Balesetekkel, torlódásokkal indult a nap, van, ahol 40 perccel nő a menetidő

2025.12.18.
Az ünnepek előtti tranzitforgalom folyamatos erősödésével a következő napokban jelentős torlódások várhatóak ezen a gyorsforgalmi úton, így lehetőségeik szerint, ennek függvényében tervezzék meg útvonalukat és közlekedési módjukat! Aki teheti, térjen le az 56-os jelű Tatabánya/Óváros csomópontnál és az 1-es főúton kerüljön. Az M5-ös autópályán Röszke irányába, az Inárcs pihenőhely előtt baleset történt. A 35-ös km-nél a belső sávot lezárták, a torlódás meghaladta az 5 km-t. Távolabb szintén baleset történt Kecskemét környékén, a 89-es km-nél a határ felé vezető oldalon. Sávzárásra és torlódásra kell számítani! Az M43-as autópálya országhatár felé vezető oldalán, korábban kiégett egy teherautó Szeged és Maroslele között. A 20-as és a 21-es km között a külső és a leállósávot zárva tartják. Erősödik a reggeli forgalom a Budapest felé vezető főbb útvonalakon, így  - az M3-as autópálya bevezető szakaszán az M0-s autóúttól kezdődően,  - a 10-es főúton, a solymári körforgalomtól,  - illetve az 51-es főúton, Dunaharaszti elkerülő szakaszán. Az Utinform legfrissebb híreit itt találja.  

A Kia PV5 nyerte a 2026-os International Van of the Year díjat

2025.12.18.
"Az év nemzetközi furgonja" díj történetében ez az első alkalom, hogy dél-koreai modell kapta meg a kitüntetést, ami fontos mérföldkő a Kia számára az európai és globális LCV-piacon. A döntést 26 ország szakújságíróiból álló zsűri hozta meg, amely egyhangúlag ítélte oda a címet a PV5-nek. A zsűri indoklása szerint a PV5 olyan átfogó koncepciót képvisel, amely egyszerre modern, funkcionális és jövőbe mutató. A moduláris PBV-platform, a fejlett elektromos hajtáslánc, valamint az utastér és a raktér sokoldalú kialakíthatósága mind hozzájárultak ahhoz, hogy a modell kiemelkedjen a versenytársak közül. A zsűri külön kiemelte a jármű hatékonyságát, fenntarthatósági előnyeit és a flották számára kínált testreszabhatóságot. A díj megerősíti, hogy a PV5 nemcsak egy új elektromos furgon a piacon, hanem egy olyan platform, amely alapjaiban változtathatja meg a vállalati logisztikáról alkotott képet. A modell technológiai fejlettsége és rugalmas felépítése új mércét állít a kategóriában, és jelzi, hogy a könnyű haszonjárművek jövőjét a moduláris, tisztán elektromos architektúrák határozzák meg. A modell sokoldalúan használható, Bécsben nemrégiben gyóntatófülkévé alakítottak egy Kia PV5-öt, amely járja a várost. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Az ünnepek alatt szünetel a Flórián téri felüljárók felújítása

2025.12.18.
Azt írták, a Flórián téri északi felüljáró felújítása az előzetes ütemtervnek megfelelően zajlik. A kivitelező szakemberei a híd november 21-i teljes lezárása óta elsősorban bontási munkákat végeznek: néhány nap alatt eltávolították az aszfaltrétegeket és elbontották a hídpálya szigetelését, a csaknem félezer köbméter mart aszfalt elszállítása után pedig megkezdődött az acél hídtartozékok bontása, valamint a meglévő vasbeton úgynevezett felszerkezet részletes állapotfelmérése. November 22-én készült drónfotó: MTI/Máthé Zoltán Az ünnepi időszak előtt folytatódik a függesztett védőállványrendszer kiépítése, majd következik a hídszegélyek bontása. A kivitelező ehhez a korábbitól eltérő technológiát alkalmazna, ezért jelenleg próbabontást végez. A Flórián téri felüljárók felújításának második üteme - amelyben a Budára vezető hidat újítják fel - is forgalomkorlátozásokkal jár. Az Árpád hídi lehajtó a budai hídfő után, a munkaterület mellett rövid szakaszon két sávra szűkül, ami jelentősen lassítja a haladást. Az Árpád hídon Pestről Budára közlekedőknek hosszabb menetidővel kell számolniuk - figyelmeztetett a BKK. Hozzátették, az Árpád híd és a Flórián téri csomópont áteresztőképessége Buda, illetve Észak-Buda felé kisebb, mint amekkora a felújítás első ütemében volt, ezért azt tanácsolják a gépjárművel közlekedőknek, hogy Pest felől kerüljék el az Árpád hidat, és válasszanak másik hidat. A karácsonyi és az újévi időszakban - a környéken élők nyugalmának érdekében - szünetelnek a munkák, majd 2026. január 5-től a téli időjárási körülmények között is elvégezhető feladatokkal folytatódik a felújítás - olvasható a közleményben. A BKK arra kéri a közlekedőket, hogy a közösségi közlekedést, különösen a kötöttpályás járatokat vegyék igénybe. Csúcsidőszakban sűrűbben jár az 1-es és az 1A villamos, valamint a 34-es és a 106-os autóbusz, az Árpád hídon pedig a Népfürdő utcától a Szentlélek térig ideiglenesen új buszsáv létesült, hogy segítse a Buda felé tartó autóbuszok haladását.  

Gorden Wagener távozik a Mercedes-Benz márkától

2025.12.18.
Fotó: Mercedes A Mercedes-Benz szerint stratégiailag átszervezik vezetői csapatukat kulcsfontosságú területeken. Ez magában foglalja a formatervezési osztályon történő változtatásokat is. A stuttgarti autógyártó bejelentette, hogy 2026. február 1-jétől Bastian Baudy, az AMG Design jelenlegi vezetője követi Gorden Wagenert a formatervezési vezetői poszton. Gorden Wagener saját kérésére és közös megegyezéssel 2026. január 31-én távozik a cégtől. Az 58 éves Wagener közel három évtizeden át formálta a Mercedes-Benz formanyelvét és "házstílusát". Miután 1997-ben csatlakozott a Mercedeshez, Wagener számos modell tervezésében vett részt. Első projektjei közé tartozik a Mercedes-Benz SLR McLaren tervezése. Wagener portfóliójában megtalálható az S-osztály (W222), az A-osztály (W176), a Mercedes-AMG GT (C190), az SL (W232), valamint a nemrég bemutatott új CLA és GLC modellek is. A 2025 októberében bemutatott Vision Iconic bemutatóautó jelentős figyelmet keltett. 39 évesen Wagener az iparág legfiatalabb formatervezője lett, és alapvetően megújította a Mercedes dizájnját. Az újonnan létrehozott formatervezői pozícióban 2016-tól kezdve szisztematikusan fejlesztette a Mercedes-Benz, a Mercedes-AMG, a Mercedes-Maybach és a G-osztály márkák, valamint a Smart dizájnját. „Érzéki tisztaság” formatervezési filozófiájával Wagener jellegzetes esztétikát teremtett, és fenntartható módon megfiatalította a Mercedes-Benz márkát. Ő volt a felelős a furgon részleg tervezéséért, valamint a Daimler Truck AG 2022-es kiválásáig a vállalat összes teherautójának tervezéséért is.  

Két járművet is tönkretett az autószerelő - értékes alaktrészeket lopott

2025.12.18.
Közleményük szerint a férfi 2020-ban és 2021-ben autószerelőként dolgozott. Kistarcsán bérelt műhelyében fogadta az ügyfeleket, akiktől átvette javításra a gépkocsikat, továbbá a beszerelendő alkatrészeket vagy azok árát. A vádlott az egyik sértettel motort vetetett és fékbetétre további pénzt kért tőle, azonban a motort nem szerelte be és az alkatrészeket sem vette meg. A férfi a másik sértettől is pénzt kért a hibásnak mondott motor cseréjére, azonban új motort nem szerzett be, az átvett pénzt pedig elköltötte. A szerelőnek nem volt elég, hogy a kocsikat többszöri ígéret ellenére sem javította meg, azokból még a bennük lévő jó alkatrészeket - így például generátort, katalizátort, lámpát, rádiót, hengerfejeket, magasnyomású szivattyút, turbót - is kiszerelte, majd a működésképtelenné vált autókat a szerelőműhely előtt hagyta, ahonnan a sértettek szállíttatták el azokat. A vádlott összesen csaknem 1 millió 300 ezer forint kárt okozott a sértetteknek - írták. A Gödöllői Járási Ügyészség a férfit sikkasztás bűntettével és annak vétségével vádolja, vele szemben próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztés és pénzbüntetés kiszabását, valamint az okozott kár megtérítését indítványozza. Az ügyben a Gödöllői Járásbíróság fog dönteni - áll a közleményben.  

Így változik a közlekedés az év végi ünnepek idején a fővárosban

2025.12.18.
A BKK az MTI-vel azt közölte, hogy december 24-én a járatok reggel és napközben a szombati menetrend szerint közlekednek. Szenteste - a korábbi évekkel megegyezően - a nappali felszíni járatok 15 és 16 óra között indulnak utoljára a végállomásokról, azonban a belváros közlekedését biztosító metrók a többi nappali járathoz képest még tovább, 18 óráig közlekednek. A külvárosi nagyobb bevásárlóközpontok korábbi zárása miatt, a járatok jellemzően 13:30 és 14:30 között térnek be utoljára az áruházakhoz, kivéve a 22-es autóbuszt, amely üzemzárásig érinti azokat. Fotó: MTVA/Róka László A nappali járatok üzemzárását követően, 16 és 18 óra között a metrókkal és az éjszakai járatokkal lehet utazni, de bizonyos éjszakai járatok módosított útvonalon közlekednek, hogy csatlakozást biztosítsanak a metrókhoz. A 100E és a 200E repülőtéri autóbuszok, valamint a 6-os villamos a megszokott módon éjjel-nappal járnak, a 6-os villamos 16 és 20 óra között 10 percenként, 20 órától 15 percenként közlekedik. A 200E autóbusz 16 óra után 8-10 percenként közlekedik, a járatok az utolsó metró közlekedése után a Határ út metrómegállótól 20 percenként indulnak, és oda érkeznek csatlakozva a metróhoz és az éjszakai buszokhoz. Az éjszakai járatok körülbelül 15:30 és 16 óra között indulnak el, jellemzően az éjszakai időszakhoz hasonló követési időközzel. Bizonyos éjszakai járatok 16 és 18 óra között a metróközlekedéshez igazodva módosított útvonalon - a metróhoz csatlakozva, több járat esetében sűrűbben vagy szóló helyett csuklós busszal - közlekednek és sűrűbben jár majd a 907-es, a 909A, a 923-as, a 956-os, a 973-as, a 979-es és a 979A autóbusz. A 916-os a budai Várban várható turistaforgalom miatt 16 óra és 21:30 között sűrítve, 5-10 percenként közlekedik, a 916A 18 óráig sűrítő jelleggel indul a Széll Kálmán tér és a Deák Ferenc tér között. 18 óra után - amikor már a metrók nem közlekednek - valamennyi éjszakai autóbuszjárat a teljes útvonalán és a munkanapi járatsűrűségük szerint közlekedik, de a szabadidős forgalmat segítő többletindulások és járatok szenteste nem közlekednek. A Budapest határát átlépő HÉV-vonalak (H5-ös, H6-os, H8-as és H9-es) normál üzemzárásig, késő estig közlekednek, de ritkább követéssel. A BKK arra kéri ügyfeleit, hogy ne megszokásból közlekedjenek szenteste, az ünnepi utazás megtervezéséhez is érdemes a BudapestGO alkalmazást használni. December 25-én és 26-án, karácsony első és második napján, valamint január 1-jén a nappali járatok ünnepnapi, illetve munkaszüneti napi rend szerint közlekednek. December 25-én a repülőtér kisebb forgalma miatt a 100E autóbuszok a szokásosnál ritkább menetrend szerint közlekednek. December 29-től 31-ig az utasforgalom változása és a közúti forgalom jellemző csökkenése miatt a metrók mellett számos villamos-, trolibusz- és autóbuszjárat év végi menetrend szerint közlekedik, a járatok többségén pedig az iskolaszüneti munkanapi menetrend lesz érvényben, nem közlekedik a 33A és a 10-es járat. December 31-én, szilveszter éjszaka számos nagy kapacitású járat egész éjjel közlekedik: valamennyi metró, az összes HÉV, a nagykörúti 4-es 6-os, a 14-es, a 17-es, a 47-es, az 50-es és az 56A villamos, a 75-ös és a 80-as trolibusz, valamint az 5-ös, a 7-es és a 8E, 16-os és 223E autóbusz. Fotó: bkk.hu A MÁV tájékoztatása szerint minden vonalon egész éjszaka közlekednek a HÉV-ek. Az éjszakai autóbuszhálózaton számos járat eltérő menetrend szerint, a metrókhoz és villamosokhoz csatlakozóan jár, ugyanakkor változatlan menetrend szerint közlekednek a reptéri 100E és 200E járatok. A BKK felhívta a figyelmet arra: az idei évtől a két ünnep közötti munkanapokon fizetős a közterületi parkolás, azaz december 29-én, 30-án és 31-én, hétfőn, kedden és szerdán fizetni kell a parkolásért.  

Robotkutya után itt az autonóm gépsereg

2025.12.17.
Miközben egyre hosszabb az emberi élet és emelkedik a nyugdíjkorhatár, egyre kevesebb munkahelyen kell élőerő, hála a robotizációnak és a mesterséges intelligenciának. A dél-koreaiak már a negyedszázada dolgoznak az emberpótló megoldásokon. A Hyundai Tigrise a földi és akár a holdi terepeket is legyőzi. Az Elevate lépőgépet képes árkot ugrani, lépcsőt mászni és sziklát mászni, hála kerékagyba épített villanymotorjainak és különleges futóművének, vagyis kerekekkel kombinált végtagjainak. Az egyszerű hajtáskombináció lényeg, hogy ahol már nem elég a kerék, ott kinyújtja lábait és azzal halad havas vagy romos területen. Az első birodalmi lépegetőt 2016-ben kezdte fejleszteni a Hyundai, mely öt évvel később bemutatta a TIGER-t, melynek neve az angol transforming intelligent ground excursion robot szavak kezdőbetűiből született. Átalakulóképessége különösen földrengés sújtotta, vagy más katasztrófahelyszíneken hasznos, mert a mentőeszköz bírja a hőt és akár a nukleáris sugárzást is, távirányító és robotrendszerének köszönhetően pedig képes akár önállóan működni. A TIGER X1 leginkább teherszállítására alkalmas, képes a Föld bármely pontján, vagy akár a Holdon is közlekedni. A négykerék-hajtású elektromos jármű csápjainak nemcsak a terepjáróképesség az előnye, hanem az is, hogy a legszélsőségesebb helyzetekben vízszintesen tudja tartani rakterét, például az erre érzékeny árut, vagy veszélyes anyagot. A moduláris felépítésű szerkezet 360 fokban képes mozogni, érzékelőivel pedig távolból nyomon követhető környezete. Hogy teljes legyen a rendszer, a TIGER-hez tartozó robotrepülő bárhová elszállítja és fel is tankolja, ha úgy alakul, akár a Holdon is. A nem kevésbé izgalmas robotkutya után a Hyundai Motor Group bemutatta a sorozatgyártásra alkalmas autonóm mobilitási robotplatformot, a „MobED”-et az iREX 2025-ön. A MobED mesterséges intelligencia alapú autonóm navigációval, LiDAR-kamera fúziós érzékelőkkel és excentrikus testtartásszabályozó mechanizmussal rendelkezik a stabil és adaptív mozgás érdekében. A dizájn ötvözi a precizitást és az eleganciát, az integrált érzékelőkkel és a Drive-and-Lift (DnL) modulokkal pedig kivételes egyensúlyt és optimalizált funkcionalitást biztosítanak. A MobED-et először koncepciórobotként mutattak be a 2022-es Consumer Electronics Show-n (CES), azóta sorozatgyártásra alkalmas és teljesen autonóm mobilitási robotplatformmá finomították mesterséges intelligenciával. Dong Jin Hyun, alelnök és a Hyundai Motor Group Robotics LAB vezetője: Az egyszerű mobilitási platformon túl a MobED már a következő generációs megoldást kínál, amely a különböző iparágakhoz és a mindennapi élethez adaptálható. A MobED új mércét állít fel a globális robotikai piacon, és felgyorsítja egy olyan jövő megteremtését, ahol az emberek és a robotok együtt élnek.” A MobED úttörő megközelítést mutat be a robotikai funkcionalitás terén, amelyet három pillér határoz meg: Adaptív mobilitás (hardver), Intuitív autonómia (szoftver) és Végtelen utazás (alkalmazások) Adaptív mobilitás: A mozgás újraértelmezése fejlett technológiával A MobED forradalmasítja a mobil robotikát élvonalbeli excentrikus mechanizmusával, amely lehetővé teszi a precíz testtartásvezérlést és a zökkenőmentes terepalkalmazkodást. Ezek a funkciók újraértelmezik a mozgást a különböző felületeken. Excentrikus vezérlőmechanizmus: Aktívan stabilizálja a platformot a testtartás és a magasság dinamikus beállításával egyenetlen vagy lejtős felületeken. Zökkenőmentes terepnavigáció: Könnyedén alkalmazkodik a változatos környezetekhez, a keskeny beltéri utakon át a zord kültéri terepekig. Autóipari szintű mérnöki munka: A tartósságot ötvözi a laboratóriumi szintű pontosság skálázhatóságával a valós alkalmazásokban. Az adaptív mozgástechnológia integrálásával a MobED kiküszöböli a környezetspecifikus robottervezés szükségességét. Intuitív autonómia: A robotika demokratizálása mindenkinek. A MobED leegyszerűsíti az autonóm navigációs technológiát, akadálymentességet és könnyű használatot biztosítva anélkül, hogy technikai szakértelmet igényelne. A legfontosabb jellemzők a következők: Akadálymentesített vezérlőfelület: A széles érintőképernyős vezérlő és az intuitív 3D felhasználói felület/felhasználói élmény minden felhasználónak könnyen kezelhetővé teszi a működést. Biztonságos navigáció: A mesterséges intelligenciával működő érzékelők a LiDAR-t és a kamerákat kombinálják az akadályok automatikus felismeréséhez és elkerüléséhez. Megbízható autonómia: A prediktív navigációs algoritmusok biztonságos és pontos működést biztosítanak mind zsúfolt, mind zárt terekben. A MobED intuitív kialakítása az univerzális felhasználók számára elérhető robotikai technológiát képviseli, ötvözve a biztonságot a könnyű kezelhetőséggel. Végtelen utazás: Sokoldalú platform többcélú alkalmazásokhoz Moduláris platformként épült, a MobED sokféle felhasználási esetet támogat az iparágakban, a szállítástól és a kutatástól a logisztikáig és a videógyártásig. Főbb jellemzők: Testreszabható moduláris kialakítás: Támogatja az univerzális szerelősíneket és API-kat, lehetővé téve a különféle feladatokhoz szükséges tartozékok egyszerű integrálását. Beltéri és kültéri funkcionalitás: Zökkenőmentesen működik különböző környezetekben, csökkentve a speciális robotok szükségességét és a költségeket. Jövőbiztos megoldás: Könnyen alkalmazkodik a változó igényekhez hosszú távú megbízhatósággal és robusztus konstrukcióval. Egyetlen sokoldalú platformjával a MobED végtelen lehetőségeket teremt a robotikai alkalmazások számára, rugalmasságot és skálázhatóságot kínálva a hagyományos robotokkal ellentétben. A MobED két különböző konfigurációban kapható, amelyeket differenciált technológiák és funkciók révén a különféle igényekhez igazítanak: MobED Pro: Fejlett autonómiával felszerelt modell, amely további érzékelőket és funkciókat integrál, például LiDAR-kamera fúziót és „követő” módot. Ideális kültéri vagy kereskedelmi alkalmazásokhoz, amelyek megbízható autonóm navigációt igényelnek. MobED Basic: A kutatás és fejlesztés alapjaként tervezett modell rugalmasságot biztosít a felhasználók számára, hogy előre telepített autonómia funkciók nélkül is egyedi alkalmazásokat építsenek. Ezzel a két opcióval a MobED rugalmasságot biztosít, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy megfeleljenek az iparágak változó igényeinek, miközben bővítik a robotikai technológia alkalmazási területeit. A MobED kialakítása az egyenes vonalak és az áramló ívek harmóniáját, amely egyensúlyba hozza a műszaki pontosságot a visszafogott eleganciával. Az egyenes vonalak kifejezik robusztus célját, míg az integrált érzékelők és a Drive-and-Lift modulok vizuális egyensúlyt és kifinomultságot teremtenek. A kiváló minőségű fémek kivételes egyenességet biztosítanak, a precíz formázás pedig zökkenőmentes átmenetet biztosít az ívekbe, amelyek fokozzák a MobED dinamikus mozgását. A finom felületi tükröződések kiemelik a robot mozgásmérnöki integritását. A robotikai platform ötvözi a praktikumot a kifinomultsággal. A MobED magját a saját fejlesztésű DnL modulok alkotják, amelyek integrálják a testtartás-szabályozó, a meghajtó és a kormánymotorokat a zökkenőmentes, többirányú mozgás érdekében. Az excentrikus alapú testtartás-szabályozó mechanizmusa fenntartja a vízszintes pozíciót, dinamikusan állítja a magasságot és giroszkóppal alkalmazkodik az egyenetlen vagy ferde felületekhez. A többízületes robotika ihlette optimalizáláson alapuló vezérlőalgoritmus stabilitást biztosít egyenetlen terepen és megbízható navigációt az olyan akadályok felett, mint a szegélyek. Ezek a képességek lehetővé teszik a MobED számára, hogy ipari és beltéri/kültéri környezetben is működjön, ahol a pontosság és az alkalmazkodóképesség elengedhetetlen. Navigációhoz a MobED LiDAR-t és kamerákat használ a környezet valós idejű érzékelésére, támogatva a prediktív navigációt, az akadályok elkerülését, az optimális útvonaltervezést, valamint a mozgó tárgyak felismerését vagy követését. A mesterséges intelligencia által vezérelt érzékelő rendszer biztonságos és megbízható működést biztosít zsúfolt helyeken vagy zárt terekben. A széles érintőképernyős vezérlő intuitív 3D felhasználói felülettel/felhasználói élményt nyújtva bárki számára könnyen kezelhetővé teszi a MobED-et, lehetővé téve az öntérképezést, a helymeghatározást és az autonóm vezetést. A tömeggyártása 2026 első felében indul. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Teljesítette a kötelező homologizációs tesztet az F1 újonca, a Cadillac

2025.12.17.
Teljesen új csapatként mutatkozik be a következő F1-es szezonban a Cadillac. A 2016-ban debütált Haas óta ők lesznek a sorozat első újonca, akik a nulláról építették fel gárdájukat. Az amerikaiak gőzerővel készülnek az első előszezonjukra: novemberben egy bérelt kétéves Ferrarival teszteltek Sergio Pérezzel a volánnál, több F1-es versenyhétvégén is szimulációt tartottak gyárban, mintha ők is résztvevők lennének, miközben az első autójuk is kezd összeállni. Az istálló decemberben fontos mérföldkőhöz ért a projektjével. Teljesítették az FIA kötelező homologizációs tesztjét. Graeme Lowdon csapatfőnök szerint az utascella és az autó teljes hátulja megfelelt az FIA követelményeinek. Az első Cadillac-váz egy első és egy hátsó töréstesztet is sikerrel vett, és ez azért is meghatározó, mert ha elbuktak volna, időt vesztettek volna, és kétségessé válhatott volna, elkészülnek-e a január végi első kollektív tesztig. Valtteri Bottas „Az egész tervezőcsapat igazán büszke lehet erre” – mondta Lowdon a The Race-nek. „Ha megnézzük, milyen kihívásokat rejt az új formula tervezési szempontból, és hozzátesszük, hogy az autó tömege csökkent, ezek a tesztek a gyakorlatban egyre szigorúbbak lesznek, hiszen kisebb tömeget vesznek velük célba. Ha tehát egy csapat átmegy rajtuk, az igazi mérföldkő. Számomra annál is inkább, mert nincs több évre visszamenő tapasztalatunk ezen elemek tervezése terén.” A Cadillac először várhatóan egy filmes napon járatja be az új autóját, mielőtt részt vesz a január 26-a és 30-a között rendezendő zárt kapus barcelonai teszten, melyen minden csapat három napot tölthet majd a pályán. Azzal, hogy nem kell áttervezniük elemeket és újra nekifutniuk a teszteknek, tartani tudják az ütemtervet. Hogy mennyire mentek biztosra, és például mekkora túlsúllyal indítják majd az évet az autójukkal, az már más kérdés. Lowdon hangsúlyozta, az új autó mintegy 85 ezer alkatrészből áll, és ha csak egynél is problémába ütköznek, az akár boríthatja a tesztterveiket. Kiemelte ugyanakkor, hogy mindent annak rendelnek alá, hogy elkészüljenek és teljes autóik legyenek. „Mindenek elé helyeztük a megvalósítást, mert még épülnek a gyáraink, a gyártóegységeink, és évekbe fog telni, mire minden működőképes lesz.” „Más csapatok már tudják, hogyan mehetnek el a határig a gyártási folyamataikkal, de számunkra ez nem lenne észszerű megközelítés új csapatként. Szükség van ráhagyásra, és minden döntésnél születnek kompromisszumok, és vannak költségvonatkozások. Közben már van egy tervünk a felzárkózásra is. És a jó hír, hogy 2026-ban sok tesztlehetőségünk lesz, szóval még azok alatt is bevethetünk új elemeket” – mondta Lowdon. Graeme Lowdon és Valtteri Bottas. Fotók: Cadillac Előbb mozgásba lendülni, aztán gyorsítani – ez tehát a Cadillac stratégiája a bemutatkozás előtt. Lowdon előrebocsátotta, már a bahreini teszteken lesznek újításaik, és ahogy javul a gyártókapacitásuk, úgy fognak érkezni majd a további fejlesztéseik is. Hogy addig is milyen szinten teljesít az autójuk, az elsőre szinte másodlagos lesz, hiszen mindenekelőtt tapasztalatra van szükségük, amihez megbízhatóság és teszt, illetve versenyzés kell. Lowdon kiemelte, a januári barcelonai teszt nem kötelező, de nekik minden lehetőség értékes. „Egy ilyen projektnél minden nap egy nap az iskolában, és mindig tanulsz valamit. Minél gyorsabban pályára küldöd az autót, annál jobb. Más csapatoknál megvan a megfelelés a szélcsatorna és a pálya között. Ők 2025-ös autót használtak, és tudják, hogy milyen a korreláció a 2025-ös autóval. Amikor egy 2026-os modellel kezdenek dolgozni a szélcsatornában, pontos képük van annak pontosságáról vagy arról, mi okozhat problémát a korrelációnál. Nekünk ez nincs meg. Semmit sem használtunk a szélcsatornában és a CFD-ben, ami már futott a pályán is, így minél hamarabb kapunk visszajelzést erről, annál jobb” – mutatott rá, miért létfontosságú elkészülniük már januárra. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Tehergépkocsikba is gyárt alkatrészeket Szegeden a Rheinmetall

2025.12.17.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Rheinmetall csarnokavató ünnepségén kiemelte, hogy a német vállalat járműipari részlege a cégcsoport első Németországon kívüli hibrid telephelye, ahol elsősorban olyan alkatrészeket fognak gyártani, amelyek a hagyományos és az elektromos meghajtású járművekben és a megújuló energiát termelő erőművekben is különös fontossággal bírnak. "Ez hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a jövő technológiáinak egyik legfontosabb európai központja lehessen" – fogalmazott, hozzátéve, az elmúlt négy esztendő a magyar gazdaságtörténet négy legsikeresebb éve volt beruházási szempontból. Ezért sokat tett a kormány is, a 29 milliárd forintos szegedi zöldmezős beruházást körülbelül 13 milliárd forinttal támogatta, ezzel elősegítve háromszáz új, magas képzettséget igénylő munkahely létrehozását 2030-ig. A miniszter beszédesnek nevezte, hogy a beruházás a Szegedi Tudományegyetem Science Parkjában valósul meg, ami jól mutatja, hogy a legmodernebb technológiákról van szó, befektetésről a jövőbe. Kifejtette, hogy a német iparban a járműgyártástól egészen a védelmi iparig mindenki pontosan tudja, hogy mekkora szerepet töltenek be a magyarországi gyárak, a magyar mérnökök, a magyar szakmunkások és a magyar hozzáadott érték a német vállalatok teljesítményében. Szijjártó Péter arra is emlékeztetett, hogy a kormányzat 2014 óta 324 német cég beruházását támogatta, amelynek nyomán összesen 3800 milliárd forint értékben valósultak meg beruházások, több mint negyvenezer új munkahelyet hozva létre. Érintette Csongrád-Csanád vármegye "fantasztikus teljesítményét" is, megjegyezve, hogy az elmúlt tíz év során az ipari termelés értéke 84 százalékkal nőtt, míg a munkanélküliség 40 százalékkal csökkent. Majd kitért az utóbbi évek jelentős globális változásaira, az autóipari forradalomra, a megújuló energiaforrások előretörésére és a mesterséges intelligencia térhódítására, amelyek következtében szavai szerint éles verseny indult a nemzetközi porondon."A vállalatok azért versenyeznek, hogy ki fedezi fel, fejleszti ki, illetve kezdi el használni a leggyorsabban az új technológiákat, az országok meg azért versenyeznek, hogy hol történik meg mindez" - sorolta. Botka László, Szeged polgármestere a Rheinmetall szegedi gyárának ünnepélyes átadása kapcsán arról beszélt, a város versenyképes adottságait évről évre egyre több nagyon jelentős beruházó, befektető értékeli és veszi észre: „Vonzók vagyunk a potenciális befektetőknek. Két nagy európai közlekedési folyosó, két autópálya kereszteződésében fekszik a város. Másik versenyképes előnyünk, hogy iskolaváros vagyunk, egyetemi város vagyunk és kiváló a szakképző intézményrendszerünk is. Ez azt jelenti, hogy a magasan képzett, a magyarországi átlagnál jóval tanultabb a szegedi munkaerő és az utánpótlás is biztosítva van. Ezt látta meg a Rheinmetall is, amikor Szeged mellett döntött.” Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt jegyezte meg a Rheinmetall utca 2. alatti gyár első gépsorainak indítása kapcsán, hogy egy magas technológiai színvonalat képviselő, nagyon innovatív vállalkozás jelent meg Szegeden a Rheinmetallal. Fotók: Szijjártó Péter közösségi oldala Az ünnepségen Christoph Müller, a Rheinmetall Power Systems divízió vezérigazgatója azzal kezdte, Szeged jó és helyes telephelyválasztás – két focipályányi területen épült fel a gyáruk. – Gépjárműipar és hadiipar, ez a Rheinmetall DNS-e, ez a kettő itt együtt lesz Szegeden – jelentette ki Müller, aki ezután kiemelte, hogy a cég hazánkban előbb Zalaegerszegen harcjárműveket kezdett gyártani, majd Várpalotán lőszergyárat nyitottak, Budapesten logisztikai bázisukkal vannak jelen, most Szegeden pedig civil gépjárművekbe, elsősorban teherautókba is gyártanak majd alkatrészeket. A tavaly márciusi alapkőletételen kiosztott sajtóanyag szerint a Rheinmetall szegedi telephelyén elsősorban az autóipar számára gyártanak termékeket, többek között elektromos alkatrészeket, például nanoszerkezetű konndenzátorokat, valamint a hidrogénmobilitásban és energiatermelésben használható eszközöket. A beruházásátadó ünnepségen Christoph Müller, Christian Bludau, Botka László, Szijjártó Péter, Mihálffy Béla országyűlési képviselő, Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem kuratóriumának elnöke, Rovó László, az egyetem rektora és Fendler Judit, az egyetem kancellárja egy ünnepélyes gombnyomással közösen elindították a Rheinmetall szegedi gyártósorát. Fotók: MTI/Bodnár Boglárka, a képre kattintva megnézhet egy videót. További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!  

Oldalak

 

Az oldal fő támogatója