztázni azt is, hogy a légzsákok sem védenek biztonsági öv nélkül, sőt akár veszélyesek is lehetnek. És abban se bízzon senki, hogy egy esetleges ütközésnél majd megtartja magát a kezével. Már meglehetősen alacsony, 30 kilométer/órás tempónál a saját súlyának 20-30 szorosát kellene megtartania egy pillanat alatt, ami nyilvánvaló képtelenség. Az a magyarázat is hamar lelepleződik, amikor valaki azt mondja, elfelejtette becsatolni az övet. Aki rendszeresen beköti magát, annak olyan szinten rutinná válik a mozdulat, mint ahogy kiengedi a kéziféket, vagy sebességbe teszi a kocsit, és nem felejti el a biztonsági övet sem.
Magyarországon az első ülésen ülők 88 százaléka, míg a hátsó utasok csupán 57 százaléka használja a biztonsági övet. Nemzetközi összehasonlításban ez nem túl jó arány, Franciaországban, Németországban vagy Svédországban megközelíti a 100 százalékot ez a szám. Ha nálunk is ilyen sokan bekötnék magukat, akkor számos balesetben enyhébbek lennének a sérülések, és kevesebb lenne a halálos tragédia is.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!