Európai jelentőségű intermodális logisztikai központ építése indult el december közepén hivatalosan is Szegeden. A HHLA vasúti leányvállalataként működő nemzetközi METRANS Csoport második magyarországi konténerterminálja várhatóan 2027-ben kezdi meg a működését.
A METRANS új szegedi konténertermináljának ünnepélyes beruházásindítóján ott volt egyebek között Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Joó István kormánybiztos, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója, Botka László, Szeged polgármestere, valamint Kiss Péter, a METRANS Csoport elnök-vezérigazgatója is.
A szegedi beruházás látványterve
Hat síncsavar meghúzásával a városháza házasságkötő termében szimbolikusan is elkezdődött a METRANS szegedi beruházása. Kiskundorozsmán, az egykori Ro-La terminál születik újjá, innen indulnak és ide érkeznek a konténervonatok, két év múlva a tervek szerint hat szerelvényt tud naponta fogadni a terminál.
Kiss Péter, a Metrans Csoport elnök-vezérigazgatója köszöntőjében arról beszélt, hogy az intermodális termináljukkal kereskedelmi folyosókat is kiépítenek. A Metrans tizenhárom európai országban van jelen, ezekben húsz terminált üzemeltet, hetente 650 konténervonatot közlekedtet a kontinensen.– A szegedi terminálunk elkészülte után évente több tízezer tonnával csökkenhet szén-dioxid-kibocsátás, ezzel hozzájárulunk az ilyen irányú hazai és az uniós célkitűzések teljesítéséhez is – mondta Kiss Péter.
A várhatóan 2027-ben üzembe álló szegedi terminál a METRANS magyarországi hálózatának új elemeként csatlakozik majd a 2017 óta már aktívan működő budapesti terminálhoz. A szegedi intermodális központ az ország déli kapujaként új logisztikai pólust teremt, és lehetővé teszi, hogy Magyarország a Közép-Európát a Balkánnal összekötő logisztikai folyosó vezető szereplőjévé váljon.
A METRANS hetente 650 konténervonatot közlekedtet Európában
A terminál közel 10 hektáron épül meg, ahol egyebek mellett négy, egyenként 330 méter hosszú rakodóvágány és két távirányítású, csúcstechnológiás elektromos portáldaru biztosítja az áruk gyors, biztonságos és fenntartható kezelését. A létesítmény napi hat vonatpár fogadására és indítására, illetve évi 300 ezer TEU konténermennyiség kezelésére lesz alkalmas.
– Az, hogy egy újabb világcég döntött városunk mellett, egyértelmű visszaigazolása annak, hogy Szeged jó úton jár. A város dinamikusan fejlődik, ma már senki sem kérdőjelezheti meg a gazdaságban, a tudományban, a kultúrában és az oktatásban betöltött régióközponti szerepünket. Több mint húsz év telt el azóta, hogy Szeged önkormányzata hosszú távú városfejlesztési stratégiával döntött a logisztikai infrastruktúra fejlesztése, korszerűsítése mellett. Hittünk abban, hogy a gyors, fenntartható és összekapcsolt áruszállítás a jövő kulcsa – mondta Botka László.
Szeged polgármestere hangsúlyozta, azóta két autópálya épült, számos főút négysávossá bővült és kulcsfontosságú vasúti beruházások is történtek a térségben. Szerinte METRANS beruházása nemcsak egy új terminál lesz a városban, hanem egy olyan regionális logisztikai központ is, aminek kisugárzása messze túlnyúlik Szeged határain. A vállalat a BYD mellett több más céget is kiszolgál majd a térségben, Szerbia és Románia irányában is.
Európa egyik vezető vasúti logisztikai szolgáltatója
– A METRANS terminálja nemcsak sok új munkahelyet, hanem új tudást, új technológiát és új lehetőségeket is hoz. Megerősíti Szeged gazdaságát és bekapcsolja városunkat az európai logisztikai vérkeringésbe. Biztos vagyok abban, hogy a beruházás sikeres, példaértékű és a térség egészét felemelő projekt lesz – mondta a polgármester.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a METRANS új beruházásának indításán azt hangsúlyozta, hogy a német hátterű vállalat Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a városban, amely rendkívül fontos lesz a BYD-gyár logisztikai kiszolgálásában is. Elmondta, a projekt értéke mintegy hatmilliárd forint, amelyhez az állam 860 millió forint támogatást nyújt, így hozzájárulva legalább ötven új munkahely létrejöttéhez is.
A miniszter kiemelte, hogy a vasúti és a közúti közlekedés kombinálása a legmodernebb szárazföldi szállítmányozási mód, ráadásul a magyar kormánynak fontos célkitűzése, hogy a teherforgalom minél nagyobb részét villamosított vasútvonalakra tereljék. „Ezzel a károsanyag-kibocsátást is rendkívüli mértékben lehet csökkenteni, arról nem is beszélve, hogy mindez hozzájárul a szállítási láncok hatékonyságának növeléséhez és csökkenti a költségeket is” – húzta alá.
Szijjártó Péter
Szijjártó Péter beszédében hangsúlyozta, hogy a keleti és a nyugati vállalatok együttműködése modern beruházásokat, sok tízezer új munkahelyet hozott már eddig is Magyarországnak. Erre kiváló példaként említette Szegedet, ahol a kínai BYD első európai gyára mellett megtalálható a német Rheinmetall egyetlen Németországon kívüli hibrid üzeme is.
A meglévő logisztikai igények kielégítésén túl a terminál várhatóan új beruházásokat is a régióba vonzhat azáltal, hogy hatékony vasúti és közúti kapcsolatokat kínál – különösen a gyártás, az autóipar, az elektronika, a napi fogyasztási cikkek és az e-kereskedelem területén.
A terminálfejlesztés a régió gazdasági potenciáljának erősítése mellett számottevő társadalmi előnyökkel is jár. Hozzájárul a közutak zsúfoltságának csökkenéséhez, mérsékli az M5–M43–55-ös közúti folyosó és a környező települések forgalmi terhelését, ezáltal javítja a térség lakóinak életminőségét és a közlekedés biztonságát.
A képre kattintva megnézhet egy videót. Kiss Péter, a METRANS Csoport elnök-vezérigazgatója, Zahalka Attila, a Konténer Kft. kereskedelmi igazgatója, Nagy László ügyvezető igazgató, Dr. Botka László, Szeged polgármestere, Mihállfy Béla országgyűlési képviselő, valamint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A METRANS vasúti hálózata Szegedet is össze fogja kötni Európa jelentős célállomásaival, így a régió vállalkozásai számára egyszerűbben elérhetővé válik az alacsony kibocsátású szállítás. Az új terminál működése évente több tízezer tonna szén-dioxid-kibocsátás megelőzéséhez járul majd hozzá, összhangban a nemzeti és uniós célkitűzésekkel.
A METRANS Csoport Európa egyik vezető vasúti logisztikai szolgáltatója, amely a német HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) intermodális konténeres áruszállítással foglalkozó leányvállalata. Fő tevékenysége a konténeres áruk vasúti szállítása és elosztása a tengeri kikötők és Európa belső régiói között. A METRANS jelenleg 13 országban 20 szárazföldi konténerterminálból álló hálózatot üzemeltet, amelyek egymással, valamint az Adriai- és az Északi-tenger főbb kikötőivel napi vasúti összeköttetésben állnak. A METRANS Csoport saját vasúttársasággal is rendelkezik, hetente 650 konténervonatot közlekedtet, és Európa-szerte közel 3 ezer munkavállalót foglalkoztat.
Egy a 20 szárazföldi konténerterminálból. A képre kattinva megnézheti a METRANS videóját.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!