Újra lehetnek légi járatok Pécs és München között

2025.12.24.
Az Irány Pécs Kft., a Skyhub PAD GmbH és légitársasági partnere, a Danish Air Transport szándéknyilatkozatot írt alá, amely megteremti a lehetőségét annak, hogy 2026 tavaszán újrainduljanak a menetrend szerinti járatok a város repülőteréről. Fotó: Pécs-Pogány Airport A Pécs–Pogány Repülőtér közösségi média oldalán megjelent közlés szerint a járatok hetente két alkalommal közlekednének Münchenbe. A konkrét menetrendi információkat a közeljövőben osztják meg a tájékoztatás szerint. Fotó: ATR A Danish Air Transport (DAT) dán légitársaság repülőgépeit más légitársaságok, utazásszervezők részére adja bérbe személyzettel, karbantartással és biztosítással együtt (ún. wet-lease/ACMI) konstrukcióban. Flottájában 8 ATR42-es és 7 ATR 72-es turbólégcsavaros, valamint 5 Airbus A320-as és egy A321-es sugárhajtású repülőgép teljesít szolgálatot. A flotta átlagéletkora 24 év felett van. Forrás: airportal.hu  

Feltámasztják az RR és a Bentley spanyol riválisát

2025.12.23.
A kezdeményezés mögött Miguel Fenollosa Ricart áll, aki a Pegaso alapítójának, Wifredo Ricartának a dédunokája. A vállalkozó ezzel a projekttel szeretné ápolni családja örökségét, és újra életre kelteni azt a márkát, amely az 1950‑es években Spanyolország legszebb autóit alkotta meg. A dédunoka megalapította a dicső vállallat a modern változatát, a Ricart Cars céget, amely legyártja a legendás Pegaso utódját, amely a Ricart Z‑102 nevet kapja. A prototípus formavilága erősen idézi az eredeti modell eleganciáját: hosszú a motorháztető, áramvonalas a tetőív, kiszélesítettek sárvédők és kerekek a fényszórók. A sportos karakternek nyomatékot ad négy krómozott kipufogóvég, amely szintén a Pegaso híres stíluselemei közé tartoztak. A Ricart Z‑102 műszaki tekintetben is figyelemre méltó jármű lesz. A terveket egy 5,0 literes, turbófeltöltős V8‑as motor köré építik, amely mintegy 750 lóerőt ad le. Ez a teljesítmény lehetővé teszi, hogy az autó 3,5 másodperc alatt gyorsuljon fel százra, végsebessége pedig elérje az óránkénti 300 kilométert. A kínálat később egy sportosabb változattal is bővülhet, amely nevében a „T” betűt viseli majd, utalva a Pegaso Z‑102 Touring Berlinetta ikonikus modelljére. A gyártó szándéka szerint mindössze 86 példány készül majd az újjászületett Ricart Z‑102‑ből, ami tovább növeli az autó exkluzivitását. Az előzetes becslések szerint az ár 250 és 300 ezer euró között mozog majd, így a modell valóban a nagy presztízsű luxusmárkák közvetlen riválisává léphet elő. A limitált széria, a történelmi háttér és a kifinomult technikai tartalom együtt azt vetíti előre, hogy a Ricart Z‑102 a gyűjtők és a luxusautók rajongóinak egyik kedvence lesz.
Címkék: 

Elkészült Kína első erős Wankel-motorja

2025.12.23.
A kínai szaksajtó szerint a motor sorozatgyártása a tervek szerint már 2027-ben megkezdődik. A Dongan ismertetése szerint az R05E egytárcsás Wankel-típusú motor, amelynek ívelt oldalélű háromszög alakú forgórésze van. A konstrukció független áramkörű kettős gyújtást, kis tömegű excentrikus tengelyt és kiegyensúlyozó rendszert, valamint integrált vízköpenyt kapott. A vállalat szerint ez nagy teljesítménysűrűséget, kedvező zaj- és vibrációvédelmet (NVH), illetve kis méretet eredményez, amitől a motor ideális választás lehet közepes és nagy méretű, akár személyzetet  is szállító, alacsonyan repülő eszközök számára. A prototípus legfeljebb 6500-as fordulatszámot ér el, csúcsteljesítménye pedig 53 kW. Az energiahatékonyság javítása érdekében öntött alumínium házat és kompozit nanogyémánt súrlódáscsökkentő bevonatot alkalmaznak, ami mérsékli a kopást és a hőterhelést. Kína néhány éve stratégiai ágazatnak nyilvánította az úgynevezett „alacsony légteres” ágazatot, amely a földfelszín felett nagyjából ezerméteres magasságig zajló légi tevékenységekre, fel‑ és leszállásra képes elektromos járművekre (eVTOL) korlátozódik. A kormány több fejlesztési programot is indított, amelyek célja a gyorsan bővülő iparág kiépítése, legyen szó áruszállításról, városi légi mobilitásról vagy más különleges szolgáltatásokról. A Dongan más forgódugattyús erőforrásokon is dolgozik, köztük hagyományos szívó és turbófeltöltős változatokon, amelyeket közepes és nagy magasságban repülő pilóta nélküli légi eszközökön fognak alkalmazni. A projektekben olyan  kínai óriások vesznek részt, mint az elektronikus eszközöket és mobiltelefonokat gyártó Huawei és a dróngyártás „királya”, a DJI. A Dongan története egészen 1948-ig nyúlik vissza, A cég mára a kínai állam résztulajdonában működő, tőzsdén jegyzett vállalattá nőtte ki magát. Fő profilja az autóipari motorok, váltók és hatótávnövelő rendszerek fejlesztése és gyártása.  
Címkék: 

A BMW müncheni gyára is felkészül a Neue Klasse érkezésére

2025.12.23.
Az „általános funkciótesztek” során minden rendszer próbaüzemet fut, hogy a gyártástervező szakemberek és a gyár technikusai alaposan megvizsgálhassák a gépeket. Ilyenkor a sorozatgyártás összes fázisa alkatrészek nélkül történik, mígnem ciklusról ciklusra, végül egy láthatatlan jármű áll össze. Noha kézzelfogható autó egyelőre nem készül, e folyamat garantálja, hogy később minden zökkenőmentesen és a tervek szerint zajlik majd. „Fontos mérföldkőhöz érkeztünk, épp az ünnepek előtt: az összes gyártótechnológia és –berendezés készen áll, miközben munkatársainkat gőzerővel képezzük az új BMW i3 érkezésére” – nyilatkozta Peter Weber, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója. „Jelentős lépéseket teszünk az első előszériás járművek gyártása felé vezető úton, amelyek ezután teljes egészében nálunk látnak majd napvilágot” – tette hozzá. A létesítmény munkatársainak erre ugyanakkor még várniuk kell néhány napot: az új BMW i3 összeszerelési fázisai – amelyeket eddig a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központja (FIZ – Research and Innovation Center) tesztelt – januárban költöznek át a müncheni gyárba. E lépéssel minden technológia egy helyen lesz a teljes gyártórendszer szigorú tesztelésének folytatásához. Az új BMW i3 sorozatgyártása 2026 nyarán veszi kezdetét. A BMW Group müncheni gyára részletekbe menően alkalmazza a jövőbe mutató BMW iFACTORY gyártási stratégia alapelveit. Az új karosszériagyártó csarnokot és az új összeszerelő sort már az első lépéstől kezdve digitálisan tervezték és váltották valóra. A présüzem és a fényezőcsarnok meglévő berendezéseit ugyancsak integrálták a BMW Group virtuális gyárába, amely lehetővé tette, hogy a szakemberek az új modellgeneráció összes technológiáját virtuálisan, jóval előre alaposan leteszteljék. Az elmúlt 18 hónap során a gyár területének körülbelül egyharmada átfogó átalakításon esett át. A régi csarnokokat lebontották, helyükre új összeszerelő és logisztikai központot, illetve új karosszériaüzemet építettek – mindezt úgy, hogy a létesítményben közben továbbra is naponta 1 000 darab új 3-as és 4-es BMW készül. Az új BMW i3 sorozatgyártása a tervek szerint 2026 második felében kezdődik. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Herbert: Senki sem lesz biztonságban, ha Verstappen váltani akar

2025.12.23.
Noha a négyszeres világbajnok szerződése 2028 végéig szól, a jövőjével kapcsolatos találgatások szinten minden évben lángra kapnak. Így volt ez 2025-ben is, mielőtt Verstappen eldöntötte, jelenlegi csapatával, a Red Bull-lal marad, velük vág neki a jövőre induló új érának is. Max Verstappen - Fotó: Red Bull Abban az esetben viszont, ha a bikások visszaesnek, és nem tudnak gyorsan kimászni a gödörből 2026-ban, sokak szerint véget érhet az együttműködés, Verstappen ugyanis – és ezt már jelezte is – ütőképes, bajnokesélyes autóra vágyik. És minden bizonnyal lesznek jelentkezők, akik ezt meg szeretnék neki adni a Red Bullon kívül is. 2025-ben a Mercedes nyíltan vállalta, hogy érdeklődik a holland klasszis iránt, a nemzetközi sajtóban pedig felmerült, az Aston Martin is fontolóra vette a szerződtetését (egy időben számos cikk jelent meg arról, hogy a zöldek rekordfizetést ajánlanak neki). A korábbi F1-es futamgyőztes, Johnny Herbert a témával kapcsolatban nemrég arról beszélt, a két említett istálló mellett a többi rivális is biztosan fontolóra fogja venni Verstappen szerződtetését, így szerinte jövőre senki sem érezheti biztosnak a helyét. „A rajtrácson minden versenyzőnek aggódnia kell a 2027-es üléséért” – jelentette ki. Johnny Herbert - Fotó: XPB „Ha a Red Bull nem végez elképesztő munkát jövőre, Max valamelyik élcsapat ülésére fog pályázni. Maxban van egyfajta erő… megvan benne az a brutális képesség, hogy amikor átvág a mezőnyön, mindenki a visszapillantó tükröt figyeli” – magyarázta. „Megfélemlít és a megfélemlítés olyasmi, amivel akkor is élni fog, amikor eljut arra a pontra, hogy ő válogathatja meg, hová akar igazolni. Ez ismét olyasmi lesz, amitől a versenyzők féli fognak. Ez a történet korántsem ért még véget. Szerintem egyértelmű, hogy jön még egy, kettő vagy akár három, négy cím is. Ő válogathat, ő irányíthatja a pilótapiacot” – emelte ki. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Egy legendás ötvenes: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - fotók

2025.12.23.
Már megjelenése pillanatában rendkívül kedvező fogadtatásban részesült a Mercedes-Benz W116 széria csúcsát képviselő 450 SEL 6.9, amely egyszerre volt rendkívül erőteljes, kényelmes és tekintélyt parancsoló. Már közvetlen elődei is sikeresek voltak, hiszen a széria első modellje – már S-osztály néven – az 1972-es megjelenését követően több díjat is elnyert. Az 1974-es 450 SE változatot pedig a sajtó az év autójának is megválasztotta. A 450 SEL 6.9 ezt a kiváló modellkínálatot koronázta meg. A legendás 6.9-es jelzés a csomagtartó fedelén A csúcskategóriás sportlimuzin alapjaiban kevéssé tért el testvéreitől, viszont a hűtőrács alatti félhold alakú légterelő, a széles 215/70 VR 14-es gumik, valamint a csomagtartón megjelenő 6.9 jelölés mind-mind a modell saját jellemzői. Utóbbi elárulja, hogy a motorháztető alatt egy 6,9 literes, V8-as motor rejtőzik, 286 lóerőt és 550 newtonméter maximális nyomatékot biztosítva a járművezetőnek. A rendkívüli teljesítmény eléréshez a nyolchengeres Mercedes-Benz 600 (W 100) V8-ra épülő M 100 E69 motornál a hengerátmérőt 103-ról 107 milliméterre növelték, így a 450 SEL 6.9 összlökettérfogata 6834 köbcentiméterre növekedett. A „világ leggyorsabb limuzinja”. 225 km/órás végsebességével az 1970-es évek leggyorsabb közúti járművei közé tartozott. 100 kilométer/órás sebességre mindössze 7,4 másodperc alatt gyorsult fel, ezzel akkoriban csak a rendkívül erős sportautók tudtak lépést tartani. Nem csoda, hogy a korszak Forma 1-es világbajnokai is ezt az autót választották magáncélra. Az autó megbízhatósága is legendás volt. A hidraulikus szelepállítás például megszüntette a rendszeres beállítások szükségességét, az új fejlesztésű hengerfej-tömítés pedig kiküszöbölte a hengerfejek utólagos ellenőrzési kényszerét. A szárazkarteres kenés miatt az olajcsere-intervallum 15 000 kilométerre nőtt 10 000-ről. A futóműnél is egy új koncepciót alkalmazott a Mercedes-Benz: az új csúcsmodell hidropneumatikus rugózást kapott, szintszabályozással. A négy rugóelem egyben lengéscsillapítóként is működött. Egy nyomás alatt álló olajrendszer kiegyenlítette az olaj mennyiségét a rugóstagokban. Ennek eredményeként a jármű magassága állandó marad, és a teljes rugóút mindig rendelkezésre állt. Így vált a rendkívül erőteljes jármű fejedelmien kényelmessé. A hajtáslánchoz egy a finomhangolt, háromfokozatú automatikus sebességváltó társult. A 450 SEL 6.9 rendkívül gazdag alapfelszereltséggel rendelkezett. A légkondicionáló berendezés, a központi zár, a sebességtartó automatika, az elektromos ablakemelők, a fényszórótisztító rendszer, a velúr kárpit, valamint az első és hátsó üléseken is övfeszítőkkel ellátott biztonsági övek is megtalálhatók voltak benne. Ezek olyan felszerelések, amelyek 1975-ben a legtöbb kategóriatársnál még extraként sem voltak elérhetők. A hátsó üléssor különösen tágasnak számított. A W116-os sorozat csúcsmodellje kizárólag hosszított kivitelben készül, a plusz 100 milliméter pedig a hátsó utasok kényelmét szolgálta. Opcionális extraként rendelhető volt hozzá elektromos napfénytető és a rendkívül ritka Becker AT 160 S autótelefon is. 1975 februárja és 1980 szeptembere között pontosan 7380 darab 450 SEL 6.9 készült. Létrejöttéhez egyébként a Bosch is hozzájárult, amely többek között motor- és sebességváltóvezérlő-alkatrészeket is szállított a luxusautóhoz. A V8-as motorban több Bosch alkatrész is megtalálható A legendás, 6,9 literes V8-as erőforrás például a mechanikus K-Jetronic befecskendezőrendszert, valamint Bosch gyújtáselosztót, gyújtógyertyákat használt. Ezen felül a fékrendszer több fontos komponense és több kisebb alkatrész is Bosch gyártmány volt, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a 450 SEL 6.9 korának legjobb autója lehessen. Forrás: boschblog.hu További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  
Címkék: 

4-es mindenhol: a Renault vezérigazgatója összkerekes 4-es modellt szeretne

2025.12.23.
A Renault vezérigazgatója, Fabrice Cambolive szeretné, ha a gyártó új modellje, a Renault 4-es négykerékmeghajtást kaphatna. A barcelonai Car of the Year 2026 eseményen a CEO kifejtette, hogy a Savane nevű koncepcióautójuk könnyen valósággá válhatna és észak-európai országokban is forgalmazhatnák, ahol a négykerekes modellek igen kelendőek. A 4X4-es hajtás egy plusz elektromos motort kap, hogy a hátsó tengelyt tudja hajtani, eltérően a hagyományos összkerékhajtásos modellektől, ahol egyetlen motor felelős mind a négy kerék meghajtásáért. Cambolive szerint az egyetlen dolog, ami a döntést hátráltatja, csak néhány stratégiai kérdés. A 4-es modell az 5-öst követi a piacon, utána pedig az új Twingo érkezik, így az ikonikus hármas mindegyik EV-ként lesz majd elérhető. A CEO azonban kiemelte, hogy nem a retro hatás visszahozatala volt a fő szempont és a nagyobb modellek mindegyike inkább futurisztikus irányba mutat majd. Ez a recept nagyon érdekes, ha a csomagolás és a dimenziók illenek hozzá. A Renault 5-ösnél van kapacitás arra, hogy érzéseket keltsen, miközben teljesítmény is van, és meggyőzi a tétovázó embereket [akik nem tudnak dönteni, kell-e nekik EV]. De ez önmagában nem szabály. Ez egy szabály, amikor emgéri a vásárlóknak, de mi nem így játszuk. Látni fognak tőlünk olyan autókat is, amelyek teljesen eltérnek a múlttól. A Renault új célja a "joie de vieve", azaz az életöröm kommunikációja. Az, hogy a kisebb modellek a retro hatásra mennek rá, azért fontos, mert a Renault 5 és a Twingo sokak számára jelenti a fiatalkort és a bolog pillanatokat. Pont ezért szeretné, ha a 4-es elérhető lehetne összkerékhajtással is, mivel szerinte a Renault modellekkel meg lehet élni minden pillanatot, még terepviszonyok között is. Azonban Cambolive elmondta, hogy a nagyobb modellek már azt a futurisztikusabb, letisztult vonalat szeretnék követni, amelyet az új Clio vagy akár az elektromos Trafic képvisel. De mindeközben a Twingóban például mindez ötvöződik és a Savane koncepció is ezt az elvet követi, csak megfűszerezve egy kis "kalandvággyal". Képek forrása: Renault

Jaguar: nem kommunikáltunk eléggé a változás okát

2025.12.23.
Ősi brit márkaként kevésbé meglepő, hogy először a brit újságírók vezethették az újkori Jaguar első prototípusát. Ez nem más, mint a rendkívül megosztó, tömbszerű formával megáldott első elektromos szuper GT-jük, aminek 1000+ lóerőt és rendkívül hangsúlyos külsőt ígérnek. Ugyanakkor nem csak a prototípust vezethették az újságírók, de kérdezhettek is Rawdon Glovertől, akit a Jaguar új korszakának áthidalásával bíztak mint, mint managing director. Glover elmondta, hogy mintegy 150 prototípust készítettek a különböző fejlesztési feladatokra, amikkel mostanra örömmel jelenti, hogy készen vannak. Szerinte elég közel áll a mostani prototípus a végleges, gyártásba kerülő modellhez. Glover azt is kiemelte, hogy a vezethetőség formálásakor figyelembe vették a dicső elődöket is. Sorra vették a legikonikusabb modelleket, megragadták azok karakterét és igyekeztek ezt átültetni a villanyos korszakba. Már jövő nyáron leleplezhetik a végleges modellt, aminek a szállítását 2026 végére várják. Hogy hova pozícionálják magukat? A prémium kategória és az ultra-luxus kategória közé. Glover szerint van egy hatalmas rés a top prémium autók között, illetve az olyan luxus autók között, amilyen a Bentley vagy a Rolls-Royce. Ezt az űrt szeretnék kitölteni. Ugyanakkor azt is elismerte, hogy talán nem kommunikálták eléggé, hogy mi a hatalmas változásuk oka. Ha megnézzük, hogy mekkora lépés volt az XJS az E-Type-hoz képest, akkor kevésbé meglepő, hogy most sem akarta önmagát megismételni a Jaguar, hanem tett egy öles léptet a jövő felé. Viszont nem szántak rá időt, hogy erre felkészítsék a közönséget. Ha lépésről lépésre vezették volna a vásárlókat, akkor kitisztulna a kép, hogy merre haladnak. Átalakulásuk egyik fontos pillére lesz az is, hogy a meglévő brit kereskedések mindössze 20%-át tartják meg, hogy csökkentsék a komplexitást és a kiadásokat. Eddig majdnem 100 kereskedéssel üzemeltek, de az alacsonyabb darabszám és nagyobb árak miatt erre nem lesz továbbá szükség. Állítólag a prototípus Type 00 elnevezése már ötletet adhat az első GT-jük végleges elnevezéséről. Míg a Type típusjelölés mára összefolyt a Jaguarral, addig a 00 az újrakezdést hivatott jelezni. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Európába is érkezik a Kia bestsellere

2025.12.23.
Nem olyan hosszú, nem olyan széles és még csak nem is olyan magas, mint a Sportage, de a Nirónál valamivel nagyobb Seltos "expresszív" középméretű crossoverként fog bekerülni a Kia európai kínálatába. A Volkswagen T-Roc riválisának szánt modell második generációja a "lifestyle" jelzőt is megkapta, ami azt jelenti, hogy a dél-koreai cég különböző vidám színekben is árulni fogja az SUV-t, mint például az Iceberg Green és Magma Red fantázianevű kékeszöld és lángolóan piros festéssel. Emellett könnyed off-road autónak is ajánlják, ami kimerül abban, hogy döngölt alapú, kicsit homokos parti úton és sárosabb csapáson is el tud majd menni a modell. Persze nem szabad elhamarkodottan ítélkezni, a Seltos második generációja masszív dizájnja valóban terepjáró hatását kelti és alvázlemezeket is kapott a keményebb talaj elleni védekezésként, emellett összkerék-meghajtással is kérhető lesz majd. Ezen felül egy összetett, állítható hátsó felfüggesztést és különböző vezetői funkciókat is kapott. A Seltos ugyanarra a K3-as nevú platformra épül, mint a Niro és a Kona. Motoropció a 147 lóerős, 2,0 literes, illetve egy 1,6 literes, turbóval szerelt hajtás is, utóbbi vagy 178 lóerőt tud hatsebességes manuális váltó, és 192-t nyolcsebességes automata esetén. A hibrid variáns 2026-ban érkezik, ugyanazzal a hajtással, mint a Niro, amely egy plusz elektromos motort ad a benzines mellé, így összesen 139 lóerőre képesek, ami kevesebb, mint a sima benzines, de jobb fogyasztást és hatótávot jelent. A Kia szerint ezek az opciók "az eltérő vásárlói igényeket elégítik ki a különböző globális piacokon". A Seltos ilyen mértékű átpozícionálása a Kia új tervének része, amellyel az SUV-k iránti keresletet akarja növelni, kifejezetten Európában, ahol a modell először lesz elérhető. Emiatt a beltér is annyira vonzó, amennyire lehet. 12,3 colos kijelző, napfénytető, dönthető és állítható hátsó ülések és head-up display, mindez az alapmodellben. Hátul a csomagtartó kapacitása 536 liter. A Seltos egyébként 2019-ben jelent meg először és azóta Mexikóban és Indiában bestsellerré vált, és Észak-Amerikában. Ausztráliában, Dél-Afrikában is kapható. Most Európán a sor. Eddig csak a biztonsági előírások miatt nem kaptuk meg, de a második generációt a Kia már úgy tervezte, hogy itt is elfogadják. Ho Sung Song, a gyártó CEO-ja "globálisan a Kia stratégiailag egyik legfontosabb" modelljének nevezte a Sportage mellett. Ez így is van, mivel több, mint félmillió példánya kelt el csak idén. Song azt gondolja, a crossover Európában is tarolni fog, részben azért, mert a Sportage kisebb testvére: Mivel évente több, mint 150 ezer darabot adunk el a Sportage-ból Európában, úgy érezzük, hogy rengeteg lehetőségünk van, hogy bemutassuk a Seltost. A cél a 60 ezres modellszám évente a piacon. Arról, hogy esetleg a kisebb modell kannibalizálhatja-e a Sportage-et jobb árával és kisebb termetével, vagy éppen a Nirót azzal, hogy egy család már kényelmesebben elfér benne, Song azt gondolja: Egyébként a Nirót üzemanyag-hatékonyságra terveztük, és hibrid opciókra fókuszálunk a Niróval. Mindeközben, [bár] a Seltos hibrid hajtása a Niróhoz hasonlít majd, ezek a vevők egy tényleges SUV terméket keresnek majd. Szóval az én véleményem, hogy a Seltosnak kicsit más lesz a célcsoportja. [...] Ami a Seltost és Sportage-et illeti, ezek két teljesen más szegmens és nem aggódom a kannibalizmustól a kettő között. Megjelenési időről és árakról egyelőre nem tudni, de jövő év elején már valószínűleg kapható lesz a modell és a Niro és Sportage között lesz árban, azaz itthon valahol 10 és 15 millió forint között. Képek forrása: Kia

Jön a nagy fordulat: tachográfot kapnak a kisteherautók 2026-tól

2025.12.23.
Az Európai Unió Mobilitási Csomagja új időszámítást hoz a könnyű haszonjárműves szektorban. A változás célja egyértelmű: véget vetni annak a gyakorlatnak, hogy a 3,5 tonna alatti járművek – a kevésbé szigorú szabályok miatt – lényegében ugyanazokat a nemzetközi fuvarokat teljesítsék, mint a kamionok, miközben a sofőröket nem kötötték a vezetési- és pihenőidő előírásai, és a járműveket nem fedte le tachográfos ellenőrzés. A könnyű haszonjárművek piaca az utóbbi években jelentősen bővült, és egyre több vállalkozás fordult a furgonos fuvarozás felé, épp a lazább szabályozás és az alacsonyabb költségek miatt. A 2026-os szigorítás ezért egy tudatos uniós beavatkozás eredménye, amellyel a jogalkotók egységes, átlátható keretet akarnak teremteni. A tachográfos ellenőrzések szigorodása nem előzmény nélküli. Az Autószektor több esetben is beszámolt arról, milyen gyakran találkoznak a hatóságok manipulációval vagy túlvezetéssel a hazai utakon. Amikor a NAV két sofőrnél a tachográf manipulálására alkalmas eszközt talált, az ügy egyértelműen rávilágított arra, hogy a menetíró kijátszása nem egyszerű szabályszegés, hanem komoly munkaügyi és közlekedésbiztonsági kockázat. Egy másik esetben a rendőrök olyan járművezetőt kapcsoltak le, aki több mint 13 órán keresztül vezetett megállás nélkül, élesen rávilágítva arra, miért létfontosságú a vezetési idők pontos nyomon követése. A 2026-ban kisteherautókra is kiterjesztett kötelezettség a második generációs, úgynevezett intelligens tachográfok rendszerébe illeszkedik. Ezek a készülékek már nem egyszerű menetírók: GNSS-alapú helymeghatározással automatikusan rögzítik a határátlépéseket és a vezetési eseményeket, képesek vezeték nélküli adatkommunikációra, és erős manipuláció-védelmi funkciókkal rendelkeznek. Az Autószektor korábban külön háttércikkben mutatta be az intelligens tachográfok működését és ellenőrzési szerepét, amely tökéletesen megmutatja, milyen technológiai rendszerbe illeszkednek majd a 2,5–3,5 tonnás járművek is. A GNSS-alapú helymeghatározás lényege, hogy a tachográf műholdas rendszerek (GPS, Galileo, GLONASS stb.) jeleit használja a jármű pontos pozíciójának meghatározására. A készülék több műhold jeléből számolja ki a jármű helyét, sebességét és mozgási irányát, így automatikusan és hitelesen rögzíti például a határátlépéseket és a vezetési eseményeket. A magyar fuvarozók számára a legnagyobb változást az jelenti majd, hogy a 2026 utáni nemzetközi furgonos fuvarok nem indulhatnak el tachográf nélkül. A vállalkozásoknak be kell szereltetniük a készülékeket, ki kell alakítaniuk a rendszeres adatletöltési és archiválási folyamatokat, és fel kell készíteniük a sofőröket a megfelelő üzemmódok használatára. Szűkülhet a manőverezési tér is azoknak, akik eddig a kiskapukra építették üzleti modelljüket. A lépés ugyanakkor tisztább versenyfeltételeket teremt, és várhatóan csökkenti a túlvezetésből, fáradásból eredő balesetek kockázatát. Főhet a feje az érintetteknek - az új intézkedés a biztonság mellett nagy bizonyossággal a költségeket is növelni fogja (kép: ELA) A szabályozás nem mindenkit érint: a belföldi fuvarokat végző, illetve saját célra árut szállító kisteherautók továbbra sem lesznek tachográf-kötelesek. A kötelezettség kizárólag azokra a vállalkozásokra vonatkozik, amelyek díj ellenében végeznek nemzetközi áruszállítást vagy más országon belüli kabotázs munkát. Az uniós cél így egyértelmű: ott avatkoznak be, ahol a munkavállalói terhelés, a gazdasági verseny és a közlekedésbiztonság szempontjai ezt valóban szükségessé teszik. Mit tud az intelligens tachográf (G2V2)? Az intelligens tachográf második generációja műholdas helymeghatározással működik, automatikusan rögzíti a határátlépéseket, képes vezeték nélküli ellenőrzésre, és minden vezetési, pihenő- és munkaidővel kapcsolatos eseményt digitálisan tárol. A rendszer egyik legfontosabb előnye, hogy gyakorlatilag megszünteti a manipuláció lehetőségét, és valós idejű képet ad a járművek mozgásáról és a sofőrök terheléséről.   Forrás: European Labour Authority (ELA) – LCV tachograph 2026 tájékoztató Nyitókép: ELA  

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója