Hiába van gyermekülés, a rossz használat életveszélyt jelent

2025.12.25.
Ez a szám még aggasztóbb az egy év alatti kisgyermekek esetében, akiknél ez az arány majdnem a negyedük. A nyári utazási szezonban, amely során évente több millió német utazik autóval, a szakértők felhívják a figyelmet erre a problémára. Amíg csak lehet, hátrafelé néző ülésben utazzanak a gyerekek (Fotó: PRNewsfoto/Volvo Cars) A ​​Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az egy-négy éves gyermekes családok 52%-a autóval utazik nyaralni; számokban ez közel egymillió gyermeket jelent. A YouGov által a Cybex megbízásából végzett reprezentatív tanulmány szerint a szülők 73%-a menetiránynak megfelelően fordítja gyermeke autósülését, mielőtt azok betöltik a kétéves kort. Ez akár 50%-kal is növeli a gyermek sérülésének kockázatát baleset esetén. Balesetkutatók, orvosok és más, a gyermekbiztonság területén dolgozó szakértők ezért azt javasolják, hogy a kisgyermekeket négyéves korukig menetiránynak háttal, koruknak megfelelő autósülésben szállítsák. Kivételt képeznek a teljes testet befedő légzsákkal felszerelt autósülések. Baleset esetén a védelmi szintjük összehasonlítható a menetiránynak háttal beszerelt autósülésekével. Míg az összes gyermek 23%-a utazik menetiránynak megfelelően egyéves kora előtt, ez az arány a két év alatti gyermekek esetében 49%-ra, a harmadik születésnapjuk előtt pedig további 25%-ra emelkedik. Ha menetiránynak megfelelően, csak légzsákkal A tanulmányban résztvevők által a gyermekülések korai elforgatására adott okok a következők: Szemkontaktus utazás közben (58%) Több lábtér biztosítása (43%) Gyermekek közötti konfliktusok elkerülése (25%) Utazási betegség csökkentése menetiránynak megfelelően utazva (20%) Korlátozott hely az autóban (13%) Mindössze 30 km/h sebességű baleset esetén a hagyományos, menetiránynak megfelelő, teljes testet fedő légzsák és ütközésvédő nélküli gyermekülés súlyos fej-, nyak- és gerincsérüléseket okozhat. „Bárki, aki menetiránynak megfelelően szeretné szállítani gyermekét, mindenképpen válasszon teljes testet fedő légzsákkal ellátott modellt” – mondja Franz Peleska, a Cybex gyermekbiztonsági globális termékmenedzsmentjének alelnöke. „Frontális ütközés esetén egy ilyen ülés akár 50%-kal nagyobb biztonságot nyújt, mint a hagyományos, menetirányba néző, ötpontos biztonsági övvel ellátott modellek.” A tanulmányról: A tanulmány eredményei online interjúkon alapulnak. A Cybex megbízásából a YouGov 18 éves és idősebb, Németországban élő szülőket kérdezett meg, akik 0 és 4 év alatti gyermekekkel rendelkeznek, és akiknek háztartásukban autó van. A felmérés a (kis)gyermekek biztonságára összpontosított.  

Bukta Amerikát a vietnami márka

2025.12.25.
Nem a szegényes kollekció miatt hasalt exportpiacain a vietnami VinFast, mely jelenleg is tíz szériamodellt kínál. Portfóliójában szerepel mini és elnöki modell, de hiába, külföldön nem kelendő sem a Fadil, sem a Lux és az A2.0, SA2.0, meg a President sem, vagy akár az elektromos VFe34-es vagy benzines VF9-es. Kidobott pénz volt az Italdesign és a Pinninfarina tervezésű koncepciómodellekbe való befektetés és a gyártókapacitás bővítése is. Pedig már az amerikai piac meghódítása is szerepelt a márka álmaiban, ám a rövid távú célok sem valósultak meg: a több száz tervezett kereskedésből már tavaly megnyitott harminc, de idén már csak 22 vegetál. Nem csak vevők nem tolonganak, hanem autó sincs, mert késik az USA-ba tervezett gyár. Tavaly 3 ezer VinFast autó kelt el az USA-ban, idén már ennek fele sem: a lesújtó eredményt az amerikai vámok bevezetésével, a villanyautó támogatások és adókedvezmények eltörlésével magyarázza a cég. A VF 8-as modell kritikus sajtófogadtatása mellett az sem segítette márkát, hogy a Times beszámolója szerint a VinFast vietnami gyárában embertelen körülmények között dolgoznak a munkások és a részvények árfolyamát valótlan gyártási darabszámokkal manipulálták. Így fordulhatott elő a 2023-as augusztusi tőzsdei bevezetésekor közel hétszeresére emelkedett a VinFast részvények értéke, ami a korábbi hétszáz dollárról esett és jelenleg a 4-14 dolláros tartományban mozog a Nasdaq listáján. A Nikkei Asia adatai szerint a vietnami vállalat 2024-re megduplázta értékesítését (80 ezer autó), aztán az idei 100 ezer villanyautós célt lefelé módosította. Szóval a német gén, olasz dizájn, szépségkirálynő és futballsztár sem volt elég az első vietnami autó piaci sikeréhez, pedig ígéretesen indult, hála a hazai piac felvevőképességének: a közel százmillió lakosú Vietnamban ezer emberre mindössze 25 személyautó jut. A 2018-ban alapított VinFast autó-, és motorkerékpár márka új profil a Pham Nhat Vuong által 1993-ban, Ukrajnában alapított és a Ho Si Minh-városi tőzsdén is jegyzett VinGroup. A közel félszáz céget, több áruházak, szállodát és egyetemet működtető, hanoi központú VinGroup a Mivina élelmiszermárka sikerének köszönheti felfutását, nyereséget továbbra főleg ingatlanokba fekteti, miközben beszállt a járműgyártásba is. Először a Vietnamból kivonuló General Motors üres telephelyén Chevroleteket szereltek össze, majd zöldmezős beruházás keretében épült egy új komplexum is, melyben exportra is kerülő villanyautók készülnek. A vietnami autógyárnak a német EDAG segít a termékfejlesztésben és a gyártástechnológia kidolgozásában, a telephely és az üzemek gépesítéséről a thaiföldi AAPICO céggel állapodtak meg. Első modellpárjuk az 5-ös és X5-ös BMW alapjaira épülő Lux A2.0 szedán és Lux AS2.0 SUV. Mindkettő motorját az osztrák AVL fejlesztette tovább: a kétliteres, négyhengeres, N20 kódjelzésű benzines turbómotor 177, illetve 230 lóerős teljesítményű, mindkettőhöz nyolcfokozatú ZF automata kapcsolódik. A párizsi premieren a vietnami szépségkirálynő és az egykori futballsztár, David Beckham adta arcát a rendezvényhez Az autóipar projektre eddig 5 milliárd dollárt költött a VinFast, melynek szlogenje: Vietnami-Stílusos-Biztonságos-Kreatív-Úttörő. Az észak-vietnami Hai Phong kikötő közelében 335 hektáron felépült komplexum ötvenezer négyzetméteres présüzemében, százezer négyzetméteres festődéjében és 200 ezer négyzetméteres szereldéjében 1200 robot segíti a napi nyolcszáz autós termelést. Az ötméteres luxuskocsi és SUV mellett gyártanak helyi piacra fejlesztett Opel Karl kisautót 1, illetve 1,4 literes szívó benzinmotorral, fokozatmentes automata sebességváltóval. Elektromos autók és robogók mellett tervezik villamos hajtású buszok, teherautók gyártását, az idei tervek egymillió motorkerékpárról és félmillió gépkocsi szólnak. Elsőként a helyi piacon jelent meg a VinFast Prsident, mely fekete-arany fényezést, aranyszínű felniket és feltűnő domborítást kapott a motorháztetejére, így már elfér benne a General Motorstól származó és a Chevrolet Silverado terepjáróból ismert V8 hengeres, 6,2 literes, 420 lóerős hajtómű, mellyel 6,8 másodperc alatt gyorsul százra a háromszázas végsebességű és 5,15 méteres kocsi. De az USA hajtáslánc sem dobogtatta meg az amerikaiak szívét, akiknek nem kell a vietnami autó. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Krisznek újabb német bajnoki címet hozott a Jézuska

2025.12.25.
- "Tanulás, szimulátorozás. és önkéntes állatmentés Kiss Norbi kápolnai Macskaárvaházában" - lényegében ebből áll Krisz napi rutinja már évek óta, amit nyaranta csak egy-egy családi kirándálás szakít meg - természetesen valamelyik Kamion EB futamra, ahol mesterének, Kiss Norbinak szurkolhat.  - A szimulátorversenyzés a többi sporthoz hasonlóan brutális mennyiségű gyakorlást, fegyelmezett, szabályok közé szorított életmódot és napirendet igényel  - fogalmaz Krisz édesapja, Gilyén Márton autósport menedzser, aki elárulta: ő maga is részese lett fia szigorú edzés napirendjének, hiszen ahol tudja segíti fiát abban, hogy sikeres versenyzővé váljon.  Gilyén Márton hozzátette: a szimulátor sport egy rendkívül kemény és demokratikus sportág, hiszen bárhol a világon, ugyanolyan feltételekkel mérettetik magukat a versenyzők, így ezeknek a fiataloknak már az összes kontinens tehetségével kell összemérniük tudásukat, szorgalmukat. Krisz mindenesetre nem ül a babérjain: kétszeres csapat Európa-bajnokként és immáron kétszeres Német  Virtuális Kamion Bajnokként is folyamatosan keresi a kihívásokat. Mostanában már számos angol és német szimulátor autóverseny promóter kifejezetten meghívja a versenysorozatába, így már tavaszig is közel fél tucat új túraautós sorozatban készül beleszólni a dobogók sorsába. A versenyek és az autók, amelyekkel versenyez változnak, de azért egy valami állandó: a versenyautóinak a festése, hiszen azt minden alkalommal mestere, Kiss Norbi Macskaárvaházának logója díszíti.     

Sikeres (35) évet zár a Porsche Hungaria

2025.12.25.
Ahogy a korábbi években, az idén is a Szépművészeti Múzeum impozáns épületében értékelték az évet a Porsche Hungaria vezetői. Az épület előtt a VW-konszern autói jelezték, rangos esemény van a rangos épületben. A négy kiállított autó közül kettő is Győrben készül. A Cupra Terramar és az Audi Q3. Fotó: Autoszektor A sajtótájékoztató legfontosabb gondolatai ezek voltak: A Porsche Hungaria (PH) Kft. eladásai növekedtek a magyarországi autópiacon 2025-ben A PH ma már több mint egy importőr cég, a vállalatcsoport 35 éves magyarországi jelenléte alatt logisztikai központtal, használtautó-üzletággal is rendelkezik, elektromos járművek tudás- és tesztközpontját is létrehozta A cél, hogy a jövőben is vezető importőr maradjon, amelyhez megvan a stratégiája, hálózata és fejlett modellkínálata Cél az is, hogy a következő három év alatt a PH együttes részesedése a jelenlegi 20 százalék körüliről 25 százalékra nőjön. A számok: Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest. A magyarországi újautópiac az idén 7,7 százalékkal nőhet, 150 ezer személyautó és kishaszonjármű eladásával. Az új személyautók értékesítése 128 ezer körül alakul. Győr és a VW-konszern büszkesége 1: Audi Q3 Fotó: Audi A Porsche Hungaria márkái közül a VW 6,9 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a magyarországi újautópiacon, a VW-haszonjárművek 9,1 százalékkal, a Skoda 8,8 százalékkal, a SEAT 0,6 százalékkal, a Cupra 0,8 százalékkal, az Audi 2,6 százalékkal. Az eladások 65 százaléka SUV-modell, ez a trend tovább folytatódik a magyar piacon. Az elektromos modellek aránya az új autók piacán 8,5 százalék, lassan nő, még a régiós átlag alatt van. A Das WeltAuto 2025-ben 6800 használt járművet értékesít, öt százalékkal bővülve. Az idén a világban 90 millió autót értékesítenek. Ebből nem végleges adatok szerint 26.6 millió Kínában talál vevőre. Európa 15 millió személygépkocsival zár, az USA 16.6 millióval. Győr és a VW-konszern büszkesége 2: Cupra Terramar. Fotó: Audi Mi a siker receptje? – tette fel a kérdést Wachtler Tamás ügyvezető igazgató. Fantasztikus modellkínálat, erős kereskedői hálózat, a Porsche Hungaria kiváló munkatársai és partnerei – hallhattuk a választ. Wachtler Tamás hozzá fűzte, a siker nem teszi elégetté a Porsche Hungariát, inspirál, hogy tovább tudjanak növekedni. Maradjunk együtt a csúcson, a következő harminc évben is – fogalmazott. Fejezetek - múlt, jelen, jövő 1990-ben 7 fővel indult a Porsche Hungaria. Ma több mint háromszázan dolgoznak itt. A Budaörsön létrehozott bázis folyamatosan fejlődik, a 2003-ban létrehozott Parts Center immár kilenc régiós ország számára biztosít alkatrészeket, nemrégiben indult el legújabb, 20 millió eurós bővítési projektje. Itt létesített kereskedést a Das WeltAuto használtautó-üzletág, megnyílt a MoonCity elektromos jármű tudás- és tesztközpont, valamint a Cupra Garage. A MoonCity töltőberendezés-eladása az idén eléri az 1700 darabot a 2024. évi 1241 darab után, a részesedése 17 százalék.                  
Címkék: 

Apa és lánya eltévedt a bécsi karácsonyi vásárban, autóbuszuk elindult Csehországba

2025.12.25.
A két ember elvesztette a kapcsolatot a turistacsoportjukkal. Mivel az 50 éves férfi mobiltelefonjának akkumulátora lemerült, senkit sem tudott elérni. A teljesen kétségbeesett cseh férfi odament a rendőrökhöz, akik nemcsak feltöltötték a telefonját, hanem el is vitték a turistabuszhoz. A busz már elindult. Először a járőrkocsiban feltöltötték a mobiltelefon akkumulátorát, hogy az 50 éves férfi felvehesse a kapcsolatot a buszsofőrrel. A busz már úton volt vissza Csehországba, közvetlenül Bécs városhatára előtt, a Brünner Straßén. A sofőr hajlandó volt megvárni apát és lányát. A rendőrök nem haboztak, és a floridsdorfi turistabuszhoz vitték az apát és a lányát. Amikor a két turistát a turistacsoporthoz vezették, a rendőröket tapssal fogadták.  

Ez az animációs kisfilm egy valódi karácsonyi meglepetés az Auditól

2025.12.25.
Az autógyártó azt állítja, hogy a bő másfél perces, „Audi Mézeskalács Falu” c. videót nem mesterséges intelligencia segítségével, hanem valódi kisautókkal és komoly filmstábbal készítette.   Az autógyártó még néhány kulisszák mögötti fotót is megosztott, amelyek bemutatják, hogyan rendezték meg az egyes jeleneteket a rengeteg kisautóval, amelyek között modern típusok és a régi klasszikusok is előfordultak a Sport Quattrótól kezdve a győri TT-n át az új A6 e-tronig. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Mit érdemes tudni az EU új M1E kategóriájáról?

2025.12.25.
A hatalmas autóipari lobbinak köszönhetően az Európai Bizottság úgy döntött, hogy tovább tolja a belsőégésű motoros autók végleges kitiltását, legalábbis a kitűzött 2035-ös dátummal még biztos, hogy hagynak 10%-nyi helyet nekik az autógyártók kínálatában. Ezzel együtt az is kiderült, hogy mit takarnak azok a tervek, amiket pár hete Ursula von der Leyen ecsetelt az újságíróknak, miszerint szeretne az EU egy saját megfizethető, fenntartható kis autó kategóriát létrehozni a Japában sikeres kei car kategória alapján. Mostanra azt is tudjuk, hogy ebben a kategóriába kizárólag tisztán elektromos kisautók tartoznának, és a meglévő M1 személyautó kategória alá sorolnák őket M1E kódnéven. Az autók nem lehetnének hosszabbak, mint 4,2 méter, ami azért jóval nagyobb méret, mint a kei kategória 3,4 méteres hossza. Ez azt is jelentené, hogy az olyan autók, mint a Renault 5 vagy a Volkswagen ID Polo mind beleférnének ebbe a kategóriába, hogy ezzel értékes szuper krediteket szerezzenek a konszernnek, amivel kompenzálni tudják CO2 kvótájukat, és csökkenteni a büntetésre kifizetett vaskos összeget. Az alap 1 kredittel ellentétben az európai építésű M1E kategóriás autók után 1,3 kredit járna. Abban bíznak, hogy a szuper kredit rendszerből közvetve a magán vásárlók is jól jönnek ki, mert a piaci verseny és a zöldebb, helyi gyártás miatt megfizethetőbbé válhatnak ezek az autók. Természetesen csak akkor lesz végleges a tervezet, ha végleg jóváhagyja az Európai Parlament, de az Európai Bizottságnak az a terve, hogy legalább 10 évre be is fagyasszák ezeket a kitételeket, ezzel biztos kapaszkodót nyújtva a gyártóknak is. Ráadásul egy jól körbehatárolt kategória megteremtésével az államoknak is könnyebb kedvezményeket nyújtani, esetleg olcsóbb parkolást vagy saját sávhasználatot biztosítani. További részleteket a végleges jóváhagyás után tudhatunk meg. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Új, tisztán elektromos változat a Mercedes bestselleréből

2025.12.25.
Ahogyan a lenyűgöző filmstúdióba szervezett sajtónapon beszélgetni kezdtünk a kollégákkal, ott kötöttünk ki, hogy az autóipar a hajtáslánc fronton nem sok újdonságot kínál az elmúlt cirka 10 évben. Nincs új a nap alatt sem benzinmotoroknál, sem a dízeleknél, a kombinált hajtások is nagyjából stagnálnak, az EV szegmens pedig „csak” teszi a dolgát. Amivel minden új autó bemutatón találkozunk azok az infotainment rendszerek legújabb truvájai, az egyre nagyobb számban megjelenő világító alkatrészek és egyéb parasztvakító, akarom mondani elkápráztató fícsörök. Ebben a környezetben kell meggyőzni a vásárlókat, hogy az új termék jobb lesz nekik, mint az előző és a Mercedes ezt azon a határvonalon képes kommunikálni, ami még éppen nem lóg át a bazáriságba. Így érkezett meg 2025. év végére a márka legnépszerűbb modelljének vadi új változata, a tisztán elektromos GLC. A futó modell is nagyon jó Három éve jártunk a 253-as karosszériakódú GLC bemutatóján a ZalaZone-ban. Ott tudtuk meg, hogy a kifutó modell az előd (GLK) bukdácsolása után 2021-ben már csaknem elérte az ezerdarabos értékesítési számot Magyarországon. Annak is két és fél éve már, hogy nálam járt az akkor újdonságnak számító GLC 220d 4matic, majd a PHEV verzió, a GLC 400e, arról Csongi kollégám írt tesztet. Érkezik az új GLC Az idő eltelt, és érkeznie kell az új modellnek. Ezúttal egy tisztán elektromos meghajtású kivitellel debütál a GLC, amely a Mercedes új EV-stratégiájának immár második képviselője. Az első a már nem Magyarországon gyártott CLA volt. Az ott megismert műszaki alapok rendre visszaköszönnek az GLC-ben is, de természetesen tovább is merészkedtek a konstruktőrök. Három kérdése van az EV vásárlónak: Hatótáv, hatótáv és hatótáv. Ez az a paraméter, amiben mindenki igyekszik nagyobbat elérni, vagy legalább ígérni a másiknál. A Mercedes-Benz GLC sajtóanyagában is ez az első érdemi bekezdés, én sem tartogathatom tehát a cikk végére. Az energiáról a nettó 94 kWh-ás lítium-ion akkumulátor gondoskodik, amely 800 voltos rendszeren keresztül látja el árammal a GLC400 4matic 490 lóerős hajtásláncát. A 715 km-es hatótávolság egészen tisztességes, ráadásul köszönhetően a 330 kW-os DC-tölthetőségnek, mindössze 10 perc alatt több mint 300 km-es útra elegendő energiát képes felvenni. Ez még nem minden, mert az autót felkészítették a kétirányú töltésre, tehát adott esetben a házunk áramellátása is megoldható a GLC akkumulátoráról, ha az egyéb feltételek adottak. Az úttervezésnél a rendszer figyelembe veszi, ha a vontatás miatt magasabb a fogyasztás. Egyébként az új GLC akár 2,4 tonnás vontatmánnyal is elbír, aminek az irányítását a Trailer Manoeuvring Assist funkció segíti. Nem olyan már, mint egy félig elhasznált szappan Azt már a CLA új változatánál is el kellett mondanom, hogy a Mercedes korábbi EQE és EQS modelljeinek futurisztikus formavilága nem feltétlenül váltott ki a vásárlókból hurrá kiáltásokat. Azt hiszem ennél finomabban már tényleg nem érdemes írni a nyilvánvaló kudarcról. Hamar felismerte ezt a gyártó és újra autóformájú autókat kezdtek tervezni. A friss GLC pedig nem csak klasszikus SUV vonalvezetésű lett, hanem önmagában is nagyon szép. Nem kérdés, hogy a látványt az új, eddig soha-sehol nem alkalmazott hűtőrács (aminek már semmi köze a hűtéshez) határozza meg. Amellett, hogy ez az első panel a klasszikus Mercedes-Benz modellek világát idézi (vessünk egy pillantást W108, a W111, vagy akár még a W126-os modellekre), az újhullámot a 942 db négyzet alakú, egyenként vezérelhető pont adja. Ha ránézünk a panel robbantott ábrájára, akkor beláthatjuk, ebben azért tényleg van munkaóra. Kivilágítható a keret és világít a csillag három ágának kontúrja is, a négyzetek pedig remek fényjátékkal fogadják vezetőt. (Európában szerencsére az embléma befoglaló köre nem világíthat, de más országban ezzel is találkozhatunk majd.) Még az autó elejénél maradva beszélnünk kell a fényszórókról. A Digital Light előző verziója oldalanként 1,2 millió képpontot volt képes előállítani mikrotükrök segítségével. Az új generációnál nem tükrök, hanem mikro-LED-ek vannak, így sikerült a fényszóró tömegét és elektromos fogyasztását is csökkenteni (ez utóbbit felére), miközben 40%-al nagyobb fénymezőt kínál. Megmaradtak a besüllyedő kilincsek és a hátsó vészhárító kipufogónyílásra hajazó elemei is. Ahogyan a CLA-ban, az új GLE-ben is gigantikus méretű panoráma üvegtetőt találunk, amelynek különlegessége, hogy 8 különböző réteg biztosítja a sok elérhető funkciót. A két üveglap között egy ezüst alapú nanoréteg segít a hőszigetelésben és egy polivinil-butiral (PVB) réteg az UV-védelemben. Ez után jön a PDLC réteg: a Polymer Dispersed Liquid Crystal egy okos üvegfólia, amivel szabályozható a tetőablak áttetszősége. Ismét egy PVB réteg következik, majd pedig a hangulatvilágítás részét képező, 162 Mercedes-csillagot tartalmazó réteget tartalmaz a tető. Az alsó üvegréteg alatt még egy hőháztartást segítő réteg zárja sort. A fejlesztésnek köszönhetően 9 szegmensben változtatható az árnyékolás, ki-be kapcsolhatók a változtatható színű csillagocskák. Tényleg jól néz ki. Csaknem egyméteres a kijelző Az oszloptól oszlopig tartó belső kijelző sem újdonság már, de ekkora méretben még nem láttunk egybefüggő monitort autóban. Az MBUX Hyperscreen névre hallgató csúcskivitel 7 mm híján 1 méter széles és a szegmensek nélküli kialakítással vissza is él a Merci. Első körben készültek például tengermélyi varázs látványvilággal, de megmutatták nekünk a tábortüzes hangulatot is, ezekhez persze hangeffektek is járnak, sőt, a tábortűz melegét a szellőzőnyíláson is megkapjuk. Na, ekkor sóhajtottam fel, hogy már nem az autó műszaki képességeivel turnéznak a gyártók. De legyek őszinte? Az áldóját, nagyon jól nézett ki mindkét show! A kifutó GLC-hez képest az új 84 mm-el hosszabb tengelytávolsága megteszi hatását az utastér méreteiben is. Nőtt az utasok fej- és lábtere, de az igazán ütős adatot a csomagtartóról kaptuk: alaphelyzetben 570 litert pakolhatunk hátra, de az ülések lehajtásával több mint másfél köbméter áll rendelkezésünkre. A maradékot pedig pakolhatjuk az első csomagtartóba, vagyis frunk-ba, ami 128 liter kapacitású. A motorház fedél néven ismert karosszériaelem nyitása is megújult, az első emblémát kell (határozottan) megnyomni, ezután nyitható a frunk-fedél. A Mercedes hallgat a vásárlóira és az utastér két részletében is feltűnt, hogy a korábban szapult megoldások helyett a bevált módszereket alkalmazzák. Az egyik a kormány kapacitív vezérlői helyett a nyomkodható, billenthető kapcsolók visszavétele volt. Ez utóbbi az ülésállító gombokra is igaz. A másikról nem beszélt még senki, de az utóbbi évek modelljeiben a központi zár gombjai éppen a kilincs előtti részre kerültek és nyitáskor a támaszkodó tenyér megnyomta azokat. Most a kilincs mélyedésébe kerültek vissza, amit innen is nagyon köszönünk és a W214 modellfrissítéséhez is határozottan javasoljuk! Balra a kifutó, jobbra az új GLC belső kilincse Igen, van AI is Nem maradhat ki a bemutatóból, hogy az új GLC-ben is két mesterséges intelligencia teljesít szolgálatot. Az immár 4. generációs MBUX rendszer sokféleképpen tanul a vezetőtől és alkalmazkodik is hozzá. Persze már alapból van több mint 40 alkalmazás telepítve, a belső kamerával akár egy videós meetingen is részt vehetünk, de streemelhetünk, játszhatunk és internezhetünk is. Se vége, se hossza a funkcióknak Nekem itt a cikkben megvannak a helykorlátaim és az a ritka helyzet állt elő, hogy az autóhoz kiadott sajtóanyag önmagában is hosszabb ennél. Melyik ujjamat harapjam, mit hagyjak szó nélkül? A légrugózást? Az átlátszó motorház fedél kameranézetet az off-road helyzetekhez? A négyféle hajtáslánc-futóműhangolást? A tíz kamerából, tizenkettő ultrahangos érzékelőből és öt radarból álló szenzorhegyet, amely alapján valós képet alkot az aktuális közlekedési szituációról? A városban is működő sávváltás segédet? A hátsó motorba integrált kétfokozatú váltót? A hátsókerék kormányzást? Vagy azt, hogy ez az autó már nem csak párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre tud beállni, hanem felismeri a halszálkás kialakítást is, vagy hogy akkor is kiparkol magától, ha nem az automatika állt be? A hanggenerátort, az utas-, vagy a gyalogosvédelmi funkciókat, vagy karbonsemleges gyártást? Képtelenség mindent egy cikkben bemutatni. Egy fontos dolog maradt ki, az ára. Ha ma megnyitjuk a konfigurátort, akkor a számláló még éppen nem éri el a harmincmillió forintot. Ha megkezdjük az extrázást, akkor ez könnyen a negyvenmilliós határ fölé toljuk. De hát ez egy Mercedes. Nem kétséges, hogy ez az árszínvonal nem emeli majd a népautók körébe az új, tisztán elektromos GLC-t. De hogy ez az autó az európai autógyártás újra vonzóvá tételének nagy lendületet ad, az biztos. Várjuk a tesztautót és folytatjuk!

Kiderültek az első műszaki adatok az új Jaguarról

2025.12.25.
Az első hivatalosan megerősített információk szerint a Jaguar második elektromos autója (az első a 2019-ben Év Autójává is megválasztott I-Pace volt) három elektromos motorral, és több mint 1000 lóerős rendszerteljesítménnyel rendelkezik. A brit vállalat nemrég gyártotta le az utolsó belső égésű motorral szerelt autóját, egy F-Pace-t, de még várni kell az új elektromos korszak első modelljére, a Type 00 prototípus szériaváltozatára. Már több mint egy éve, hogy a rózsaszínű koncepciót bemutatták a nagy botrányt kavart reklámkampánnyal, de a végleges változatról csak 2026-ban hull majd le a lepel, a kiszállítások pedig csak 2027-ben kezdődnek meg. Addig is a Jaguar frissítéseket közöl az X900 belső kódnevéven futó modell fejlesztéséről és teszteléséről. Megerősítést nyert, hogy az extravagáns grand tourer három villanymotorral rendelkezik, egy van elöl és kettő hátul, így hátul lehet nyomatékvekorozással befolyásolni a menettulajdonságokat. Úgy tudni, hogy a nyomatékelosztás 30:70 lesz a hátsó tengely javára, bár ez az arány még változhat. Ahogy sejthető, ez egy nehéz autó lesz. Bár a pontos tömeg még titok, annyi kiderült, hogy a Jaguar célja az, hogy 2750 kilogramm alatt maradjon, nagyjából 50-50 százalékban elosztva a két tengely között. Több mint öt méter hosszú, több mint két méter széles és viszonylag alacsony luxusau impozáns megjelenésű lesz, amit az alapáron adott 23 colos felnik is jeleznek. A padlóba integrált, merevítőként is funkcionáló akkumulátor kapacitását a brit Autocar magazin 120 kWh-ra becsüli. Teljes feltöltéssel az új Jaguar kb. 650 kilométert tud majd megtenni a WLTP ciklus szerint, ami jó, de nem kimagasló érték. A négyajtós gran turismót egy kizárólag elektromos járművek számára tervezett, egyedi platformra fejlesztették ki, a komfort kiemelt prioritást kapott, ezért légrugózással és Range Roverhez hasonló kettős szelepes, speciális adaptív lengéscsillapítással rendelkezik a Type 00. Aki ült benne, azt állítja, hogy ezeknek a műszaki megoldásoknak köszönhetően finomabban gördül át az úthibákon, mint egy Rolls-Royce. A hatalmas tengelytáv láttán nem meglepő, hogy a Jaguart összkerék-kormányzással is ellátták: a hátsó kerekek maximálisan 6 fokos szögben fordulnak az első kerekekkel ellentétesen, hogy szűkebb legyen a fordulókör. Nem sok tulajdonos fogja valaha is kipróbálni a végsebességet, de a PistonHeads beszámolója szerint az egyik prototípus könnyedén elérte a 257 km/h-s sebességet, miközben a zajszigetelésnek és az aktív zajszűrésnek köszönhetően kísértetiesen csendben maradt. Rawdon Glover ügyvezető igazgatója elárulta, hogy a fényűző elektromos autó árlistája 120 ezer dollárnál kezdődik majd, és a rendelések várhatóan jövő nyáron indulnak, a gyártás nem lesz limitálva a darabszámot tekintve. Glover becslése szerint a Type 00 vásárlóinak csak 15 százaléka lesz visszatérő ügyfél, 85 százalékuk új vásárlója lesz a márkának. A Jaguar 2024-ben csak körülbelül 33 ezer autót szállított ki, míg 2018-ban 181 ezer járművet. Az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb adatai alapján 2025-ben ez a szám még a 33 ezernél is alacsonyabb lesz. Október végéig a Jaguar regisztrációi 86,2 százalékkal, 2845 darabra zuhantak vissza az EU 27 országában, valamint Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában, Svájcban és az Egyesült Királyságban. Globális adatok nem állnak rendelkezésre, de minden jel arra utal, hogy 2025 sokkal rosszabb lesz a gyártó számára, mint 2024. Az új Jaguar már nem az eladási volumenre fog összpontosítani, hanem a magasabb haszonkulcsra. Sajnos a rendkívül merész dizájn, a szokatlan forma és a magas árcédula miatt a siker nem tekinthető biztosnak. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Címkék: 

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója