Aláírták a szerződést a Bubi közbringarendszer új üzemeltetőjével

2025.12.22.
A BKK az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta, hogy a közbeszerzési eljárás nyertese, az Inurba Mobility jelentős nemzetközi üzemeltetési tapasztalattal rendelkezik: üzemeltet kerékpárokat a franciaországi Rouenban, valamint több lengyel városban (Gdansk, Gdynia, Sopot). Fotó forrása: BKK Az új szolgáltató a tervek szerint legalább 5000 teljesen új kerékpárt biztosít, amelyből legalább 1000 elektromos rásegítésű lesz, továbbá a jelenlegi szolgáltatási terület határától távolabbi, minden jelentős, legalább 30 ezres utazásszámmal rendelkező közlekedési csomópontot, így az összes metróállomást is lefedheti idővel. Az új flotta a tervek szerint legkésőbb fél éven belül megjelenhet a budapesti utcákon - ismertette a közlekedési társaság. Azt is írták, hogy december 24-étől kezdődik a pilot időszak, amely alatt február 15-ig 500 forintért MOL Bubi Pilot bérlettel lehet használni a közbringa-szolgáltatást. Az átmeneti időszakban a közlekedési társaság megvizsgálja a Bubi-felhasználók használati szokásait a VI. kerületben, ezért a kerékpárok az eddigiektől eltérően nemcsak a gyűjtőállomásokon, hanem 168 Mobi-ponton - olyan kijelölt közterület, ahol rendezetten lehet letenni és felvenni a megosztott járműveket: kerékpárat, elektromos rollereket - is leadhatók lesznek - számoltak be róla. Kiemelték, hogy a MOL Bubi második generációja a BKK egyik legnagyobb sikertörténete volt: a kezdeti rendszer radikális megújítása után 5-8 szorosára nőtt az utazásszám, az elmúlt 4,5 év alatt 14 millió alkalommal bérelték ki és több mint 31 millió kilométert tekertek a bringákkal az ügyfelek.  

Téli gumi kommandó

2025.12.22.
Fotó: police.hu A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság idén is megrendezi a Téli gumi kommandó elnevezésű közlekedésbiztonsági kampányát. Az akció célja az, hogy a balesetek megelőzése érdekében felhívják a járművezetők figyelmét a megfelelő gumiabroncsok használatának fontosságára. Ugyan még számíthatunk 10 Celsius fok feletti hőmérsékletre, azonban reggelente már lehűl a hőmérséklet 7 Celsius fok alá, ezért kérünk mindenkit, hogy a gépkocsiján lévő nyári gumiabroncsait cseréltesse le jó minőségű, 3 évnél nem öregebb télire. A demonstratív jelenlét ideje alatt 2025. novemberében ellenőrzött járművek esetében a rendőrök megállapították, hogy Győrben és Sopronban már a gépjárművezetők több mint háromnegyed része, Mosonmagyaróváron és Csornán a fele, míg  Kapuváron még csak a sofőrök körülbelül egyharmada váltott téli gumiabroncsra.   A decemberben mért adatok kedvezőbben alakultak. Győrben és Sopronban már a gépjárművezetők több mint 80 %-a, Mosonmagyaróváron, Csornán és Kapuváron a sofőrök körülbelül háromnegyede közlekedik téli gumival.    A legtöbb gépkocsivezető a nyári gumiabroncsok cseréjét általában a havazáshoz időzíti. Érdemes azonban hamarabb felkeresni a gumiszerelő műhelyt, hiszen a nyári gumiabroncs 7 Celsius fok alatti hőmérsékletnél megkeményedik, nem tapad megfelelően és ­- függetlenül az aszfalt nedvességétől - csúszóssá válik. Ilyenkor megnő a fékút és ezzel együtt a féktávolság is. A téli gumiabroncs alapanyaga különbözik a nyáriétól, amely ennek következtében alkalmassá teszi azt a megváltozott körülmények közötti használatra.    

A Rába története lapról lapra – mostantól digitálisan is

2025.12.22.
A gyűjtemény nem csak a magazinokat, hanem a Rába hetilap és az Ütköző példányait is tartalmazza, így több mint hét évtizednyi ipartörténeti és vállalati dokumentum vált hozzáférhetővé egyetlen felületen. Fotó: Facebook/Rába A Rába Magazin és elődjei 1950 és 1973, valamint 1978 és 2001 közötti számai bekötve megtalálhatók a Rába Technológiai Centrum raktárában, míg 2001-től az utolsó megjelent lapszámig, 2021 júniusáig elektronikusan érhetők el a Rába archívumában. A gyűjteményből azonban teljes egészében hiányoztak az 1974 és 1977 közötti évfolyamok. Ezek pótlásában kulcsszerepet vállalt a győri Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér, amelynek közreműködésével teljessé vált az archívum. Külön köszönet illeti Dr. Horváth Sándor Domonkos igazgatót, valamint Márné Tóth Krisztina osztályvezetőt, akik hozzájárultak ahhoz, hogy a hiányzó lapszámok is bekerülhessenek a digitalizált gyűjteménybe. A Rába honlapján 2005-től érhetők el a digitális lapszámok, az Arcanumon megjelent teljes archívum azonban ennél jóval szélesebb időszakot ölel fel. Az online adatbázis lehetővé teszi, hogy több mint hét évtizednyi tartalom egyetlen felületen, kereshető formában váljon hozzáférhetővé. Az Arcanum Digitális Tudománytár Magyarország egyik legjelentősebb digitális archívuma, amely sajtótermékek, folyóiratok és történeti dokumentumok millióit teszi elérhetővé kutatók, szakemberek és az érdeklődő nagyközönség számára. A Rába kiadványainak megjelenése ezen a felületen nemcsak az intézménytörténet szempontjából jelentős, hanem a hazai ipartörténet dokumentálásához is hozzájárul. A digitalizálási folyamat elindításának gondolatáért külön köszönet illeti Dr. Bóka Zsoltot, akinek kezdeményezése hozzájárult ahhoz, hogy a Rába sajtótörténetének meghatározó dokumentumai hosszú távon is megőrzésre kerüljenek. A projekt eredményeként a Rába több évtizedes múltja ma már nemcsak fizikai formában, hanem digitálisan is hozzáférhető, kereshető és kutatható. Ez a munka egyben hozzájárul ahhoz is, hogy a vállalat története a jövő generációi számára is megismerhető maradjon. A Rába Magazinok az alábbi linken érhetőek el az Arcanum weboldalán: https://adt.arcanum.com/hu/collection/Raba/    

Váratlan retro töltet az Audi verseny koncepciója

2025.12.22.
Egyelőre nem sok kép érhető el róla, de a gyár falain belül már bemutatkozott az Audi GT50 névre hallgató koncepció, amit a legendás öthengeres motor 50-dik évfordulójára alkottak az Audi legfiatalabb mérnökei. Tőlük került ki korábban az RS6 GTO koncepció is, amiből később valóság lett, vagy éppen a 236 lovas, szélesített NSU Prinz is. A mostani autó értelemszerűen az a második generációs Audi 100-ast, illetve annak különböző sport változatait hivatott megidézni, amikben debütált annak idején az öthengeres motor. Ennek is köszönhető a dobozos, retro formavilág, ami rendkívül stílusosan ötvözi az IMSA legenda Audi 90 GTO-t vagy éppen a 200 Quattro Trans-Am-et. A minimalista, légáramlásra optimalizált lemezek alatt egyébként egy Audi RS3 lakozik, ami az utolsó típus a VW Csoport kínálatában, amit még a 2,5-literes TSI-vel szerelnek. Mára egyetlen gyártó sem tart az Audin kívül öthengeres motort a kínálatában, se a Volvo, se a Ford, se a Land Rover. Ugyanakkor a győri gyártású motor valahogy mindig talál magának egy új feladatot: most éppen a következő Golf R-be pletykálják, vagy annak még vadabb változatába. Annyi biztos, hogy amíg köztünk van ez az utánozhatatlan hangzás, addig szebb a világ. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Közel kétszáz graffitis rongálás érte a MÁV járműveit és épületeit idén

2025.12.22.
Azt írták, hogy 2025-ben graffitikkel, illegális falfirkákkal 2500 négyzetméternyi felületen csúfították el a MÁV-csoport kezelésében lévő épületeket, járműveket. Fotó forrása: police.hu A statisztikák szerint a rongálók elsődleges célpontja továbbra is a nagyvasút: tíz rongálásból kilenc, azaz eddig már 170 eset a vasúti üzletágat érintette, ezt követte a HÉV mintegy 20 esettel, míg az autóbuszos üzletágat idén 4 alkalommal érte ilyen jellegű vandalizmus. Ezekkel több mint 20 millió forintos kárt okoztak a MÁV-csoportnak - tették hozzá. A társaság szerint az adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy a vandálok leginkább a mozgó állományt veszik célba. A rongálások döntő többsége, közel 90 százaléka (170 esemény) közvetlenül a járműveket - mozdonyokat, személykocsikat, motorvonatokat - érintette, míg az épületek és egyéb építmények (például állomási falak, zajvédők) esetében 22 alkalommal kellett intézkedni. Megjegyezték, hogy a járműveket védőlakkal látják el, és ez az antigraffiti lakkréteg megfelelő védelmet biztosít a rajzok akár nyomnélküli eltávolításához. A MÁV-csoport hangsúlyozta, hogy a graffitik eltávolítása nemcsak költséges, de a járművek kényszerű kivonását is eredményezi a forgalomból a tisztítás idejére, ami közvetlenül érinti az utasok kényelmét és a szolgáltatás színvonalát.  

Dobogón végzett a Széchenyi István Egyetem hallgatója a nemzetközi STEAM Fesztiválon

2025.12.22.
Idén ötödik alkalommal rendezték meg a Nemzetközi STEAM Azerbajdzsán Fesztivált az Azerbajdzsáni Tudományos és Oktatási Minisztérium támogatásával. A háromnapos program a régió egyik legnagyobb STEAM-alapú oktatási és innovációs eseménye, amely a természettudományok, a technológia, a mérnöki területek, a művészet és a matematika (science, technology, engineering, art, mathematics – STEAM) integrált szemléletét kívánja erősíteni a fiatalok körében. A kezdeményezés célja, hogy a különböző korosztályok – az általános iskolásoktól az egyetemistákig – versenyzési és bemutatkozási lehetőséget kapjanak, és minél több diák ismerhesse meg az ebben a megközelítésben rejlő lehetőségeket. A versenyek tematikus sokszínűsége jól tükrözi a fesztivál szakmai spektrumát: a robotikától és a dróntechnológiától a megújuló energiaforrásokon át egészen a kreatív mérnöki megoldásokig számos kategóriában indulhattak a résztvevők. A több mint 5000 versenyző közül 1415-en jutottak tovább a bakui döntőbe, közöttük 212-en 22 külföldi országból. Ebben az erős nemzetközi mezőnyben képviselte a Széchenyi István Egyetemet Novák Bence, aki az „Innováció és vállalkozásfejlesztés” kategóriában indult. Prezentációjában a SZEnergy Team hallgatói csapat elektromos járműveinek fejlesztési folyamataira, azok mérnöki és üzleti aspektusaira, valamint az egyetemen elérhető tanulási és kutatási lehetőségekre fókuszált. A verseny során a szakmai zsűri értékelte a bemutatott megoldások műszaki tartalmát, az alkalmazott innovációkat és a projektek üzleti potenciálját is.     Novák Bence második helyezést ért el az „Innováció és vállalkozásfejlesztés” kategóriában a bakui Nemzetközi STEAM Azerbajdzsán Fesztiválon. (Fotó: Dudás Máté)   A fesztivál nemcsak versenyzési lehetőséget, hanem értékes nemzetközi kapcsolatépítést is biztosított. „A rövid bakui látogatás rendkívül sikeres volt: találkozhattam az üzbég oktatási miniszterhelyettessel és az esemény szervezőjével is. Nagy öröm számomra, hogy a kategóriámban végül második helyet szereztem” – mondta Novák Bence. A bakui eredmény a SZEnergy Team hosszú évek óta tartó, következetes fejlesztőmunkáját is visszaigazolja. A csapat innovációi évről évre sikerrel szerepelnek az energiatakarékos járművek legrangosabb európai versenyén, a Shell Eco-marathonon, amelyet idén negyedszer nyertek világrekorddal.  

Közúti balesetben meghalt a népszerű motoros influenszer

2025.12.22.
A motorozás egy kockázatos műfaj Aki még nem csinálta, csak kívülről látja, lehet, hogy nem így ítéli meg, de egy biztos, hogy motorozni nagyobb rizikó, mint autót vezetni. Már a biztonságos közlekedéshez is evidens a megfelelő járműkezelési képesség (nincs önvezetés, mint egyes autóknál), amihez rutin kell, ez természetesen nem jön azonnal, évek kellenek hozzá. Aztán kell egy jó műszaki állapotú motorkerékpár is, hogy minden váratlan közlekedési helyzet megoldható legyen, tehát a jó fék, és futómű evidens, meg egyébként is csak egy műszakilag kifogástalan járművel esik igazán jól motorozni. Ha a motor, és a motoros is felkészült, még akkor is bármikor alakulhat váratlan közlekedési helyzet, amit azonnal meg kell oldani. Például leesünk az ívről, elénk kanyarodnak, megcsúszik valamelyik kerék, és korrigálni kell. Ezek sokkal gyakrabban megtörténnek kétkeréken, és sokkal rosszabb kimenetelük lehet a járművezetőre nézve. Nem hiába terjedt el az ismert frázis, hogy kétféle motoros létezik, aki esett, és aki esni fog. Ez legalább annyira unalmas, és elkoptatott, mint az annyiért vegyél sisakot, amennyit a fejed ér, de ha belegondolunk van némi valóság alapja. Motorozni tehát nagyon jó, de sokkal több figyelmet igényel, mint egy tetszőlegesen kiválasztott sportban kiteljesedni, mert itt a felelőtlenség, vagy a túlzott magamutogatás általában elkéri azt, ami a nagyzolásért jár. Influenszer Korunk megkerülhetetlen jelenségei között stabilan ott szerepel a véleményvezér is, aki hatással van követőire. Példakép, és befolyásol. Sokszor viszont nem a megfelelő keretben csinálja mindezt, ezáltal nem jó példát mutat. Az átlagember elhiszi azt a világot, amit a közösségi oldalakon lát. A túlretusált képeken, tökéletes alakkal és sminkkel pózolnak a sportmotor legendákon a törékeny csajok: feszülős ruhában, bájaikat az egész világ elé tárva. Naná, hogy nagyon hamar ez válik etalonná, és a hétköznapi, igazi hús-vér lányok is szeretnének ilyenné válni. Pedig sokszor nem tudják, hogy ezek a képek nem feltétlenül a valóságnak készültek, hanem csak a kirakatba, és az egonak. És minek mellé egy motor? Nos, annyian élnek a szépségükből, hogy kell valami plusz, amivel kitűnhetnek a tömegből. Tehát a dögös nő a motoron általában az esetek nagy százalékában csak egy jól felépített imázs, de nem társul hozzá motorozási képesség, csak a szokásos egyenesben elkenjünk az ezredes száját típusú gyorsulások, vagy autópályán vonulások. Persze vannak kivételek, de a nagy követőtáborral rendelkező influenszer általában csak a külsőségekre ad. Miért veszélyes a rossz példa? Egyáltalán nem nehéz kitalálni, hogy azért, mert előbb utóbb baleset lesz a vége. Ha valósak az információk, a szóban forgó hölgy a balesete előtt posztolt a közösségi oldalára arról, hogy összetörte szemüvegét, és reméli, nem fog tőle falnak menni. Persze a történet valóságát, hogy végül pont ez okozta-e a tragédiát nem fogom tudni kideríteni, arra azonban mindenképpen érdemes kitérni, - amiért ez a cikk is megszületett, hogy milyen káros a negatív példamutatás, főleg, ha ennyi embert elér vele, és persze befolyásolhat. Mert mintaként tekintenek rá, és szeretnének úgy kinézni, úgy viselkedni, ahogy őt látják a közösségi médiában. Eltorzul a valóság, és nem hisznek majd a hétköznapi embereknek, akik le szeretnék őket beszélni a felelőtlen motorozásról, a védőfelszerelés mellőzéséről, vagy arról, hogy nagy sebességkülönbséggel előzgessék az autókat a kétsávos úton. Ezek viszont azok a manőverek, amivel általában kísértik a sorsot, és egy pillanat alatt tragédia történhet. Mivel felelősségük van, ehhez fejben is fel kell nőni, és olyan tartalmat gyártani, amivel, ha nem is mindig a tökéletes biztonságra, de az agyament mutatványokra semmiképpen nem csábítanak. Tudom, hogy ez nehéz, mert akkor nem tűnhetnek ki a tömegből, sajnos a világ egyre inkább úgy működik, hogy annyi inger ér mindenhol, hogy már csak a legerősebbekre reagálunk. A hírek is megváltoztak, mert míg korábban szofisztikáltabban, és kevesebb túlzással tájékoztattak, addig manapság, ha valaki végignéz egy hírösszefoglalót biztosan találkozik a brutális, kegyetlen, megrázó, vagy tragédia kifejezésekkel. Sajnos mivel az ingerküszöb egyre emelkedik, így szükség van a másik oldalon is növelni azt a faktort, amire felkapjuk a fejünket. Valljuk be, napjainkban kevésbé népszerű, ha egyszerű, hétköznapi emberek elmotoroznak valahová, és megmutatják a világnak az utazást, és az élményt, amit átéltek. A nagy számú követőhöz kell a dögös menyecske, az izmos sportmotor, és a határok feszegetése, természetesen közúton. Ezekből az összetevőkből főzve garantáltan meglesz a nézettség. Hazai influenszerek megítélése Hazánkban is több, nagy követőtáborral rendelkező tartalomgyártót ismerünk, akiket nevezhetünk akár motoros véleményvezéreknek is. Lehetnek akár csak egyszemélyes csatornák, vagy egy nagy közösségbe tartozó, közös logó alatt működő országos lefedettségű csapat, vagy csak néhány tagból álló motoros banda, akik közös gurulásaikról osztanak meg videókat közönségükkel. Mi a közös bennük? Zömében kulturáltan viselkednek, és tudatosan építik magukat, figyelve arra, hogy (nagyon) ne szegjék meg feltöltött tartalmaikkal a hazai KRESZ szabályokat. Ez pedig kifejezetten dicséretes, és abszolút követendő példa. Persze nálunk is vannak rebellisek, akik akár itthon, akár külföldön, hajmeresztő tempóban motoroznak, és azt mondják, ez így az igazi, ezt csak így lehet élvezni. Na, nekik még nem sikerült megérteniük a magasabb röptű gondolatokat a példamutatásról, és a közösségformáló erőről. Szerencse, hogy elenyésző számban lehet találkozni kirívó esetekkel, zömében tényleg rendes, tudatos szereplői a hazai motoros közösségeknek a véleményvezéreink. Ráadásul így karácsony közeledtével is sokszor találkozni szívet melengető megmozdulásokkal, kampányokkal, ahol akár egy gyermeknek szereznek örömet, ha láthat egy igazi „nagymotort” közelről, esetleg rá is ülhetnek, vagy egy kevésbé szerencsés honfitársunknak segítenek javítani az életminőségén egy gyűjtéssel, vagy vagy karitatív rendezvénnyel. Ezek azok az akciók, amikkel igazán ki lehet tűnni a tömegből, és öregbíteni a motorosok jó hírét. A végszó pedig nem is lehetne más, mint a felelősségtudat, ami nem mindenkit egyforma erővel jellemez. Így nekünk, a fogyasztónak kell kritikusnak lenni, és úgy hozzáállni a követett tartalomhoz, hogy az nem feltétlenül minden esetben a mi javunkat szolgálja. Manapság a fiataloknál jelentkező mentális problémákért a közösségi média is felelős lehet, a felelőtlen magamutogatás pedig továbbra sem trendi, és remélem, hogy erre minden fiatal még időben rájön. A fotók illusztrációk, forrásuk: pixabay.com

Oldaltámasz rugója miatt a KTM négy modellt hív vissza

2025.12.22.
Fotó: KTM A vállalat hétfőn jelentette be ezt. A lehetséges probléma csak a kovácsolt oldaltámaszokat érinti, más típusú oldaltámaszokat nem. A KTM ügyfeleinek hivatalos KTM márkakereskedővel kell kicseréltetniük az oldaltámasz rugóját és felszereltetniük egy gumivédőt. A márkakereskedőhöz való biztonságos szállítás érdekében a KTM azt javasolja, hogy az oldaltámaszt gumiszalaggal vagy hasonló eszközzel rögzítsék. Bizonyos modelleknél az oldaltámasz érzékelőjének új rögzítőlemezét is felszerelik a szervizelés során. Az ügyfeleket levélben értesítik, és felkérik, hogy időpontot egyeztessenek egy hivatalos KTM márkakereskedővel. A szervizelést ingyenesen végzik el.  

Apa és lánya eltévedt a bécsi karácsonyi vásárban, autóbuszuk elindult Csehországba

2025.12.22.
A két ember elvesztette a kapcsolatot a turistacsoportjukkal. Mivel az 50 éves férfi mobiltelefonjának akkumulátora lemerült, senkit sem tudott elérni. A teljesen kétségbeesett cseh férfi odament a rendőrökhöz, akik nemcsak feltöltötték a telefonját, hanem el is vitték a turistabuszhoz. A busz már elindult. Először a járőrkocsiban feltöltötték a mobiltelefon akkumulátorát, hogy az 50 éves férfi felvehesse a kapcsolatot a buszsofőrrel. A busz már úton volt vissza Csehországba, közvetlenül Bécs városhatára előtt, a Brünner Straßén. A sofőr hajlandó volt megvárni apát és lányát. A rendőrök nem haboztak, és a floridsdorfi turistabuszhoz vitték az apát és a lányát. Amikor a két turistát a turistacsoporthoz vezették, a rendőröket tapssal fogadták.  

Belgium további sebességcsökkentésre készül

2025.12.22.
Flandria 70 km/óra külterületi sebességlimitje 23%-kal csökkentette a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek számát. A bizonyíték erős – és most egy másik régió, Vallónia is hasonló, átfogó közlekedésbiztonsági reformra készül. A Vallon Régió közlekedésbiztonsági tanácsa, a CSWSR bemutatta a 2026–2030 közötti időszakra szóló akciótervét, amelynek központi eleme a sebességszabályozás átfogó felülvizsgálata. A dél-belgiumi régió évek óta küzd az ország egyik legkedvezőtlenebb közúti biztonsági mutatójával, különösen a vidéki, külterületi úthálózaton, ahol a jelenlegi 90 km/órás alapértelmezett sebességhatár sok esetben nem tükrözi sem az útviszonyok, sem a közlekedők összetételének valós kockázatait. A terv legfontosabb érveit a Flandriában elért eredmények szolgáltatják. Az északi régió 2017-ben csökkentette a beépített területen kívüli sebességhatárt 90 km/óráról 70 km/órára, amelyet az ETSC részletes vizsgálatban értékelt. A változtatás után a súlyos és halálos balesetek száma 22,7%-kal csökkent, a teljes balesetszám pedig 5,5%-kal mérséklődött. Ezek az eredmények nemcsak statisztikai jelentőségűek: olyan bizonyított hatásmechanizmust mutatnak, amelyben a sebesség csökkentése közvetlenül vezet a túlélési esélyek növekedéséhez. A flandriai sebességcsökkentést népszerűsítő kampány (kép: etsc) A CSWSR dokumentuma hangsúlyozza, hogy a sebességcsökkentés nem önmagában kerül napirendre. A 2026–2030-as terv egy átfogó „Safe System”, azaz biztonsági rendszer megközelítést alkalmaz, amely a közlekedési rendszer valamennyi tényezőjére kiterjed: infrastruktúra, járműtechnológia, szabályozás, ellenőrzés, oktatás és kommunikáció. A fő cél, hogy 2030-ra a régióban a közúti halálos áldozatok száma 100 alá csökkenjen, a súlyosan sérülteké pedig 400 alatt maradjon. A terv számos alintézkedést sorol fel, a veszélyes útszakaszok feltérképezésétől a települési szintű közlekedésbiztonsági politikák erősítéséig. A dokumentum külön figyelmet szentel a védtelen közlekedőkre, azaz a gyalogosokra, kerékpárosokra, motorosokra. 2024-ben a súlyos sérültek közel fele ezen csoportokból került ki, ami rávilágít arra, hogy a 90 km/órás sebesség sok helyen egyszerűen nem kompatibilis a vegyes használatú közlekedési térrel. A CSWSR javaslata szerint a 70 km/órás sebességhatárt kellene alapértelmezetté tenni minden olyan külterületi útszakaszon, ahol a közlekedési környezet vagy a forgalom összetétele ezt indokolja. A városi területeken a 30 km/órás zónák kiterjesztése is prioritás. A terv nemzetközi példákra hivatkozik, köztük Brüsszel, Párizs és Madrid gyakorlatára, ahol a 30 km/óra mára a belvárosi közlekedéspolitika alapkövévé vált, különösen az iskolák és lakóövezetek környékén. A CSWSR egyik leginnovatívabb javaslata a dinamikus sebességhatárok bevezetése. Ezek valós idejű időjárási és forgalmi adatok alapján változnak, és Európa-szerte egyre több helyen bizonyítják hatékonyságukat. A cél, hogy az adott útszakaszon mindig a kockázathoz igazodó sebesség legyen érvényben, és ne statikus értékek szabják meg a közlekedést. Az ETSC, vagyis a European Transport Safety Council az európai közlekedésbiztonság egyik legfontosabb elemző szervezete. Kutatásai alapján a sebességpolitika módosítása az egyik legerősebb, költséghatékony beavatkozás a halálos balesetek csökkentésére. A CSWSR, vagyis a Walloon Road Safety Council Wallónia hivatalos közlekedésbiztonsági tanácsadó testülete, amely javaslatokat, kutatásokat és akcióterveket készít a régió számára. A 2026–2030-as tervük a legátfogóbb eddigi stratégiájuk. A dinamikus sebességhatárok valós idejű információk alapján változnak. Köd, eső, csúszásveszély, torlódás esetén automatikusan alacsonyabb érték lép életbe, csökkentve az ütközések energiáját és súlyosságát. A magyar kontextus szempontjából a vallóniai és flandriai példák különösen relevánsak. Magyarországon a súlyos közúti balesetek jelentős része a települések közötti, vegyes használatú útszakaszokon történik, sok helyen hiányos infrastruktúrával és magas megengedett sebességgel. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják: a sebességhatárok átgondolt csökkentése, a veszélyes útszakaszok célzott kezelése és az adaptív, korszerű sebességmenedzsment bevezetése érdemben csökkentheti a halálos balesetek számát. Az Autószektoron is rendszeresen foglalkozunk a sebességcsökkentés és a 30 km/órás zónák kérdésével. A „Van értelme a sebességkorlátozást 30 km/órára csökkenteni?” című cikkünkben a lakóövezeti 30-as zónák előnyeit és ellenérveit elemezzük, európai példákkal és közlekedésbiztonsági érvekkel. A „Európa fékez, Írország kivár – miért nem lett kötelező a 30 kilométer per óra” írásunk már kifejezetten az uniós trendeket és az ETSC álláspontját mutatja be, rámutatva, hogy a 30 km/óra városi alapértelmezés ma az egyik leghatékonyabb baleset-megelőzési eszköz. A mindennapi gyakorlat szintjén pedig a „30 helyett 88-al ment, elvették a jogsiját Ausztriában” cikkünk érzékletesen mutatja meg, milyen következményei lehetnek annak, ha valaki a 30-as zónát inkább ajánlásnak, mint szabálynak tekinti. A magyar szakértők egyre gyakrabban vetik fel, hogy szükség lenne differenciált sebességpolitikára. A fenti nemzetközi példák segíthetnek abban, hogy a hazai döntéshozók is konkrét, mérhető célokat tűzzenek ki, és bizonyítékokon alapuló lépéseket tegyenek. Források: ETSC: Belgium – Flanders road deaths cut 23% after rural road speed limits reduced to 70 km/h; CSWSR Proposed Action Plan 2026–2030 Nyitókép: ETSC  

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója