Alig pár hét alatt meglepő ötletből az autóipar egyik legizgalmasabb potenciális projektjévé fejlődött a Toyota Scion 01 tanulmánya: egy nyitott karosszériás, négyszemélyes UTV (utility terrain vehicle, kb. terep-szabadidőjármű), amelyet a műfajban egyedülálló módon egy négyhengeres turbós hibrid hajtáslánccal szereltek fel.
A novemberi világpremier után egy hónappal ugyanis a Toyota zártpályás menetpróbát szervezett a szaksajtó számára, és az ezt kísérő beszélgetésen elhangzottakból az derül ki, hogy a döntéshozók elhatározták: komolyan feltérképezik a piacot és a lehetőségeket, és ha minden stimmel, rövid időn belül gyártásba vehetik a könnyű offroad járművet. A Toyota képviselői versenytársakról, piaci pozíciókról és erőviszonyokról beszéltek az újságírók előtt, így nyilvánvaló, hogy nem csak a szándék adott az UTV megvalósítására, de házon belüli támogatást is élvez a projekt.
Ennek részben ahhoz van köze, hogy a Toyota észak-amerikai részlege is tele van benzinvérű autóbolondokkal, de az sem elhanyagolható szempont, hogy fontos átalakulásban van a piac. Az egyre emelkedő árak és szigorodó emissziós előírások erősen leszűkítik a szériagyártású sportautók piacát. A kereslet ugyanakkor megvan az élményvezetést támogató járművek iránt, ez pedig az olcsóbb alternatívák irányába tereli a potenciális ügyfeleket, akár azon az áron, hogy a vásárlók részben lemondanak a személyautókkal járó kényelmi és biztonsági szolgáltatásokról.
Ebben nyilván szerepet játszik az is, hogy az USA tagállamainak több mint a felében, 27 államban közúton is használhatók ezek az alapvetően terepre, magánutakra vagy zárt pályára szánt szerkezetek – nem véletlen, hogy Japán vagy Európa helyett itt született meg a nagy teljesítményű, könnyű terepjáró. Illetve, dehogy nem ott született meg: a 2023-as Lexus ROV koncepciójármű és az ugyanabban az évben bemutatott, iparági kooperációban elkészült HySE-X1 versenyjármű-tanulmány egyaránt ugyanezt a stílust követte, méghozzá hidrogén hajtással.
Az már a statikus bemutatón kiderült, hogy a Scion 01-ben a Toyota GA-F platformon nyugvó, alvázas, összkerékhajtású modelleiből – így a Tacoma pickupból és a Land Cruiser 250 szabadidőjárműből – ismerős, turbómotoros i-Force hibrid. A 2,4 literes V6-os, keresztben beépített T24A-FTS blokkra épülő konfiguráció a hírek szerint 330 lóerőt és 610 Nm-t ad le – ez több mint elegendő a kényelmesen másfél tonna alatti menetkész tömeg mozgatásához.
Bár a mechanika jelentős része egyedi fejlesztés – az osztómű, a differenciálművek és persze a futómű –, összességében a komponensek több mint a fele a sztenderd alkatrészraktárból származik, ami olcsó gyártást, gyors szervizelhetőséget és főleg megbízhatóságot jelent, ami a műfajban jellemző igénybevétel mellett különösen nagy előnynek hangzik.
Persze mielőtt sorozatgyártásba kerülhetne a Scion 01, kell neki találni egy normális nevet – az egykori Scion márka alighanem csak fiatalos, formabontó arculata miatt került képbe, sokkal valószínűbb, hogy Toyotaként (esetleg a GR zászlaja alatt) kerül forgalomba a jármű. A felfüggesztés geometriáján is finomítani szándékoznak – jelenleg 66 cm-es rugóúttal gazdálkodhat a pilóta. A fékek a Toyota GR Corolláról származnak, és ez vélhetően így is marad.
Egy jelentős módosításról is szó lehet: a négyüléses hibrid modell – amely lassú tempónál képes tisztán elektromos üzemben, azaz teljesen csendben haladni – mellett elképzetlhető, hogy készül majd egy kétszemélyes, tisztán belső égésű verzió.
Elképzelésekből tehát nincs hiány, már csak arra van szükség, hogy valaki ott fenn rábólintson a tervekre – minél feljebb, annál jobb. Lehet, hogy fel kellene ajánlani Tojoda Akiónak néhány körre a szokatlan Toyotát…
A modellről korábban itt írtunk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!