Ahogyan a lenyűgöző filmstúdióba szervezett sajtónapon beszélgetni kezdtünk a kollégákkal, ott kötöttünk ki, hogy az autóipar a hajtáslánc fronton nem sok újdonságot kínál az elmúlt cirka 10 évben. Nincs új a nap alatt sem benzinmotoroknál, sem a dízeleknél, a kombinált hajtások is nagyjából stagnálnak, az EV szegmens pedig „csak” teszi a dolgát. Amivel minden új autó bemutatón találkozunk azok az infotainment rendszerek legújabb truvájai, az egyre nagyobb számban megjelenő világító alkatrészek és egyéb parasztvakító, akarom mondani elkápráztató fícsörök.
Ebben a környezetben kell meggyőzni a vásárlókat, hogy az új termék jobb lesz nekik, mint az előző és a Mercedes ezt azon a határvonalon képes kommunikálni, ami még éppen nem lóg át a bazáriságba. Így érkezett meg 2025. év végére a márka legnépszerűbb modelljének vadi új változata, a tisztán elektromos GLC.
A futó modell is nagyon jó
Három éve jártunk a 253-as karosszériakódú GLC bemutatóján a ZalaZone-ban. Ott tudtuk meg, hogy a kifutó modell az előd (GLK) bukdácsolása után 2021-ben már csaknem elérte az ezerdarabos értékesítési számot Magyarországon. Annak is két és fél éve már, hogy nálam járt az akkor újdonságnak számító GLC 220d 4matic, majd a PHEV verzió, a GLC 400e, arról Csongi kollégám írt tesztet.
Érkezik az új GLC
Az idő eltelt, és érkeznie kell az új modellnek. Ezúttal egy tisztán elektromos meghajtású kivitellel debütál a GLC, amely a Mercedes új EV-stratégiájának immár második képviselője. Az első a már nem Magyarországon gyártott CLA volt. Az ott megismert műszaki alapok rendre visszaköszönnek az GLC-ben is, de természetesen tovább is merészkedtek a konstruktőrök.
Három kérdése van az EV vásárlónak:
Hatótáv, hatótáv és hatótáv. Ez az a paraméter, amiben mindenki igyekszik nagyobbat elérni, vagy legalább ígérni a másiknál. A Mercedes-Benz GLC sajtóanyagában is ez az első érdemi bekezdés, én sem tartogathatom tehát a cikk végére.
Az energiáról a nettó 94 kWh-ás lítium-ion akkumulátor gondoskodik, amely 800 voltos rendszeren keresztül látja el árammal a GLC400 4matic 490 lóerős hajtásláncát. A 715 km-es hatótávolság egészen tisztességes, ráadásul köszönhetően a 330 kW-os DC-tölthetőségnek, mindössze 10 perc alatt több mint 300 km-es útra elegendő energiát képes felvenni.
Ez még nem minden, mert az autót felkészítették a kétirányú töltésre, tehát adott esetben a házunk áramellátása is megoldható a GLC akkumulátoráról, ha az egyéb feltételek adottak. Az úttervezésnél a rendszer figyelembe veszi, ha a vontatás miatt magasabb a fogyasztás. Egyébként az új GLC akár 2,4 tonnás vontatmánnyal is elbír, aminek az irányítását a Trailer Manoeuvring Assist funkció segíti.
Nem olyan már, mint egy félig elhasznált szappan
Azt már a CLA új változatánál is el kellett mondanom, hogy a Mercedes korábbi EQE és EQS modelljeinek futurisztikus formavilága nem feltétlenül váltott ki a vásárlókból hurrá kiáltásokat. Azt hiszem ennél finomabban már tényleg nem érdemes írni a nyilvánvaló kudarcról. Hamar felismerte ezt a gyártó és újra autóformájú autókat kezdtek tervezni.
A friss GLC pedig nem csak klasszikus SUV vonalvezetésű lett, hanem önmagában is nagyon szép. Nem kérdés, hogy a látványt az új, eddig soha-sehol nem alkalmazott hűtőrács (aminek már semmi köze a hűtéshez) határozza meg. Amellett, hogy ez az első panel a klasszikus Mercedes-Benz modellek világát idézi (vessünk egy pillantást W108, a W111, vagy akár még a W126-os modellekre), az újhullámot a 942 db négyzet alakú, egyenként vezérelhető pont adja. Ha ránézünk a panel robbantott ábrájára, akkor beláthatjuk, ebben azért tényleg van munkaóra. Kivilágítható a keret és világít a csillag három ágának kontúrja is, a négyzetek pedig remek fényjátékkal fogadják vezetőt. (Európában szerencsére az embléma befoglaló köre nem világíthat, de más országban ezzel is találkozhatunk majd.)
Még az autó elejénél maradva beszélnünk kell a fényszórókról. A Digital Light előző verziója oldalanként 1,2 millió képpontot volt képes előállítani mikrotükrök segítségével. Az új generációnál nem tükrök, hanem mikro-LED-ek vannak, így sikerült a fényszóró tömegét és elektromos fogyasztását is csökkenteni (ez utóbbit felére), miközben 40%-al nagyobb fénymezőt kínál.
Megmaradtak a besüllyedő kilincsek és a hátsó vészhárító kipufogónyílásra hajazó elemei is. Ahogyan a CLA-ban, az új GLE-ben is gigantikus méretű panoráma üvegtetőt találunk, amelynek különlegessége, hogy 8 különböző réteg biztosítja a sok elérhető funkciót. A két üveglap között egy ezüst alapú nanoréteg segít a hőszigetelésben és egy polivinil-butiral (PVB) réteg az UV-védelemben.
Ez után jön a PDLC réteg: a Polymer Dispersed Liquid Crystal egy okos üvegfólia, amivel szabályozható a tetőablak áttetszősége. Ismét egy PVB réteg következik, majd pedig a hangulatvilágítás részét képező, 162 Mercedes-csillagot tartalmazó réteget tartalmaz a tető. Az alsó üvegréteg alatt még egy hőháztartást segítő réteg zárja sort.
A fejlesztésnek köszönhetően 9 szegmensben változtatható az árnyékolás, ki-be kapcsolhatók a változtatható színű csillagocskák. Tényleg jól néz ki.
Csaknem egyméteres a kijelző
Az oszloptól oszlopig tartó belső kijelző sem újdonság már, de ekkora méretben még nem láttunk egybefüggő monitort autóban. Az MBUX Hyperscreen névre hallgató csúcskivitel 7 mm híján 1 méter széles és a szegmensek nélküli kialakítással vissza is él a Merci. Első körben készültek például tengermélyi varázs látványvilággal, de megmutatták nekünk a tábortüzes hangulatot is, ezekhez persze hangeffektek is járnak, sőt, a tábortűz melegét a szellőzőnyíláson is megkapjuk. Na, ekkor sóhajtottam fel, hogy már nem az autó műszaki képességeivel turnéznak a gyártók. De legyek őszinte? Az áldóját, nagyon jól nézett ki mindkét show!
A kifutó GLC-hez képest az új 84 mm-el hosszabb tengelytávolsága megteszi hatását az utastér méreteiben is. Nőtt az utasok fej- és lábtere, de az igazán ütős adatot a csomagtartóról kaptuk: alaphelyzetben 570 litert pakolhatunk hátra, de az ülések lehajtásával több mint másfél köbméter áll rendelkezésünkre. A maradékot pedig pakolhatjuk az első csomagtartóba, vagyis frunk-ba, ami 128 liter kapacitású. A motorház fedél néven ismert karosszériaelem nyitása is megújult, az első emblémát kell (határozottan) megnyomni, ezután nyitható a frunk-fedél.
A Mercedes hallgat a vásárlóira és az utastér két részletében is feltűnt, hogy a korábban szapult megoldások helyett a bevált módszereket alkalmazzák. Az egyik a kormány kapacitív vezérlői helyett a nyomkodható, billenthető kapcsolók visszavétele volt. Ez utóbbi az ülésállító gombokra is igaz. A másikról nem beszélt még senki, de az utóbbi évek modelljeiben a központi zár gombjai éppen a kilincs előtti részre kerültek és nyitáskor a támaszkodó tenyér megnyomta azokat. Most a kilincs mélyedésébe kerültek vissza, amit innen is nagyon köszönünk és a W214 modellfrissítéséhez is határozottan javasoljuk!
Balra a kifutó, jobbra az új GLC belső kilincse
Igen, van AI is
Nem maradhat ki a bemutatóból, hogy az új GLC-ben is két mesterséges intelligencia teljesít szolgálatot. Az immár 4. generációs MBUX rendszer sokféleképpen tanul a vezetőtől és alkalmazkodik is hozzá. Persze már alapból van több mint 40 alkalmazás telepítve, a belső kamerával akár egy videós meetingen is részt vehetünk, de streemelhetünk, játszhatunk és internezhetünk is.
Se vége, se hossza a funkcióknak
Nekem itt a cikkben megvannak a helykorlátaim és az a ritka helyzet állt elő, hogy az autóhoz kiadott sajtóanyag önmagában is hosszabb ennél. Melyik ujjamat harapjam, mit hagyjak szó nélkül? A légrugózást? Az átlátszó motorház fedél kameranézetet az off-road helyzetekhez? A négyféle hajtáslánc-futóműhangolást? A tíz kamerából, tizenkettő ultrahangos érzékelőből és öt radarból álló szenzorhegyet, amely alapján valós képet alkot az aktuális közlekedési szituációról? A városban is működő sávváltás segédet? A hátsó motorba integrált kétfokozatú váltót? A hátsókerék kormányzást? Vagy azt, hogy ez az autó már nem csak párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre tud beállni, hanem felismeri a halszálkás kialakítást is, vagy hogy akkor is kiparkol magától, ha nem az automatika állt be? A hanggenerátort, az utas-, vagy a gyalogosvédelmi funkciókat, vagy karbonsemleges gyártást?
Képtelenség mindent egy cikkben bemutatni. Egy fontos dolog maradt ki, az ára. Ha ma megnyitjuk a konfigurátort, akkor a számláló még éppen nem éri el a harmincmillió forintot. Ha megkezdjük az extrázást, akkor ez könnyen a negyvenmilliós határ fölé toljuk. De hát ez egy Mercedes.
Nem kétséges, hogy ez az árszínvonal nem emeli majd a népautók körébe az új, tisztán elektromos GLC-t. De hogy ez az autó az európai autógyártás újra vonzóvá tételének nagy lendületet ad, az biztos. Várjuk a tesztautót és folytatjuk!